Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Analys av intäkter och besökarstatistik

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-09-12, 07:08 #1
clirres avatar
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 035
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
clirres avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 035
Standard Analys av intäkter och besökarstatistik

Jag har i princip inget system alls för att få översikt över affiliateintäkter (Adsense + affiliateprogram) för respektive webbsida samt besökarstatistik. Hade tänkt använda Qlikview till det men det funkar inte för Mac.

Har någon av er gjort något smart system för att få insikt i denna typ av data? Finns det färdigpaketerade lösningar?
clirre är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-12, 08:36 #2
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Går att spåra relativt väl med analytics.
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-12, 09:05 #3
clirres avatar
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 035
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
clirres avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 035
Även intäkter från tex TradeDoubler? Det måste väl vara smått omöjligt, att få in datat...

Att få in Adsense-intäkter vore iofs en mycket bra början. Ska kolla upp det, har sett att det finns...
clirre är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-12, 09:18 #4
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Citat:
Ursprungligen postat av clirre Visa inlägg
Även intäkter från tex TradeDoubler? Det måste väl vara smått omöjligt, att få in datat...

Att få in Adsense-intäkter vore iofs en mycket bra början. Ska kolla upp det, har sett att det finns...
Adsense är integrerat i analytics numer om man slår på kopplingen.

Analytics spårar klick. Det är svårt att veta vilka klick som ger intäkter på affiliateklick iom att konverteringen sker utanför sajten. Dock kan man ju se precis vilka som klickar på vad och sätta upp mål-spårning, vilket ger iaf lite inblick.

Använder du adwords så går det att spåra hela kedjan från klick till konvertering i adsense. Och då går det även att se bra statistik på hur stor andel av köpt trafik, och på vilka ord, som drar in pengar, även om det är genomsnittliga mål som används för värderingen.
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-12, 09:22 #5
clirres avatar
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 035
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
clirres avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 035
Cool, det får bli dagens uppgift! Kan väldigt lite om Analytics även efter att ha använt det i nästan 8 år!

Förresten, vet du om det finns något bra sätt att se ens totala besökarstatistik för samtliga sidor? Med det gamla kontot kunde man se det direkt vid inloggningsöversikten men numera kan man ju bara se varje sida för sig.

Jag driver c:a 80 olika sajter och det vore ju intressant att se hur hela parken beter sig...
clirre är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-12, 09:32 #6
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Citat:
Ursprungligen postat av clirre Visa inlägg
Cool, det får bli dagens uppgift! Kan väldigt lite om Analytics även efter att ha använt det i nästan 8 år!

Förresten, vet du om det finns något bra sätt att se ens totala besökarstatistik för samtliga sidor? Med det gamla kontot kunde man se det direkt vid inloggningsöversikten men numera kan man ju bara se varje sida för sig.

Jag driver c:a 80 olika sajter och det vore ju intressant att se hur hela parken beter sig...
Faktum är att många har klagat på detta sedan v2 rellades. Det verkar dock vara justerat i senare uppdateringar, men inte pushat till samtliga användarkonton. Jag ser sådan översikt, dvs summan efter varje konto, i vissa konton, men inte i andra nu, så jag misstänker att det kommer till alla i sinom tid. Dock ser man inte totalen av alla konton. men den siffran är ju mindre viktig.
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-12, 09:38 #7
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 012
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 012
Gällande Adsense så kan man förutom att se intäkter på Analytics efter koppling såklart se det på Adwords. Under resultatrapporter kan du mixa och trixa ganska bra, bl.a dela upp det på webbplatser.
Vill du ha mer detaljerad uppdelning kan du alltid lägga till dimensioner, tex se vilken typ av annons som fungerart bäst för respektive webbsida.

Här är länk till rapport per webbsida:
https://www.google.com/adsense/v3/ap...m=d&viewmode=1
nosnaj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-12, 09:39 #8
clirres avatar
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 035
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
clirres avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 035
Syftar du på knappen som gör att man kan se totalen för ett konto denna månad, redan in listningen. Finns ju en knapp uppe till vänster som gör detta synligt.

Det som jag egentligen skulle vara intresserad är just totalen av alla konton. För att se om alla sidor totalt går bättre nu än förra månaden. Dvs om "imperiet" växer eller sjunker.
clirre är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-12, 09:42 #9
clirres avatar
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 035
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
clirres avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 035
nosnaj: Tack, jag använder den rapporten ganska flitigt.

Min grundfråga är egentligen ganska långt över detta. Optimalt skulle jag vilja ha ett system där jag kan se totala annonsintäkterna, per månad och per webbsida, inkluderat Adsense, affiliateprogram (Tradedoubler mfl) samt kanske också besökarstatistik. Ett monster-analysprogram med andra ord.

Har jobbat en del med Qlikview och det skulle funka bra för detta men även med ett sånt program så måste man kunna hämta ut rapporter från 15+ olika program, som förmodligen ändrar sig några ggr per år... Adsense + Analytics är dock en bra början men om någon känner till något mer kraftfullt så säg gärna till!
clirre är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-12, 09:51 #10
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Citat:
Ursprungligen postat av clirre Visa inlägg
Syftar du på knappen som gör att man kan se totalen för ett konto denna månad, redan in listningen. Finns ju en knapp uppe till vänster som gör detta synligt.

Det som jag egentligen skulle vara intresserad är just totalen av alla konton. För att se om alla sidor totalt går bättre nu än förra månaden. Dvs om "imperiet" växer eller sjunker.
Just den ja

Skapa ett script mot apiet för att få ut mer intressant sammanställd info annars. Går att göra mycket kul på det viset rätt enkelt.
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:34.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017