Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Lansering av ny tjänst - framtida funktionalitet

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-08-05, 19:22 #1
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Standard Lansering av ny tjänst - framtida funktionalitet

När ni lanserar en ny tjänst, brukar ni då lansera allting som är färdigt vid lanseringstillfället eller håller ni hellre inne på en del färdiga funktioner för att kunna lansera ny funktionalitet snabbare allteftersom? Varför har ni valt att göra på det ena eller andra sättet?
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-08-06, 00:45 #2
CotopaXi CotopaXi är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 321
CotopaXi CotopaXi är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 321
Jag gör alltid en s.k. MVP, minimum viable product, dvs det minsta som krävs för att målgruppen ska få ut någonting av tjänsten. Finns ingen intresse för denna produkt så lägger jag ner redan där.

Den senaste tjänsten jag jobbar med tog drygt 2 veckor för mig att bygga en MVP.

Någon "produkt" var en "kommer snart"-sida med ett formulär för att samla in e-postadresser. Fick aldrig tillräckligt många för att motivera att jobba med den tjänsten, så jag la ner den.

Jag ser ingen anledning att hålla inne på funktionalitet om den är klar, ut med koden och kolla om användarna använder tjänsten som förväntat.

Boken "The Lean Startup" pratar om Build - Measure - Learn i en cirkel och det är precis så jag tror man ska bygga webbtjänster.

Jag tror verkligen inte på att bygga och finpolera i ett halvår innan man släpper någonting som man inte vet om användarna vill ha, släpp det du har och lyssna på användarna, ta betalt när din tjänst tillför värde.
CotopaXi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-08-06, 07:53 #3
Johnny Viking Johnny Viking är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 273
Johnny Viking Johnny Viking är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 273
Jag har iofs bara 1 värdig produkt som jag säljer och den är komplett i sitt originalutförande så syftet med produkten uppfylls (en SaaS). Men man kan köpa till tjänster, och där så vet jag att det jag idag har kan bli mycket mer. Men det är tillräckligt med extra tjänster för att locka till sig intresse (hoppas jag).

Ska du bygga något halvfärdigt så kan du väl lansera det som "Beta", det i sig är ju ibland ett PR-trick att kalla något redan väl fungerande som Beta.
Johnny Viking är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-08-06, 10:37 #4
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
37 Signals (skapare av flera lyckade webbappar) skrev för några år sedan en bok "Getting Real" som alla nätentreprenörer bör ha läst. Den finns publicerad här: https://gettingreal.37signals.com/toc.php

Den beskriver processen från idé via utveckling och lansering till förvaltning. Läs den! :-)

Men för att svara på dina frågor så brukar jag köra efter konceptet "release early, release often". Det brukar jag dock krydda med någon form av lanseringsplan för att öka exponering och intresse för produkten.
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-08-06, 18:38 #5
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av CotopaXi Visa inlägg
Jag tror verkligen inte på att bygga och finpolera i ett halvår innan man släpper någonting som man inte vet om användarna vill ha, släpp det du har och lyssna på användarna, ta betalt när din tjänst tillför värde.
Det fungerar bra med enklare och mer experimentella tjänster men handlar det om större projekt så är det omöjligt att lansera något annat än skräp om man sätter en väldigt kort tidsgräns och då kommer man att misslyckas oavsett om idén i sig faktiskt är bra. Har man flera stora konkurrenter så krävs också en helt annan approach än om man är ny inom ett område.

Citat:
Ursprungligen postat av Johnny Viking Visa inlägg
Jag har iofs bara 1 värdig produkt som jag säljer och den är komplett i sitt originalutförande så syftet med produkten uppfylls (en SaaS). Men man kan köpa till tjänster, och där så vet jag att det jag idag har kan bli mycket mer. Men det är tillräckligt med extra tjänster för att locka till sig intresse (hoppas jag).

