Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


patenttrollen la beslag på 40 procent av patenten 2011

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-10-16, 18:06 #1
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Standard patenttrollen la beslag på 40 procent av patenten 2011

Enligt tidninen Computer Sweden 2012-10-16 sidan 5 så la patenttroll beslag på 40 procent av patenten under 2011.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-16, 18:31 #2
Yllas Yllas är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 268
Yllas Yllas är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 268
Nyheter kan vi nog läsa själva. Vad vill du ha ut av tråden? Vad ska vi diskutera?
Yllas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-16, 18:53 #3
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Jag blev överraskad av att patenttrollen tar så stor del av patenten, jag hade inte någon uppfattning om storleken på "problemet" tdigare, men det ställer onekligen en del av mina tankar på ända vad gäller patent. Om s.k. patenttroll (nu är det iofs inte entydigt definierat vad som menas med patenttroll i CS artikel...) tar så del av patenten så undrar man vad patenten egentligen får för konsekvenser på lång sikt. Det är i vart fall min fundering, kanske har någon här på WN ytterligare funderingar kring det som kan vara intressant läsning.

Att du kan läsa nyheter själv hoppas jag verkligen, det var därför jag skrev detta just i nyhetstråden.

Vad du vill diskutera lägger jag mig inte i, ordet är fritt, detta var mitt bidrag till en start på tråden.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-16, 20:35 #4
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Jag anser att man bör vara så restriktiv som möjligt med patent. I vissa branscher kan det vara nödvändigt medan det inom andra inte alls behövs. Tyvärr har USA fortfarande lite för stort inflytande och det är tur att EU finns idag.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-16, 21:50 #5
FredrikNass avatar
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
Men om du vill starta en diskussion så får du ju gärna komma med en egen synspunkt med, alternativt utvida varför detta är intressant, nu ser jag bara 2 intetsägande rader om något som står i en tidning jag inte läser.

Ser att du har postat flera nyheter med tidningsreferenser under dagen, känns lite meningslöst med diskussioner runt något som många av oss inte får tillgång till utan att köpa en tidning.
FredrikNas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-16, 23:09 #6
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Jag bifogade citat till en notis i första inlägget (som jag tyvärr inte hittade som länk på CS webbplats), men den andra artikeln bifogade jag en länk så man kan läsa online.

Tidningen kom i min brevlåda idag så det är färska nyheter i CS i alla fall.

Jag tyyckte det var intressant just att det är så mycket som 40 procent av patenten som tas av patenttrollen, och jag är av åsikten att det förfelar syftet med patent, som ju ska skydda en uppfinnares rätt till ersättning för en uppfinning, som kostat mycket pengar att utveckla.

Om man som ett patenttroll bara sitter och skriver patentansökningar hela dagarna utan tanke på att förverkliga idén, men som ett sätt att hindra andra att utveckla olika koncept. Då blir det som det fungerar med rena spekulationer av intrenetdomäner idag, dvs med domän-trollen. Vilket jag tycker är dåligt. De tillför ju verkligen inget av värde, det enda de gör är att höja tröskeln för nya koncept att li förverkligade, dvs de hämmar innovation. det tycker jag inte är rätt väg att gå för patentkonceptet.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-16, 23:12 #7
FredrikNass avatar
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Jag bifogade citat till en notis i första inlägget (som jag tyvärr inte hittade som länk på CS webbplats), men den andra artikeln bifogade jag en länk så man kan läsa online.

Tidningen kom i min brevlåda idag så det är färska nyheter i CS i alla fall.

Jag tyyckte det var intressant just att det är så mycket som 40 procent av patenten som tas av patenttrollen, och jag är av åsikten att det förfelar syftet med patent, som ju ska skydda en uppfinnares rätt till ersättning för en uppfinning, som kostat mycket pengar att utveckla.

Om man som ett patenttroll bara sitter och skriver patentansökningar hela dagarna utan tanke på att förverkliga idén, men som ett sätt att hindra andra att utveckla olika koncept. Då blir det som det fungerar med rena spekulationer av intrenetdomäner idag, dvs med domän-trollen. Vilket jag tycker är dåligt. De tillför ju verkligen inget av värde, det enda de gör är att höja tröskeln för nya koncept att li förverkligade, dvs de hämmar innovation. det tycker jag inte är rätt väg att gå för patentkonceptet.
Det är ju absolut intressant topic, efterfrågade bara mer kött! Fick det nu
FredrikNas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-16, 23:16 #8
FredrikNass avatar
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
Citat:
Ursprungligen postat av FredrikNas Visa inlägg
Det är ju absolut intressant topic, efterfrågade bara mer kött! Fick det nu

Jag skulle påstå att patenttrolling är betydligt värre än domainsquatting, med tanke på att vi som sysslar med domäner kan alltid köra på någon av dom andra tld:erna, men när det kommer till patent på en teknisk lösning så är det ju inte säkert att det finns någon annan lösning för att göra det där nya "superbra" som trollet sätter sin patent på. Då tänker jag mest på nyskapande lösningar, och inte uppdateringar av redan befintlig teknik.
FredrikNas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-17, 05:35 #9
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av FredrikNas Visa inlägg
Jag skulle påstå att patenttrolling är betydligt värre än domainsquatting, med tanke på att vi som sysslar med domäner kan alltid köra på någon av dom andra tld:erna, men när det kommer till patent på en teknisk lösning så är det ju inte säkert att det finns någon annan lösning för att göra det där nya "superbra" som trollet sätter sin patent på. Då tänker jag mest på nyskapande lösningar, och inte uppdateringar av redan befintlig teknik.
Håller med dig i detta. Jag tycker bara det är så beklagligt att hela konceptet med patent förfelas och förstörs av patenttrollen. De lyckas ju av någon anledning få igenom prior-art (dvs redan allmänt kända tekniska lösningar) pga av att US Patent Office har för dåliga rutiner och för låg kompetens (nyexade 22 åringar som sitter och bedömer originaliteten på inlämnde ansökningar) samt att som ett exempel där Apple lämnade in ansökan 10 gånger på samma koncept innan de fick det godkänt.

Senast redigerad av Conny Westh den 2012-10-17 klockan 05:38
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-17, 12:24 #10
Lukas Lukas är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 100
Lukas Lukas är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 100
Har ett fint Ayn Rand-citat som kommer väl till pass när det gäller patenttroll:

”When you see that in order to produce, you need to obtain permission from men who produce nothing – When you see that money is flowing to those who deal, not in goods, but in favors – When you see that men get richer by graft and by pull than by work, and your laws don’t protect you against them, but protect them against you – When you see corruption being rewarded and honesty becoming a self-sacrifice – You may know that your society is doomed.”
– Ayn Rand, ”Atlas Shrugged”, 1957
Lukas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017