Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


SVARTA LISTAN

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-07-21, 11:41 #1
Paginas Jakobsson Paginas Jakobsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 144
Paginas Jakobsson Paginas Jakobsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 144
Denna månad verkar i stort sett samtliga nätverk hålla på pengarna. Själv har jag ca 250.000 kr (plus Adsense ca 50.000 kr) i upparbetat uteliggande arvode och börjar få brist på likviditet, vilket innebär att den köpta trafiken via t.ex Adwords begränsas och därmed framtida intäkter.

Möjligtvis är branschen så pass ny i Sverige att halvskojarna dominerar ägandet. Jämför till exempel med amerikanska affiliate-nätverk där de drivs som vilka företag som helst och med ansvar både mot kund och leverantör. Jag tror de svenska närtverken är så kåta på startavgiften att de struntar i att de släpper in konkursmässiga annonsörer.

Jag (eller någon som vill. Jag bidrar med startkapital) funderar på att lägga upp en "Svarta listan" på egen domän där byken tvättas. Både Affiliatenätverk och annonsörer. Vilkoret är naturligtvis feedback från Publishers.

Denna månad skulle Mobillån, Folkia och Kredit 365 listas bland annonsörer som vägrar betala sina fakturor enligt avtal. Att ha i åtanke är den annonskampanj i TV som Folkia planerar. Den bör stoppas innan den ens börjat. Leverantören lär inte få betalt.

Nätverk som som skulle få bock i kanten är ...
1. Tradedoubler som gjort en förlikning med Mobillån om att de retroaktivt endast betalar halva arvodet till Publishers samt det faktum att TD alltid anger att t.ex IKANO inte betalt sin senaste faktura i syfte att slippa betala hela arvodet till Publishern. De gånger jag har kollat är fakturorna betalda och TD skyller på "datakrångel".

2. Zanox som inte meddelade att Folkia och Kredit 365 hade slut i prepaymentkassan redan i april/maj och därmed inte vill betala ut arvode för leads och sales efter det datumet.

3. Adfair. ALLTID sena med att betala. Krävs mycket tjat via telefon och mejl innan de betalar. Risken för tvärstopp ökar dock för varje månad.

4. Agent Interactive. Har inte betalat ut arvode på flera månader. Efter omorganisering och ny styrelse ges löfte om att upparbetat arvode ska betalas ut. Det enda som hänt är att statusen på betalningen har blivit "planerad 17 juli" från "innestående".
Paginas Jakobsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-21, 12:04 #2
Fredrik-ss avatar
Fredrik-s Fredrik-s är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 1 010
Fredrik-s Fredrik-s är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Fredrik-ss avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 1 010
En sån sida verkar mycket bra! Tycker också det behövs någon tjänst där man lätt kan ta och få en överskådlig blick på både affiliates och annonsörer på dessa sidor.

Jag skulle kunna ta och fixa iordning en sådan sida. Vad för funktioner behövs? Mer än någon funktion där man kan lägga till affiliates och annonsörer och sedan skriva kommentarer om dessa?
Fredrik-s är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-21, 12:17 #3
mephisto73s avatar
mephisto73 mephisto73 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 730
mephisto73 mephisto73 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
mephisto73s avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 730
Som t.ex. affil.se ?
mephisto73 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-21, 12:23 #4
Fredrik-ss avatar
Fredrik-s Fredrik-s är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 1 010
Fredrik-s Fredrik-s är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Fredrik-ss avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 1 010
Citat:
Originally posted by mephisto73@Jul 21 2009, 12:17
Som t.ex. affil.se ?
Dom listar mer affiliates, för det går inte kommentera och sätta betyg osv vad jag ser.

Edit: Tror jag kan ha uppe en första sida till i eftermiddag/kväll. Har en idé hur det kan lösas.
Fredrik-s är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-21, 12:28 #5
cortexs avatar
cortex cortex är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 147
cortex cortex är inte uppkopplad
Medlem
cortexs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 147
En sådan sida hade varit toppen!
cortex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-21, 12:36 #6
Paginas Jakobsson Paginas Jakobsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 144
Paginas Jakobsson Paginas Jakobsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 144
Citat:
Originally posted by Fredrik-s@Jul 21 2009, 12:04
En sån sida verkar mycket bra! Tycker också det behövs någon tjänst där man lätt kan ta och få en överskådlig blick på både affiliates och annonsörer på dessa sidor.