Ska du bygga något halvfärdigt så kan du väl lansera det som "Beta", det i sig är ju ibland ett PR-trick att kalla något redan väl fungerande som Beta.
Det där är en strategi jag tror mycket på själv också. Att man levererar ett hyfsat komplett paket från start men att det sedan finns ett antal planerade tilläggstjänster / produkter som ger mervärde.

Hur länge arbetade du med din produkt innan du lanserade? Var anledningen till att du väntade att du inte var nöjd med produkten eller fanns det andra orsaker?

Citat:
Ursprungligen postat av coredev Visa inlägg
37 Signals (skapare av flera lyckade webbappar) skrev för några år sedan en bok "Getting Real" som alla nätentreprenörer bör ha läst. Den finns publicerad här: https://gettingreal.37signals.com/toc.php

Den beskriver processen från idé via utveckling och lansering till förvaltning. Läs den! :-)

Men för att svara på dina frågor så brukar jag köra efter konceptet "release early, release often". Det brukar jag dock krydda med någon form av lanseringsplan för att öka exponering och intresse för produkten.
Den har jag läst och håller med om den är läsvärd men det är oftast mer intressant att lyssna till flera röster än en

Kör du en öppen och publik lanseringsplan menar du eller menade du bara att du har en sådan för dig själv redan från början?
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-08-06, 20:19 #6
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Min erfarenhet är att "mer" funktioner inte generellt är nyckel för att lyckas. Jag tycker utmaningen ligger i att hitta vad målgruppen verkligen vill ha, och sen förfina det i rätt riktning. Det jag försöker säga är att om man har en färdig tjänst med så många icke-core funktioner färdiga liggades som är oprövade, att man kan vänta med att släppa dem. Så tror jag att man hade haft mer ut av att släppa tjänsten tidigare med bara core klart, för att komma ut tidigare är mkt värt. Sen kan man prova en ny sak i taget.
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-08-07, 08:53 #7
Johnny Viking Johnny Viking är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 273
Johnny Viking Johnny Viking är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 273
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det där är en strategi jag tror mycket på själv också. Att man levererar ett hyfsat komplett paket från start men att det sedan finns ett antal planerade tilläggstjänster / produkter som ger mervärde.

Hur länge arbetade du med din produkt innan du lanserade? Var anledningen till att du väntade att du inte var nöjd med produkten eller fanns det andra orsaker?
Det viktiga är ju att det som är "gratis" eller som ingår i ett standardpris fortfarande är en bra grund och start för det kunden söker. Så man får inte vara för snål. Utan extrafunktionerna får ju vara specifika, spetsfunktioner. I mitt fall integration med bokföringssystem, bokföringsunderlag, nyhetsbrevsfunktion (kostar ju att skicka), men även SMS.
Det är ett bokningssystem.

Det är dock fortfarande i Beta, från tidigare Alpha där endast nära vänner och kontakter fått testa det. Det har pågått i 2 år nu och först nu börjar jag göra det färdigt nog för att låta vem som helst använda. Och det i sig kräver ju ett admin GUI så man kan hantera alla potentiella klienter. Det ska vara självadministration genom att hantera sitt "abonnemang" via sitt login osv.

Det jag insett är ju att ju fler funktioner man skapar, ju mer underhåll måste man göra. Så jag har börjat bli lite försiktig och ska nu istället jobba så att allting är 100% "perfekt" och så lite buggar som möjligt. Samt arbeta på att allt är användarvänligt, så pass så man begränsar antalet support-förfrågans som kommer in. För ett dåligt system, generar väldigt mycket administration. Så det vill jag bort ifrån genom att garantera en väl fungerande produkt.
Johnny Viking är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-08-07, 23:04 #8
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Håller med dig helt och hållet. Att minimera supporttid är extremt viktigt i ett litet företag, det avhjälper man bäst genom att snabbt fixa eventuella buggar och ett användarvänligt gränssnitt.

Vissa produkter kräver precis som du säger ett par års utveckling och då kan man omöjligen slänga ut ett test efter bara några veckor. Då ska man nog också känna sig bekväm och säker på sin produkt så att det är värt att investera så pass mycket tid/pengar.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:37.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017