FAQ |
Kalender |
2013-10-08, 23:04 | #1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Vet inte om detta är rätt forumdel för min fråga.
Har för min nisch en ganska välbesökt sida med bl.a. ett länkregister där utlänken är www-företagsnamn-se. Jag har börjat få lite förfrågningar där man vill ha sin länk mer sökmotoroptimerad. Min fundering är om detta är något man kan ta betalt för? (vill inte göra något som inte anses ok) |
||
Svara med citat |
2013-10-09, 07:37 | #2 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Hur du gör är upp till dig givetvis, men att sälja länkar är emot Googles "quality guidelines" och kan ge ett kännbart penalty om det upptäcks. Man skall ta i beräkningen att Google också blivit ganska bra på att "avslöja" dessa. Mer: http://googlewebmastercentral.blogsp...ing-links.html
2013-10-09, 08:36 | #3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack för svaret, detta låg i bakhuvet men var osäker, därav min fråga.
Däremot om man läser texten i blogginlägget så skulle jag vilja tolka det som att det är ok att ta betalt bara man sätter nofollow |
||
Svara med citat |
2013-10-09, 11:04 | #4 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Absolut, men då går ju hela idén med köpta länkar förlorad. Utan "follow" blir de ju inget (eller betydligt mindre) värda, ur SEO-syfte.
2013-10-09, 14:47 | #5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Givetvis! Får försöka skylla på den tidiga timmen eller stressen av att skriva på forum samtidigt som man ska göra ungarna färdiga för skola/dagis...
Jättepoppis hos frugan, jag ska bara. Tack för att du reder ut mina frågor! Har mycket dumma frågor kring min sida och gällande SEO som jag försöker bespara detta forum ifrån, försöker lära mig men det är svårt att sortera och få ett grepp om ämnet. |
||
Svara med citat |
2013-10-09, 17:27 | #6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Många säljer länkar. Google är inte Gud och du väljer själv hur du skall göra.
|
||
Svara med citat |
2013-10-10, 10:08 | #7 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Frågan nu är om det är ens värt att sälja enstaka länkar? Hur kommer detta påverka din egen sida SEO mässigt?
Om det handlar om ett par tusen kronor per år så hade jag låtit vara, det är kul att få det bekräftat att folk sträver efter dina sökmotoroptimerade länkar men väga juicen in och ut innan du tar ett sådant beslut. Mina åsikter men du kör som du tycker är bäst. Mvh |
|||
Svara med citat |
2013-10-10, 13:27 | #8 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Enig med dig John Adams. Om inte Google hade haft denna "monopolställning" hade nog friheten varit större. Har Bing och Yahoo! motsvarande policy/riktlinjer gällande sålda länkar? Det borde jag kanske veta, men får erkänna att jag inte är riktigt lika uppdaterad beträffande SEO längre. Jag jobbar nästan uteslutande on-page nu för organisk trafik.
2013-10-10, 13:47 | #9 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Länk till artikeln. Mvh |
|||
Svara med citat |
2013-10-10, 14:32 | #10 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Kanon!
Det var komprimerat men/och lärorikt. Tackar!
Svara |
|
|