Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Domän och hosting frågor

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-06-23, 13:38 #1
dstrombe dstrombe är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Nov 2009
Nykomling

Standard Domän och hosting frågor

Hejsan,

har funnits på det här forumet ett tag, primärt i ehandelsdelen men behöver nu få lite hjälp själv när det kommer till domäner och webbhotell.

Jag har idag ett Amerikanskt webbhotell (hostgator) samt en .com domän som idag enbart används för email.

Nu vill tjejen börja blogga och jag tänkte därför fixa en .se domän åt henne vilket till och med jag klarar av.

Men kan jag koppla den domänen till mitt konto hos hostgator eller behöver jag även ordna webbhotell till henne? Är det också en nackdel att ha ett US webbhotell med en .se domän?

Domän/webbhotellen kommer enbart används för blogg(wordpress), emailkonton och en del bilder.
dstrombe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-23, 13:52 #2
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Dec 2003
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Dec 2003
Domän på hostgator: du får kolla vilket konto du har. Alla utan ett har "UNLIMITED Domains", dvs. du kan koppla flera domäner till ditt konto. Hur du gör det får du kolla på hostgator.

Det sägs att svenska sidor skall helst ligga i Sverige. Hur mycket det påverkar vet jag inte. Tror inte det är värst mycket för en blogg med bra innehåll och väldigt uppdaterad.
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-23, 13:53 #3
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2004
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar

Reg.datum: Feb 2004
Detta bör du fråga webbhotellet om. Det är tekniskt möjligt att ha flera domäner till samma konto och ha olika saker på adresserna, men olika webbhotell har olika policies (One.com tillåter det till exempel inte) och hos vissa kostar det extra.

För svenska besökare är det en nackdel med servern utomlands eftersom det kan ta längre tid att ladda in en sida. Ju längre bort desto värre blir det problemet. Om du inte upplever det som segt idag spelar det däremot ingen större roll; det går att få rätt okej nätverkshastighet mot USA.

Det ryktas om att Google börjar räkna med laddningstiden för en sida i sin rankning så om sajten riktar sig till svenska besökare kan det då vara en fördel att sidan laddar så snabbt som möjligt från Sverige, men det beror både på sökmotorkonkurrensen inom ämnet och på hur viktigt just sökmotorrankning är för henne.
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-23, 14:24 #4
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2004
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar

Reg.datum: Sep 2004
För att ytterligare lägga till information, att ha servern i Sverige eller inte påverkar när du söker efter "sidor från Sverige". Sen är det som Emil säger också en fråga om hastighet, men mot staterna är det sällan problem. Passa dig dock för att skaffa en server "down under".
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-23, 15:47 #5
Nykomling

Nykomling

Okej vad bra, var lite orolig för om det skulle påverka för mycket från ett SEO perspektiv vilket jag aldrig brytt mig om men tjejen kanske vill ha.

Blir att testa fler domäner till hostgator.

tack för hjälpen!
dstrombe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017