Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


När bör projektet generera pengar?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-11-05, 10:38 #1
Nerix Nerix är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 398
Nerix Nerix är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 398
Standard När bör projektet generera pengar?

Har gått i tankarna att investera en mindre slant (< 30k) i ett utav mina projekt.
För att försäkra mig om att projektet faktiskt kan generera pengar så tog jag mig lite tid att försöka estimera när (eller snarare om) projektet börjar/kan genrera pengar.

Jag tänkte kolla med er ifall min kalkyl är någorlunda okej, eller om jag är helt ute och cycklar.

Lite bakgrundsfakta:
  • Intäkterna kommer endast från Google Adsense
  • Siten har varit online i ett par år och har sedan start kört Google Analytic och Google Adsense. Det är med andra ord där i från statistiken nedan kommer från.

Tanken är att utgå från att siten i dag inte har några besökare och att den i värsta fall endast genrerar besökare genom reklam.

Siten har idagsläget ett CTR / sida på 0.49%, ett CPC på 2,20:- och RPM på 10,86:-. Detta ger följande ekvation.

Kod:
inkomstPerDygn = sidLaddningar * 0.0049 * 2.20 + (sidLaddningar * 10.86) / 1000 (1)
Enligt Google Analytic så besöker en besökare i snitt 2.5 sidor, vilket betyder att varje unik besökare genererar 2.5x sidladdningar. Alltså:

Kod:
inkomstPerDygn = antalUnikaBesökarePerDygn * 0.0049 * 2.20 * 2.5 + (antalUnikaBesökarePerDygn * 2.5 * 10.86) / 1000 (2)
Tanken är att köpa upp 1.5 miljoner visningar i månaden (~50 000 visningar om dagen). Enligt siten (alltså företaget som säljer visningarna) så har dom ett CTR på 2%. Min site har en avvisningsfrekvens på 62% (högt?), vilket betyder att 38% av besökarna faktiskt återkommer till siten.

Detta betyder att jag kan räkna med antalUnikaBesökarePerDygn (enligt ekvation (6)) i form av unika besökare som faktiskt återkommer.

Kod:
antalUnikaBesökarePerDygn = 50000 * 0.02 * 0.38 * dygn (6)
Insättning av (6) i (2) ger följande

Kod:
inkomstPerDygn = 50000 * 0.02 * 0.38 * dygn * 0.0049 * 2.20 * 2.5 + (50000 * 0.02 * 0.38 * dygn * 2.5 * 10.86) / 1000 (3)
Om vi nu tar och integerar (3) (räknar ut arean under grafen) så borde vi kunna lista ut hur stor inkomsten är givet ett tidspan i dygn.

Kod:
10.279 x^2 (4)
Utgifterna för projektet är 6000:- för annonsering och 550:- för VPS:en (exl moms) / månad. Alltså;

Kod:
utgift = (6000 * 1.25 + 550 * 1.25) * (dag / 30) (5)
Detta betyder att vinsten i projektet vid dag x ges av följande.

Kod:
vinst = 10.279 x^2 - (6000 * 1.25 + 550 * 1.25) * (x / 30)
Detta ger följande kurva.



Alltså;
  • Förlust de första ~ 26 dagarna, där efter är projektet självförsörjande
  • Efter 90 dagar har projektet gått vinst med ~ 59 000:-
  • 8187:- måste investeras första månaden.

De känns dock orealistiskt att tro att man efter 154 dagar ska ha tjänat 2 miljoner.
De finns säkert fler problem en ett med min analys, men jag skulle gissa på att efterfrågan ställer till med de största. Besökarantalet måste förr eller senare avta. Jag skulle gissa på att 20 000 dagligt unika besökare "räcker", vilket skulle ta så här långt tid att "dra in".

Ekvation (6) ger antalet besökare per dag, vilket ger x = 53. Alltså;

Kod:
20000 = 50000 * 0.02 * 0.38 * dygn
Det skulle alltså ta 53 dagar att nå upp till 20 000 unika, återkommande besökare / dag.

Någon som kan se något fel med min analys? Tar tacksamt emot feedback.
Nerix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-05, 11:49 #2
ducedo ducedo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 106
ducedo ducedo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 106
Hur många av dessa 50 000 visningarna är unika och vilka garantier får du för att 2% leder till besök? Personligen skulle jag aldrig betalat för visningar då väldigt många är reklamblinda eller får reklamen utanför skärmen vilket gör att en stor del aldrig kommer se den.

