FAQ |
Kalender |
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
2011-07-20, 13:56 | #1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Hejsan.
Jag håller på med en sajt till en bekant och innan lanseringen så vill vi att den helst ska förbli "anonym". Dvs att ingen annan skall komma åt sidan förrutom vi själva då. Alltså att man behöver något användarnamn samt lösenord för att komma åt sidan eller så. Sedan efter lanseringen skall vi ta bort detta såklart. Men frågan är hur vi gör detta enklast? Jag kan minnas att man har ett script i .htaccess filen men jag har sökt med ljus och lykta utan att hitita något. Vet inte ens vad detta kallas egentligen. Tacksam för svar eller någon vägledning iaf |
||
Svara med citat |
2011-07-20, 13:59 | #2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
||||
Svara med citat |
2011-07-20, 14:00 | #3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Lösenordsskydda den med .htaccess förutsatt att det stöds. Eller om ni har fasta IP kan ni köra denyregler i .htaccess.
Du bör hitta båda lösningarna här: http://www.javascriptkit.com/howto/htaccess3.shtml |
|||
Svara med citat |
2011-07-20, 14:08 | #4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Tusan, här letar man upp lösningen och så har två redan svarat när man skall skriva in det på forumet. Ibland blir man imponerad av hjälpsamheten här
|
||
Svara med citat |
2011-07-20, 14:11 | #5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Tycker att IP-blockering är att föredra i de allra flesta fall (om man nu känner att man måste utveckla "live"). Du kan då tillåta exempelvis w3.org vilket kan vara trevligt under utvecklingen.
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2011-07-20 klockan 14:13 |
||
Svara med citat |
2011-07-20, 14:23 | #6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Om man lösenordsskyddar så brukar iaf validator.w3.org fråga efter användarnamn och lösenord när man ska testa sin sida.
|
|||
Svara med citat |
2011-07-20, 16:59 | #7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag har läst hela guiden som jag finner på denna länk som har postats två gånger nu: http://www.javascriptkit.com/howto/htaccess3.shtml
Men ärlig talat, så förstår jag inte så mycket. Jag har både skapat en .htaccess och en .htpasswd men utan resultat. Jag söker fortfarande efter något enklare men om någon har tid och lust att skriva ihop en guidad punkt lista på några korta rader så är jag mycket tacksam! |
||
Svara med citat |
2011-07-20, 17:18 | #8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Dubbelkolla "Also, this file, as with htaccess, should be uploaded as ASCII and not BINARY"
|
||
Svara med citat |
2011-07-20, 18:06 | #9 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Ursäkta mig, men hur kan jag kolla detta? Jag kan skylla på att jag är stressad och är lite okunnig om just denna typ av frågor så ifall någon vägleder mig lite mer än guiden som har postats här så är jag mer än tacksam! Edit: Jag börjar förstå lite mera nu efter många försök. Men jag har kollat på denna guiden som verkar enklare (fråga mig inte varför) http://css-tricks.com/825-easily-pas...-subdirectory/ Hur som helst, om det är så att jag vill blockera index.php och övriga sidor, skall koden se ut så här då eller?: AuthUserFile /root/.htpasswd - Den koden verkar ju inte fungera. Senast redigerad av trådlöst den 2011-07-20 klockan 18:46 |
||
Svara med citat |
2011-07-20, 19:33 | #10 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag hade lagt upp sidan på hosten men inte confat domänen. Sen lagt till domänen själv i hosts filen och pekat till ipn på hosten. Då blir namnuppslagningen rätt fast inte publikt. Och sen när han är redo är de bara konfa domänen med rätt ip så börjar allt funka. Då behövs inte htaccess eller ip block osv.
|
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|