Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Ont i huvudet av ny dator

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-02-05, 23:05 #1
DanielN DanielN är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 330
DanielN DanielN är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 330
Standard Ont i huvudet av ny dator

Köpte en ny Macbook Air 13 tum i förra veckan. Snabb och grym dator. Dock får jag galen huvudvärk av den. Sitter jag mer än 15 min med den känns det som om hela huvudet ska explodera. Har haft mac datorer i evigheter. Olika modeller, mest Pro, men aldrig upplevt någonting liknande. Har provat att ändra upplösning och allt möjligt men inget hjälper.

Tänkte kolla med er om det är någon som har hört om något liknande eller kanske upplevt själva.
DanielN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-05, 23:16 #2
FredrikNass avatar
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
Citat:
Ursprungligen postat av DanielN Visa inlägg
Köpte en ny Macbook Air 13 tum i förra veckan. Snabb och grym dator. Dock får jag galen huvudvärk av den. Sitter jag mer än 15 min med den känns det som om hela huvudet ska explodera. Har haft mac datorer i evigheter. Olika modeller, mest Pro, men aldrig upplevt någonting liknande. Har provat att ändra upplösning och allt möjligt men inget hjälper.

Tänkte kolla med er om det är någon som har hört om något liknande eller kanske upplevt själva.
Har haft min i 2 år, inga problem, kolla synen!
FredrikNas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-05, 23:22 #3
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 527
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 527
Jag hade samma problem efter inköp av ny skärm. Huvudvärk och torkande ögon. Se om du kan ändra ljuset lite så skärmen inte är så ljus. Sedan är kanske en ögonkoll dax för din del. Jag gjorde en ögonoperation och numera är jag knappt ljuskänslig alls.
MusikMixen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-05, 23:35 #4
Ciffans avatar
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 819
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Ciffans avatar
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 819
hum, har en i närheten som upplever problem med en ny iMac och som skickade denna en länk i går. Kan den ge något? http://www.makeuseof.com/tag/why-you...-ipad-or-imac/

Om man kollar synen - skaffar terminalglasögon - så berätta för optikern som kollar hur du oftast sitter med datorn. Gäller både avstånd och vinkel. Deras "inställningar" är ofta på ett sätt som många idag inte använder sin dator, speciellt inte bärbara.
Ciffan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-06, 00:10 #5
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Huvudvärk är ofta förknippat med nacken med. Kan vara värt att tänka på. Eller ansträngda ögon.

2 tips. Försök att ta några minuter vare timme, och kolla på objekt i fjärran. Hus borta vid horisonten genom fönstret tex. Det slappnar av ögonmuskulaturen. Och ändra sittposition, samt stretcha nacken åt alla håll lite då och då.
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-06, 00:15 #6
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Låna en annan dator av valfritt slag och sitt lika länge med samma belysning. Om du inte får ont i ögonen då så ta reda på vad som skiljer sig hos skärmen. Gör också gärna en synundersökning men oavsett om du behöver glasögon eller inte så finns det skärmar och ljus som faktiskt är skadliga för ögonen. Vi sliter på ögonen betydligt mer idag än vad vi gjorde för 100 år sedan så det gäller att vara rädd om dom.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-06, 00:24 #7
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
...så finns det skärmar och ljus som faktiskt är skadliga för ögonen. Vi sliter på ögonen betydligt mer idag än vad vi gjorde för 100 år sedan så det gäller att vara rädd om dom.
Det där skulle jag, och andra säkert gärna vilja se några källor på.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-06, 00:54 #8
DanielN DanielN är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 330
DanielN DanielN är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 330
Tack för era kommentarer. Det är ingen placebo, tro mig och synen är bra. Jag har en macbbook pro som jag sitter med nu. Jag köpte en air för att det är skönt när man ska besöka kunder, slipper konka på tungt. Jag har provat 20 min med air och 20 min med pro. Huvudvärken försvinner med pro. Måste tillägga att jag har använt andra macbook air utan problem. Pratade med apple-supporten tidigare under dagen då sa de att vissa datorer har haft problem med att ge ifrån sig ett hög eller lågfrekvent ljud (kommer inte ihåg vilket ha sa) som man inte hör men som kan orsaka huvudvärk. Provade att starta om datorn men problemen kvarstår. Själv så misstänker jag att det har och göra med skärmen, att den flimrar eller ngt annat som man inte uppfattar med blotta ögat.

Tack för artikel-tipset Ciffan. Jag har suttit och googlat nu, det verkar i alla fall att inte bara är jag.
DanielN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-06, 01:09 #9
Ciffans avatar
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 819
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Ciffans avatar
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 819
Ett sätt att kolla om det är datorns ljud eller skärm kanske kunde vara att "koppla ihop dem" t ex genom skärmdelning. Ställ Macbook Air så att du inte ser skärmen och arbeta sedan med dess innehåll på MacBook Pron:n
Ciffan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017