Jag skulle kommit överens om en testvecka eller något liknande för att få fram korrekt statistik. Värdet på besöken varierar kraftigt beroende på bl.a. vilken källa han/hon kommer ifrån. Min erfarenhet säger att generell reklam konverterar mycket sämre än t.ex. besökare från Google så det blir svårt att ta siffror från det ena fallet och jämföra med det enda.
ducedo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-05, 12:14 #3
Nerix Nerix är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 398
Nerix Nerix är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 398
Citat:
Ursprungligen postat av ducedo Visa inlägg
Hur många av dessa 50 000 visningarna är unika och vilka garantier får du för att 2% leder till besök?
Jag får inga garantier, förlitar mig på att deras statistik sedan tidigare stämmer.

Citat:
Ursprungligen postat av ducedo Visa inlägg
Jag skulle kommit överens om en testvecka eller något liknande för att få fram korrekt statistik.
Jag skulle kunna testa med en månad för att se ifall min tes stämmer med verkligheten.
Nerix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-05, 13:45 #4
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 012
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 012
Din 1:a ekvation är ju helt fel och således borde resten av dina uträkningar och vara helt fel.

Du beräknar din intäkt dels på RPM-värdet men sedan också vad du har för CPC och CTR vilket ger dubbel(?) inkomst.
RPM är ju vad du tjänar i snitt på 1000 sidvisningar, så det räcker ju att du utgår från detta värde i dina fortsatta beräkningar.

sidvisningar = 2.5*unika besökare
inkomst = sidvisningar*RPM/1000
nosnaj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-05, 14:53 #5
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Du glömmer den viktigaste aspekten. Nämligen vad din webbsida tillför för värde för besökaren och annonsören som du säljer besökaren till.

Du kan tjäna pengar genom att sälja och köpa trafik. Men bara om kvalitén på den trafik som du skickar vidare är högre än den som du köpte. Eftersom trafiken som du säljer, är densamma som du köper, så krävs det alltså att din webbsida tillför någonting. Ett exempel kan vara om du lyckas göra nischad och segmenterad trafik av bred och ospecificerad trafik. Ett annat exempel kan vara om du lyckas väcka ett begär efter en särskild produkt hos besökaren.

Skickar du trafik av låg kvalité via Adsense, så kommer ersättningen per klick att falla. Annonsörerna kommer nämligen att reglera sina bud därefter och det kommer att påverka din lönsamhetskalkyl i hög grad. Du bör därför inte fokusera på vad du idag kan köpa trafik för och vad du idag kan sälja trafik för. Utan avgörande är hur mycket du kan förädla trafiken som du köper, innan du säljer den vidare. Där hittar du dina marginaler.


Edit: Jag kanske missade att svara på din fråga som var; ifall någon kan se ett fel i kalkylen. Felet du gör är att du inte tar hänsyn till att priset på trafiken som du köper, kommer att påverka priset på trafiken som du säljer. I din kalkyl, så är klickpriserna desamma dag 153 som dag 1.

Senast redigerad av Gustav den 2012-11-05 klockan 14:59
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-05, 14:54 #6
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
För det första finns det något som kallas för "mättnad", dvs ingen teoretisk kurva fortsätter uppåt i alla evighet utan den når en mättnadsnivå, eller platåar vid ett visst läge. Det betyder konkret att du kankse för att få de första 10 000 besökarna behöver betala X kr men för att gå från 10 000 till 20 000 besökare kanske måste betala 2x kr och för att gå från 20 000 till 30 000 besökare kanske det kostar 3x men om du sen når en "platå" eller mättnadsnivå så kan det innebära att gå från 30 000 till 40 000 besökare kostar dig 100x.

Var denna platå eller mättnadsnivå ligger för just ditt projekt har jag ingn aning om, det kan man bara få veta genom att experiemntera själv, dessutom varierar den över tiden, för det kommer upp konkurrenter som besökarna byter till och då får du en "decline", dvs nedgång som du inte kan se något sakligt motiv till i din egenstatistik.

När du köper reklam så finns det en viss fördröjning i effekten, den måste man även ta hänsyn till i din kalkyl. Du behöver ha en teoretisk modell som du ju redan gjort, men du behöver även ha en uppföljning för att se hur väl din modell stämmer med verkliugheten.

