Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hur bäst skatteplanera adsenseintäkterna?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-11-02, 14:00 #1
Pal Pal är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 64
Pal Pal är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 64
Standard Hur bäst skatteplanera adsenseintäkterna?

Jag har två webbsidor, ingen av dem speciellt stora eller med några betydande intäkter i nuläget. En riktad till Sverige och en till ett amerikanskt land. De mesta av intäkterna kommer in genom adsense till ett vanligt svenskt bankkonto.

Hittills så har det varit struntsummor som kommit in varje månad så jag har inte skatteplanerat dem alls men båda sidorna har potential att bli relativt stora.

I takt med att det (kanske) blir större, hur skatteplanerar jag bäst intäkterna? Om jag skulle ha det som enskild firma i Sverige så skulle jag få behålla ungefär 400 000 om jag hypotetiskt fick 1 000 000 i ren vinst, vilket knappast är särskilt lockande eller ens praktiskt möjligt. Det skulle innebära att jag behövde tjäna fantasisummor för att ens kunna leva på det.

Jag funderade på att starta ett företag i något skatteparadis och ha utbetalningskontot där. Men skatteparadisen blir allt färre samtidigt som google inte tillåter EFT (eletronic funds transfer) till dessa länder. Så jag funderade på att ha ett bankkonto i schweiz men ett företag hos något öland. Men tillåter Google verkligen att bankkontot är registrerat i ett annat land än företagets? Samtidigt, hur går man till väga om man i slutändan vill exempelvis köpa ett hus i Sverige för pengarna?

Helst vill jag ju använda något lagligt alternativ men standardalternativet att bli av med 50-65% av vinsten känns inte som så vidare möjligt om jag ska kunna leva på det.

Senast redigerad av Pal den 2011-11-02 klockan 14:04
Pal är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-02, 14:26 #2
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
- Starta nytt företag i rätt land.
- Starta nytt konto hos Google som ägs av det företaget.

Det är helt lagligt, det är sedan när du ska ta ut pengarna i egen ficka du får se till att garantera det 100% skyddat. Handlar att ha företag som är skyddat från insyn samtidigt privat konto där du överför pengar som inte kan spåras till dig som person.

Du är rökt om du försöker köpa ett hus i Sverige, du kan aldrig spendera mer pengar i landet än du har inkomster för.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-02, 15:25 #3
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Okej att Sverige gillar beskattning men det är ganska simpelt att få ut pengar med betydligt lägre än 60% total beskattning i Sverige med gällande regler. Speciellt för yngre.

Att få ut 500.000 från ett svenskt Aktiebolag när ägaren är under 26år:
Lönekostnad inkls sociala avgifter: 457.344kr (5.112kr/mån)
Lön brutto: 396.000kr (33.000kr/mån)
Lön netto: 293.460kr (24.455kr/mån)

Under 36% total beskattning och samtidigt är man bland de 20% som tjänar mest i Sverige.
Resterande vinst tas ut med aktieutdelning enligt 3:12 reglerna, först 26,3% bolagsskatt och sedan 20% vid utdelningen som totalt innebär att 41% försvinner.
Med detta i åtanke har du fått ut 293.460 + 25.167 i rena kontanter utav dina 500.000

Samma exempel men för 26år+ ger 43.5% skatt på inkomsten istället med möjlighet till aktieutdelning vid eventuell vinst till 41% (under 127.250 eller 25% av lönerna). Fortfarande långt ifrån 60%. Vill man däremot ta ut miljonbelopp så blir också procentsatserna betydligt högre och kreativ skatteplanering kan locka.

Vi bör påminna om att den stora majoriteten av svenskar som har bolag i skatteparadis gör detta på ett sätt som är tydligt olagligt.

Senast redigerad av Danski den 2011-11-02 klockan 15:27
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-02, 17:00 #4
dalesue dalesue är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 13
dalesue dalesue är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 13
Det enkla rådet är att flytta till något ställte där du tycker att skatterna är acceptabla. Och att du dessutom gör allt rätt när du flyttar ut.

Bankkontot till ett adsensekonto måste finnas i samma land som innehavaren av adsensekontot. Så det alternativet lär inte fungera. Dessutom ökar utbytet av information mellan svenska myndigheter och s k "skatteparadis" varför det blir allt svårare att gömma sig.

Avslutningsvis riskerar du inte endast att få betala skatt om du blir påkommen utan även bli åtalad för skattebrott vilket kanske är att ta lite väl stora risker.

Så som sagt var - flytta ut. Och gör du det på rätt sätt kan du komma ner i nästan noll kronor i skatt. Helt lagligt dessutom.
dalesue är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-02, 17:11 #5
Pal Pal är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 64
Pal Pal är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 64
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
- Starta nytt företag i rätt land.
- Starta nytt konto hos Google som ägs av det företaget.
Fast google tillåter ju bara electronic funds transfer till några få länder och inget av dem är några skatteparadis (annat än möjligen Schweiz, se http://www.google.com/adsense/suppor...y?answer=15827 ). Hur gör man med checkar osv som kommer till ett land där man kanske inte ens varit? Och även om man får checkarna till Sverige, hur hämtar man då ut dem?
Pal är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-02, 19:51 #6
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Flyttade ut alla OT-inlägg i den generella skattediskussionen till en ny tråd:

http://www.wn.se/t1050764.html
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-06, 00:47 #7
Jontz Jontz är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 95
Jontz Jontz är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 95
Nej det finns inga sätt du kan komma undan på ett lagligt och säkert sätt om du vill vara bosatt i Sverige.
Väljer du däremot att flytta från landet blir du begränsad skatteskyldig i Sverige och beroende på vilken anknytning du har till landet (barn, företag, bil etc) kan du slippa svensk skatt helt. De länder i Europa som har lägsta skatterna för företagare är Cypern, Malta och Gibraltar, vad jag har hört.
När du börjar dra in fantasisummor tycker jag du ska överväga att flytta ut och dra upp ett bolag utomlands. Du får däremot vara i Sverige upp till typ 180 dagar per år.
Jontz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-06, 02:02 #8
Bricksquad Bricksquad är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Inlägg: 120
Bricksquad Bricksquad är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Inlägg: 120
Jontz, jag har också kollat på Cypern ett bra tag. Men det finns ju inget "sätt" de verkligen kan kolla om du är i Sverige i ett visst antal dagar? Eller finns det? Vet ju om att man ska undvika att köra bil i Sverige om man ej vill bli sedd plus betala allt med kontanter. Men jag kan vara ute och cykla så ni får gärna rätta mig.
Bricksquad är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-06, 10:54 #9
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Stämmer bra det. Man får räkna dagarna i Sverige. Köra kontant betalning och bo i sitt egna
fritidshus. Fritidshus får man äga. Kör man hotell blir det jobbigt.

Kom bara ihåg att resan hit registreras (flyg, båt, broavgifter) så man bör verkligen hålla sina dagar.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017