Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Google filtrerar bort falska annonsklick

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-07-26, 16:30 #1
MRDJs avatar
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
Artikeln hos IDG


Google presenterar en lösning för att filtrera bort ogiltiga klick som driver upp priser för annonsörer. Googles Tomas Nörgaard erkänner problemet och säger att det är en prioritet för företaget.

Googles annonstjänst Adwords innebär att kundernas annonser visas till höger i sökresultaten på Googles söktjänst.

Annonsörerna betalar när besökare klickar på annonserna. Detta har öppnat för bedrägerier. Surfare klickar på annonserna, manuellt eller maskinellt med datorers hjälp, vilket driver upp priserna för annonsörerna.
– Det här är ett känt problem som vi har prioriterat att lösa. Tack och lov har vi inte sett det i någon större omfattning i Europa, det är mest ett amerikanskt fenomen, säger Tomas Nörgaard, ansvarig för tjänster till teknikföretag på Google i Norden.

Google har nu funktioner för att analysera om klick är ogiltiga, alltså inte ska påverka priserna för annonsörer. Dessutom kan annonsörerna få information om antalet ogiltiga klick och hur stor andel av det totala antalet klick dessa står för. Rapporterna kan köras per dag, vecka, kvartal och år.

Under analysen undersöks bland annat ip-adresser, längd för klicken och frekvensen om det är flera klick. Med hjälp av dessa och andra data påstår Googles representanter att de kan avgöra om ett klick är korrekt eller inte.

En analys av den här typen behövs, med tanke på att Google redan har blivit stämt av missnöjda annonsörer. En domstol i New York fastslog nyligen att en annonsör ska slippa betala en del av kostnaden för att utnyttja Adwords, på grund av ogiltiga klick, skriver IDG News.

Eftersom Google inte publicerar detaljerad information om hur analysen går till är det svårt att veta hur effektiv den är.
MRDJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-26, 17:42 #2
siamcosmos siamcosmos är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 15
siamcosmos siamcosmos är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 15
Fråga ..

Hur vi som siteägare drabbas? Klickets längd? Om någon har en annons där som står bla bla men att besökare inte finner någon information eller finner att annonsen inte relaterar till innehållet på sidan eller något annat. Dvs besökaren lämnar direkt siten. Skall jag då inte ha betalt för annonsen?

Och skall erkänna att jag stör mig lite på att annonser som kräver köp för att få betalat dvs jag får inget om ingen affär gillas eller görs direkt. Dvs jag kan leverera besökare i stora mängder utan få betalt. Önskar en version där typ. 1/3 betalt per view, 1/3 per click och 1/3 vid affär då får annonsören betala för att synas, betala för få besökare och sist betala provision per affär.

Eller när kommer det tv-reklam där man endast behöver betala tv4 när kunden visat upp en vhs kasset med reklamen eller angivet en kod eller något treviligt Internet svaghet/styrka är att det är så j-kla mätbart även om siffrorna oftast kan ifrågasättas.

/Y
siamcosmos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:37.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017