FAQ |
Kalender |
2018-04-17, 11:42 | #1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej,
Tänkte kolla om någon här kan svara på hur SGI fungerar. Så här ser min situation ut. Idag jobbar jag på Företag A och har självmant sagt upp mig. Jag slutar 2018-04-30 och ska börja jobba på Företag B. Företag B kan ta in mig när som helst. min fråga är då... Kan jag ta 1 månads ledigt och börja på Företag B utan att förlora eller påverka mitt SGI. Om nej, hur ska jag på bästa sätt gå över men gärna med 1 månads uppehåll mellan hoppen? |
||
Svara med citat |
2018-04-18, 00:02 | #2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
"När du ansöker om en ersättning ska du fylla i en årsinkomst för att vi ska kunna beräkna vad du får för SGI."
Dvs, det är din årsinkomst SGI baseras på. Svaret blir: om din årsinkomst förändras i förhållande till den årsinkomst din nuvarande SGI baserades på förändras din SGI, om din årsinkomst är densamma behåller du din nuvarande SGI. |
||
Svara med citat |
2018-04-27, 09:33 | #3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Kan du ta något tillfälligt jobb under tiden så förbättras din inkomst och därmed din SGI.
Är du ansluten till Akassan så kan du gå på Akassa under 1 månad, det är visserligen längre karens när du sagt upp dig själv (vet inte hur länge), men det ger en lite inkomst i alla fall. Jag är med i Akassan och betalar även en tilläggsförsäkring (73 kr/månad hos AEA/JUSEK där jag är med) för inkomstförsäkring som ger mig 80% av lönen upp till 80000 kr i månaden i upp till 200 dagar. En vanlig akasseperiod är 300 dagar och ger max 960 kr/arbetsdag i bruttoinkomst, dvs ca 20160 Kr per månad. Med tilläggsförsäkringen kan jag få upp till 3047 kr/arbetsdag brutto, det är en gigantisk skillnad. Hur som helst är det en bra försäkring att ha i ryggen om du blir utan jobb en kortare eller längre period i framtiden. Senast redigerad av Conny Westh den 2018-04-27 klockan 09:41 |
||
Svara med citat |
2018-04-28, 12:00 | #4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Karens hos A-kassa vid egen uppsägning är 45 dagar.
https://arbetsloshetskassa.nu/fraga/vilka-villkor-galler-vid-egen-uppsagning |
||
Svara med citat |
2018-04-28, 14:58 | #5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2018-04-29, 10:06 | #6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Citat:
Därav inlägget, hur reglerna kring SGI ser ut kan jag dessvärre ej. |
||
Svara med citat |
2018-04-29, 10:12 | #7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Eventuellt räknas tiden med ersättning från a-kassa som överhoppningsbar vilket då skulle kunna skydda SGI.
Men kan som sagt ej regelverket för SGI, ev. var det vad Conny syfta på? |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|