Jag skulle kunna ta och fixa iordning en sådan sida. Vad för funktioner behövs? Mer än någon funktion där man kan lägga till affiliates och annonsörer och sedan skriva kommentarer om dessa?
Kul att du gillar idén.

Har inte hunnit tänka igenom den så mycket men varför inte något lättöverskådligt i alfabetsordning (med datum för inlägg). En kolumn/del för nätverk och en del/kolumn för annonsör. Då kan man snabbt bilda sig en uppfattning om t.ex. en annonsör man planerar att marknadsföra, om denne finns med vill säga.

Likaså tycker jag att de bör finas en möjlighet till ros om ett nätverk gjort något exeptionellt bra (utöver det förväntade) som t.ex. spontant gjort två utbetalningar en månad (som Interactive gjorde i sep 2008).

Jag tror också att det krävs en målvakt (redaktör) med fullständig redigeringsbefogenhet, annars kan det lätt bli ett plottrigt klotterplank.

En ide är också att bara ha ris och ros. Blir visserligen lite mindre tyngd men utrymme för tips som "ros till Företag XX som fördubblar arvodet för leads i under november".

Fler förslag? Hårda eller mjuka linjen?

Jag har fått några postiva reaktioner via mejl på min ide om att organisera oss i någon form i ett inlägg här på WN. Jag kommer att svara privat lite senare. En god ide är annars att starta med "Svarta Listan" (ris & ros) eller? :blink:
Paginas Jakobsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-21, 12:49 #7
Fredrik-ss avatar
Fredrik-s Fredrik-s är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 1 010
Fredrik-s Fredrik-s är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Fredrik-ss avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 1 010
Tycker det låter riktigt bra. Och jag har hittat en lösning som beskriver det du skriver.

Jag tycker det ska vara någon sida och som man kan ge positiva omdömen också. Detta för att hitta dom som också är bra och inte bara dom som är mindre bra eller rent ut sagt, dåliga.

Men jag har troligtvis uppe en sida i kväll, som sedan kan byggas ut ifrån.
Fredrik-s är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-21, 12:52 #8
Paginas Jakobsson Paginas Jakobsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 144
Paginas Jakobsson Paginas Jakobsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 144
Citat:
Originally posted by Fredrik-s@Jul 21 2009, 12:49
Tycker det låter riktigt bra. Och jag har hittat en lösning som beskriver det du skriver.

Jag tycker det ska vara någon sida och som man kan ge positiva omdömen också. Detta för att hitta dom som också är bra och inte bara dom som är mindre bra eller rent ut sagt, dåliga.

Men jag har troligtvis uppe en sida i kväll, som sedan kan byggas ut ifrån.
S-kul. Kör på.
Paginas Jakobsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-21, 13:03 #9
ninza ninza är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 471
ninza ninza är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 471
Ja för f*n, kör på de! Dem behöver lite dålig publicitet när dem håller på så här så dem fattar att dem inte kan göra de.
ninza är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-21, 13:04 #10
Paginas Jakobsson Paginas Jakobsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 144
Paginas Jakobsson Paginas Jakobsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 144
Citat:
Originally posted by Fredrik-s@Jul 21 2009, 12:49
Tycker det låter riktigt bra. Och jag har hittat en lösning som beskriver det du skriver.

Jag tycker det ska vara någon sida och som man kan ge positiva omdömen också. Detta för att hitta dom som också är bra och inte bara dom som är mindre bra eller rent ut sagt, dåliga.

Men jag har troligtvis uppe en sida i kväll, som sedan kan byggas ut ifrån.
Har länge funderat på en realtids-chat för affiliates av den typ som finns på http://www.vcw.se (aktiesnack). Har dock inte kunskapen att själv bygga en och har inte hittat någon bra "gratisvariant" att sätta upp. En sådan chat i anslutning till Svarta Listan skulle göra livet både trevligare och lättare för oss tror jag. Lite som att "snacka jobb med kollegor på fikarasten". Och inte minst oslagbar kanal för snabb information.

Vad säger du Fredrik?

Jag tror kombinationen kan bli en tung aktör och välbesökt sajt av oss närmast sörjande.
Paginas Jakobsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017