FAQ |
Kalender |
2014-07-16, 15:30 | #1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag ska beställa ett jobb där jag vill ta fram en köp och sälj sajt likt citiboard.se eller rent av blocket.se.
Min fråga är då hur ni skulle bygga en sådan sida? Har ni några tips på saker att tänka på? |
||
Svara med citat |
2014-07-16, 17:48 | #2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Innan du beställer et sånt uppdrag bör du ha full finansiering, dvs 5-15 MSEK i kassan.
Gör en skriftlig kravspecifikation där allt som du förväntar dig finns dokumenterat. det duger INTE att skriva som i ditt första inlägg "bygg en site som ser ut och funkar som ....", det du ser på en webbsida är kanske 0,1-2 procent av all funktionalitet. |
||
Svara med citat |
2014-07-16, 19:19 | #3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Satsa på avskalad grundfunktionalitet och att få det live i en bra förstaversion. Gör uppdateringar i steg.
|
||
Svara med citat |
2014-07-16, 19:36 | #4 | ||
|
|||
|
Steg 1: Skriv en kravspecifikation
Steg 2: Begär offert från 5 välrenommerade företag. Steg 3: Skriv avtal med ett av företagen. |
||
Svara med citat |
2014-07-16, 21:31 | #5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
2014-07-16, 21:40 | #6 | ||
|
|||
|
Citat:
Med tillägget att: Om man inte har resurserna (de ekonomiska musklerna) så ska man inte beställa ett sånt jobb, utan man ska bygga ett team som man inkluderar i företaget och bygger upp konceptet inhouse och delar ägandet mellan de som bidrar i uppbyggnaden. |
||
Svara med citat |
2014-07-17, 14:44 | #7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag skulle nog gjort ett förtydligande. Har ett par programmerare med olika kunskaper som jag tänkte diskutera med men skulle vilja höra från utomstående vad man skulle föreslå för teknik. (Vad är bäst lämpat för ett sådant projekt)
I dagsläget är tanken att ta fram någon form av lösning som gör det möjligt att skapa och lägga ut annonser som är sökbara/sorterade på sajten. Nästa steg är gå från gratis till att ta betalt. När det kommer till anpassning så behöver sidan vara anpassad för mobil, surfplatta och desktop. |
||
Svara med citat |
2014-07-17, 14:58 | #8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag kan bygga den för under 5 millar!
Nej, skämt åsido, det du ser av Blocket tar kanske nån månad eller två på sin höjd att knapa ihop för en kompetent webbutvecklare (exklusive deras IOS och Android appar, blocket bostad osv.). Svårigheterna är att få det att fungera med serverbelastningen och de många cornercase som den typen av trafik som Blocket har medför. Det dina programmerare är bekanta med är förmodligen det bästa valet. Sen om det är PHP, .NET, Nån ashäftig Javagrej, Ruby on Rails eller Django spelar nog mindre roll. |
||
Svara med citat |
2014-07-18, 18:40 | #9 | ||
|
|||
|
Att bygga en Blocketkopia fullt ut kan ingen göra på 2-3 månader, det tar troligen 4-8 veckor att skriva en vettig kravspec. Sen tar databasdesignen kanske 4 veckor, kodning 12-16 veckor, tester och rättningar 4-8 veckor. Dvs totalt 24-36 veckor om man ska göra det på ett bra sätt.
Jag har analyserat blockets webbplats tidigare och den är betydligt mer komplex än man tror när man kollar på den första gången. Sen har vi då driftmiljön, som ska konfigureras, lastbalanseras, och en hel drös andra åtgärder. PS. Troligen har jag trots allt underskattat den tid det tar att utveckla en sån applikation. Senast redigerad av Conny Westh den 2014-07-18 klockan 18:43 |
||
Svara med citat |
2014-07-25, 12:44 | #10 | ||
|
|||
Nykomling
|
Har en fråga, har fått en rekommendation av ett par programmerare att köpta en färdig plattform "classfield" och om sajten växer börja ta fram en helt egen plattform.
Låter det som ett bra förslag? Finns det risker som jag inte tänker på? |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|