Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Virtuell server i molnet?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-10-13, 13:41 #1
sandstream sandstream är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 130
sandstream sandstream är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 130
Standard Virtuell server i molnet?

Ingen har väl kunnat undgå årets buzzword molnet så jag undrar om det finns något svenskt webbhotell som kör det i produktion?

Vet att Crystone har/hade det på gång men inte vad som hände.

Min fundering är om det inte är dags att skippa strulet med en egen dedicerad server och istället lyfta över min applikation (ASP och IIS) till en säkrare och kraftfullare miljö.

Någon med erfarenheter?
sandstream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-13, 14:17 #2
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Vad menar du slippar strulet med dedikerad server? Problem med att det inte är skalbart i i prestanda?

Eller ren drift? Du får ju inte mindre jobb med en tjänst i molnet bara mer skalbar lösning för växa och bättre redundans. Åt andra sidan väntar jag på att det kommer dyka upp ett stort avbrott i molntjänst.

För det är en mycket mer komplex lösning och känns som att den gången något händer så kan det bli stora problem av den orsaken.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-13, 14:38 #3
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
Vad jag vet finns bara denna svenska lösning https://witsbits.com/ Vi jobbar febrilt själva på en lösning som legat i beta en längre tid. Kan PMa dig om detta om det är av intresse.

Det har redan varit avbrott i de flesta tjänster patrik - inklusive amazon. blog.citynetwork.se - en sajt var nere i 19 timmar pga DDoS.
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-13, 14:46 #4
sandstream sandstream är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 130
sandstream sandstream är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 130
Vad jag menar med strul är att tex operativet blir gammalt, (vi kör fortfarande NT), att övervakningen blir bättre om man ligger ihop med andra men inte påverkas av vad de hittar på osv. Man slipper även allvarliga avbrott pga trasig hårdvara, tex en trasig disk.

Problemet är väl stabiliteten, den måste bara minst lika bra som på de vanliga webbhotellen, helst bättre.

BTW: Pentagon har precis släppt sitt "moln" till de olika avdelningarna. De garanterar 99.999% upp tid och har filat lite på säkerheten :-)
sandstream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-13, 15:44 #5
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Avbrott för DDoS handlar ju inte om just molnet, men 19 timmars avbrott ska man skratta eller gråta. Så mycket nertid skulle du inte fått på annan tjänst säkert :P

Låter mer som du är ute efter något mer managed tjänst med, inte precis som molnet i sig uppdaterar system bara rakt av för sina kunder.

Trasig disk om man kör raid spelar ingen roll.

En vettig dedikerad server som är managed tror jag ger minst lika bra tillgänlighet som moln om inte bättre. Tanke på om dom kan ligga nere 19h för en DDoS.

Du lär ju ändå behöva någon som sköter om din tjänst som ligger på molnet.

Jag tror inte molnet är lösning för dig, inte rakt av bara.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-13, 18:37 #6
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Man skulle kunna säga att Moln ofta används som ett fluffigt ord för VPS:er som ligger i ett kluster.

EDIT: Egentligen är molnet en symbol för internet

Senast redigerad av Westman den 2009-10-13 klockan 18:41
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-15, 11:15 #7
sandstream sandstream är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 130
sandstream sandstream är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 130
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Jag tror inte molnet är lösning för dig, inte rakt av bara.
Har läst på lite och pratat med en leverantör och jag tycker det känns som en väldigt bra lösning.

Med en dedicerad server är du låst till en viss hårdvara och kan varken växa eller krympa och du betalar samma summa varje månad oavsett om du utnyttjar prestandan eller inte.
sandstream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-15, 11:42 #8
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Åt andra sidan är priset fortfarande högt på dom tjänsterna, om man kollar på EC2 så är det dyrare än prestandan på en dedikerad server / egen server.

En koll på trafiken, så är första nivå 0.17$ per GB, en snabb växling i från idag till SEK så blir det 1.14 SEK per GB. Alltså 365 per Mbit.

Visst när du drar över 150TB nästan 500Mbit så får du ett pris på 0.10$ per GB, 0.67SEK med hela 214:- per Mbit.

Så 214-365:- per Mbit, mot 10-30:- jag kan räkna i egen infrastruktur. Även själva instansen är dyr räknat på vad prestandan i servrar är idag och priset för dom.

Molnet som tjänst är inte dåligt, samt är bra om du vill kunna växa smidigt. Men du får inte glömma att du inte får förväxla molnet som en managed tjänst. Du måste ändå ha kunskapar om att ta hand om din instans alla fall.

Men att det skulle bli billigare är jag mycket tveksam till, säkert dyrare i slutändan. Det jag kan gissa kan spara pengar är stora företag med stor o rörig infrastruktur.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-15, 13:42 #9
obes avatar
obe obe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 172
obe obe är inte uppkopplad
Medlem
obes avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 172
Citat:
Ursprungligen postat av sandstream Visa inlägg
Ingen har väl kunnat undgå årets buzzword molnet så jag undrar om det finns något svenskt webbhotell som kör det i produktion?

Vet att Crystone har/hade det på gång men inte vad som hände.

Min fundering är om det inte är dags att skippa strulet med en egen dedicerad server och istället lyfta över min applikation (ASP och IIS) till en säkrare och kraftfullare miljö.

Någon med erfarenheter?
Låter som du ska börja köra en VPS.

En fördel med VPS:er är ju att de har kvar sitt "state" om du startar om, till skillnad mot Cloud-tjänster som Witsbits och Amazon.

Vi kör massor av servrar, både VPS:er, Amazon och Witsbits. Kan rekommendera det. Man ska aldrig mecka med hårdvara om man inte har intresset.
obe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-15, 14:41 #10
obes avatar
obe obe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 172
obe obe är inte uppkopplad
Medlem
obes avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 172
Citat:
Ursprungligen postat av obe Visa inlägg
Låter som du ska börja köra en VPS.

En fördel med VPS:er är ju att de har kvar sitt "state" om du startar om, till skillnad mot Cloud-tjänster som Witsbits och Amazon.

Vi kör massor av servrar, både VPS:er, Amazon och Witsbits. Kan rekommendera det. Man ska aldrig mecka med hårdvara om man inte har intresset.
Givetvis kraschade en host som vi har en VPS på precis när jag skrev det efter månader av stabil drift

Men fördelen är ju att då går det att migrera den VPS:en till en annan host då, man behöver inte sätta sig och installera om allt igen.
obe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017