FAQ |
Kalender |
2015-02-26, 21:23 | #1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej!
Ett offentligt ägt bolag med omsättning på ca 30mkr har startat ett nytt aktiebolag med samma namn som en domän jag äger och driver en webbtidning på. Jag har inte varumärkesskyddat namnet eller så. De har kontaktat mig för att förhandla om domänen. Jag har egentligen inget intresse av att göra mig av med domänen då jag lagt mycket tid och pengar på att utveckla grafisk profil(ex logotyp med namnet) osv. Vad gäller rent juridiskt, Jag ägde domänen innan de startade eller ens hade tanke på att starta bolag med samma namn. Kan de hävda att jag gör intrång på deras bolagsnamn? |
||
Svara med citat |
2015-02-26, 22:06 | #2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Har du haft något alls på domän innan? Fast om du har registrerad domän långt innan dom skapade företaget kan dom inte hävda själva domänen gör intrång.
Så dom har nog problem vinna en tvist om själva domänen just idag, och det var dom som tog kontakt med dig om vilja köpa. Dock kan det bli lite jobbigt för dig i framtiden om du försöker dra igång något i det namnet. Det kan du få tänka på. |
||
Svara med citat |
2015-02-26, 22:13 | #3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Det har funnit en webbtidning på domänen sedan ett par månader tidigare än de registrerat AB.
Jag vill ju fortsätta driva min sajt på samma domän, och hoppas på att i framtiden kunna sälja webbannonser, fast genom ett annat bolag jag äger med ett annat namn. |
||
Svara med citat |
2015-02-27, 01:46 | #4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Om du är ärlig med att du vill behålla namnet så svara att deras bud är noterat men att namnet inte är till salu då du redan har påbörjat egen utveckling.
Om du kan tänka dig att släppa namnet för en hög summa så kan jag mäkla mot arvode |
||
Svara med citat |
2015-02-27, 02:19 | #5 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Ja, du i teoretiska fall göra intrång och förlora domänen i en ATF, men det går inte att svara på utan att veta namnet.
Väldigt förenklat exempel: Landskrona kommun har driftat sina fastigheter under inarbetade varumärket Landskrona stad fastigheter utan att ha ett AB separat för det. De registrerar nu Landskrona stad fastigheter AB, du har landskronastadfastigheter.se Trots registrerat varumärke och AB kan det bedömas som varumärkesintrång. Finns säkert många teoretiska exempel men som sagt, går inte att ge ett bra svar utan att veta domänen. |
|||
Svara med citat |
2015-02-28, 10:29 | #6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Här förefaller ju Papasmurf vara först ute vilket vänder lite på det hela.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
Svara med citat |
2015-02-28, 12:24 | #7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Har din webbtidning något med det offentliga bolagets verksamhet att göra? Ifall det är nära förknippat med denna så löper du större risk att förlora eventuell tvist. Men, som sagt var, utan att veta domän och bolag så går det inte att ge några särskilt bra svar på frågan.
2015-02-28, 22:36 | #8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack för era svar.
Namnet i domännamnet har tidigare inte använts av kommunen som nu startat ett AB med samma namn. Tidigare har de haft ett antal företag i en bransch som nu går ihop till ett bolag med nytt namn. Min webbtidning har inget direkt med bolagets verksamhet att göra förutom att bevaka branschen i samma geografiska område.. Vi kan säga att min webbtidning handlar om fastigheter i Landskrona och heter fastigheterlandskrona.se. Tidigare har Landskronas bolag hetat Landskrona Bostäder, Landskrona hus och Landskrona hem, Alltså inget som direkt är likt mitt domännamn. |
||
Svara med citat |
2015-03-01, 00:55 | #9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Kommunens geografiska namn ingår alltså i domännamnet? Det gör det hela lite knivigare.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
Svara med citat |
2015-03-02, 23:36 | #10 | ||
|
|||
Medlem
|
Hur skulle det funka om man sålde domännamnet till ett företag som ligger utomlands som inte direkt kommer att komma till en tvist? Skulle man riskera att bli av med domänen ändå?
Annars är ju det ett ganska bra alternativ om du vill sitta säkert i båten. |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|