Upptäcker du att din modell inte stämmer så måste du vidta åtgärder omedelbart (Åtgärder kan exempelvis vara; "Ha is i magen", "Öka", "Minska", "Gör om modellen", "Gör om konceptet", "Lägg ner

Du bör även vara medveten om att du inte får betalt för antal besökare av Adsense utan efter värdet på varje klick. Ju mer orelevanta besökare desto lägre blir CPC, så du bör inte stirra dig blind på besökarantalet utan det kan för det mesta vara bättre att titta på kvaliteten på innehållet av din sajt.

Google har visat något exempel på att en av de mest framgångsrika Adsensepublicisterna själv annonserar för ca 30% av de intäkter han får från Adsense, då får han en br aboost av sitt eget innehåll.

Jag tror du ska mer fokusera på hur ratio mellan intäkter och kostnader ser ut.

Om du lägger en "bombmatta" med din egen annonsering och tar din budget på 30 000 kr och delar upp den så den räcker i 24 månader (den tid jag tror du behöver för att utvärdera effekten av ditt projekt) så blir det 1250 kr per månad. annonsera för denna summa och då ska du få minst 3 gånger detta belopp i ökade intäkter, med viss fördröjning, för att det ska följa googles exempel.

Om du inte når upp till målet med intäkterna inom den maximala fördröjningstiden så måste du tänka om ditt koncept och vidta någon av de åtgärder jag specade ovan.

Tänk på att hela tiden mäta och jämföra olika annonser och deras effek i relation till kostnaden.

De festa företag som "säljer ökade besök på din hemsida" fattar inte vad de håller på med, de vet inte alls hur man mäter annonsernas effekter, elelr så vet de men lurar kunden. Skit i tänket kring besöksantal, det är intäkter i relation till kostnader (observera att eget arbete är en kostnad!) som spelar roll, inget annat.

Senast redigerad av Conny Westh den 2012-11-05 klockan 15:08
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-05, 15:31 #7
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
BarateaUs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
Offtopic men relaterat
http://youtu.be/tIwH7ptHCWc
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-06, 07:56 #8
Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 359
Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 359
Intressanta tankar där Conny! Det där med mättnad är verkligen viktigt att tänka på. Har själv sett effekten av detta på lite olika projekt där det efter ett tag helt enkelt inte gått att öka intäkterna med samma medel som innan.
Legendarisk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-06, 10:30 #9
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
När man räknar på annonsernas effekter så är det reda pengar det är frågan om.

I traditionell postorderhandel så räknar man på samma sätt. För varje krona man satsar på marknadsföring vill man ha 3-5 kr i ökad försäljning. Omvänt kan man räkna med att ens egen marknadsföringskostnad normalt är 20-30% av intäkterna.

Man ska även räkna med marknasföring i sin budget hela tiden, man kan inte räkna med att man gör en engångsinsats med marknadsföring och sen rullar det på av sig själv, för det gör det aldrig. Marknadsföring (inkl utformning av annonser) av den egna verksamheten är en del av kostnaderna som man måste räkna med i budgeten.

Om man satsar 1250 kr per månad och försäljningen inte stiger till minst 3 gånger det beloppet så spelar det ingen roll hur mycket man ökar marknadsföringen, man kommer inte få högre lönsamhet. Men då har man bara gjort av med 1250 kr och kan avbryta projektet i tid innan det kostat för mycket pengar. Sen får man göra om konceptet och ta nya tag.

Om man däremot uppnår minst 3 gånger marknadsföringskostnaden i ökad försäljning så kan man till nästa månad öka marknadsföringen så den motsvarar 30% av intäkterna för förra månaden och se om intäkterna fortsätter öka nästa månad, osv....

När intäkterna inte ökar i samma takt som marknadsföringskostnaden så börjar man nå mättnaden.

Senast redigerad av Conny Westh den 2012-11-06 klockan 10:37
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-07, 14:25 #10
Nerix Nerix är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 398
Nerix Nerix är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 398
@alla Tack för all feedback!

Citat:
Ursprungligen postat av nosnaj Visa inlägg
Din 1:a ekvation är ju helt fel och således borde resten av dina uträkningar och vara helt fel.

Du beräknar din intäkt dels på RPM-värdet men sedan också vad du har för CPC och CTR vilket ger dubbel(?) inkomst.
RPM är ju vad du tjänar i snitt på 1000 sidvisningar, så det räcker ju att du utgår från detta värde i dina fortsatta beräkningar.

sidvisningar = 2.5*unika besökare
inkomst = sidvisningar*RPM/1000
Aha, de hade jag ingen aning om, tack. Gjorde om mina beräkningar lite snabbt var vid siffrorna blev något vettigare. Återkommer med resultatet lite senare i kväll.
Nerix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017