FAQ |
Kalender |
Visa resultat för omröstning: Hur ska en länk anges i löptext | |||
Blå understruken text, som det alltid varit. | 6 | 13.64% | |
Blå text utan understrykning. | 2 | 4.55% | |
Blå text som stryks under när muspekaren förs över. | 8 | 18.18% | |
Endast understrykning (permanent), ingen speciell färg. | 15 | 34.09% | |
Lite större textgrad eller fet text. | 4 | 9.09% | |
Något annat sätt. | 9 | 20.45% | |
Antal röster: 44. Du får inte rösta i den här omröstningen |
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
2009-12-05, 11:48 | #1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Sedan stenåldern har länkar i löptext varit understrukna och blåa.
Men många sajter väljer att endast ange blå färg på länkar i löptext, eventuellt med texten blir understruken när man håller muspekaren över. Vad säger ni, är det dags att ge upp den gamla konventionen och skippa understrykningen i löptext? Hur ska man i så fall indikera att det är en länk det är frågan om? Text i menyer är en annan sak, så den frågan lämnar jag utanför. Där är oftast klickbara alternativ utan understrykning. Hur gör ni själva med länkar i löptext? |
||
Svara med citat |
2009-12-05, 12:14 | #2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag föredrar understruket i annan färg än huvudtexten. Det måste inte vara just blått. Dessutom är det trevligt om man har en annan färg på besökta länkar, så det lätt går att se var man varit förut.
|
|||
Svara med citat |
2009-12-05, 12:18 | #3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det enda relevanta är att länkarna skiljer sig tillräckligt mycket från den vanliga löptexten. Hur man sedan gör detta är mindre intressant. Behöver absolut inte vara understrykning.
2009-12-05, 12:41 | #4 | |||
|
||||
|
Jag gillar understrykning men helst i samma färg som resten av texten om det är ett länkat ord i en text. Två skäl, estetiskt tilltalande och även ovana surfare (läs äldre) förstår att det kan vara en länk. Ett problem är väl då att själva understrykningen byter mening jämfört med vad man fått lära sig i skolan men där kommer fetstilen in som ersättare och det är dessutom ganska allmänt vedertaget.
|
|||
Svara med citat |
2009-12-05, 13:05 | #5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jag föredrar Bold på länkarna med en annan färg än texten.
|
|||
Svara med citat |
2009-12-05, 13:44 | #6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag är så gammal att understruket på webben är en länk. Blir irriterad när inget händer om jag klickar på ett sådant ord. När det gäller färg bryr jag mig inte om vilken färg det är - blått kan störa utseendet i övrigt. Fetmarkering är för mig "betoning" på samma sätt som kursivt är i böcker.
|
|||
Svara med citat |
2009-12-05, 14:35 | #7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Detta ämne har ju för övrigt, som så mycket annat, kommenterats av Jakob Nielsen:
http://www.useit.com/alertbox/20040510.html http://www.useit.com/alertbox/20040503.html Ska man av någon anledning skippa understrykningen så måste man vara noga med att välja färger som inte ställer till problem för färgblinda. |
|||
Svara med citat |
2009-12-05, 15:15 | #8 | |||
|
||||
|
Jag brukar göra länkade ord i närliggande färg till texten, så att de de särskiljer sig "lagom" mycket. T.ex svart text och gråa länkar som blir understrukna när man håller musen över dem.
|
|||
Svara med citat |
2009-12-05, 17:22 | #9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Länkar ska vara blå. De behöver inte vara understrukna om det är många av dem. På Wikipedia skulle det bli alldeles för plottrigt om vart annat ord var understruket. Om de inte är understrukna ska hovereffekten lägga till en understrykning på dem.
|
||
Svara med citat |
2009-12-06, 12:04 | #10 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Detta är ju dock ett problem för dem med nedsatt syn, och kanske även för vissa datorovana användare.
|
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|