Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Problem med uppdragsgivare

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-05-01, 20:59 #1
Absalom Absalom är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 8
Absalom Absalom är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 8
Hej allihopa, jag behöver lite hjälp.

Min första kund beter sig som en idiot. Och jag har väl varit lite för snäll, vilket han nu utnyttjar.

Jag har arbetat heltid på en webbplats åt en kund i 10 veckor. Vi har använt oss av hamit-99.

Jag beräknade kostnaden på tre veckors arbete, fast vi satte deadlinen på 8 veckor.

En bit in i arbetet ville han ha en design som jag sa att jag inte skulle hinna göra. Men ok då, jag ville göra honom nöjd så han fick den. Han ville ha lite andra småsaker oxå, som jag bjöd på. Det slutade med att arbetet gick en vecka över deadline, alltså 9 veckor heltid, fast jag tog bara betalt för 3 av dem.

När väl webbplatsen var klar visade det sig att kundens serverkille, en kompis till honom som skötte hans server, inte var sugen på att hjälpa till längre. Så kundens server fungerar inte riktigt, emailservern fungerar inte riktigt och inte heller domännamnspekningen. På grund av att hans server inte är färdiginställd är nu leveransen ytterligare en vecka sen. Jag är inte vidare säker på server-detaljer, och har aldrig påstått mig vara, så min kund har tagit hjälp av en kille som ska fixa det för 2000kr.

Till problemet, min kund vill ta mig till rätten för att sidan är försenad med 2 veckor(1 vecka för att jag bjöd honom på extra och 1 vecka för att hans server inte är färdig) och han vill att jag ska betala arvodet till den nya serverkillen.

Vad gör man?




PS. Om ni vet hur man ställer in Imail så att det funkar med php-funktionen mail(), domännamnspekning eller hur man får servern att läsa htaccess-filer. Jag tror inte det är mitt ansvar? Men smidigast hade varit om jag kunde lösa det iaf. LET ME KNOW! DS.
Absalom är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-01, 21:04 #2
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
Läsa htaccess gör du troligen genom att sätta:
<Directory /nånmapp>
AllowOverride All
</Directory>

Troligen är den defaultad till None och då funkar väldigt lite av .htaccess-options.

Din kund låter som ett riktigt prakt-cp. Gör minimium av vad avtalet kräver och arbeta aldrig med honom igen utan förskottsbetalning.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-01, 21:11 #3
totoos avatar
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
totoos avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
det där var fan det värsta!

Hmm... vettefan vad jag skulle ha gjort, men din deadline kan väl inte vara beroende av hans serverkille? Så jag menar, du måste väl kunna försvara dig med att du inte kan ansvara för tiden som går medan han inte har kompetens nog att ta emot leveransen.

Men i alla fall, han verkar vara riktigt blåst om han bråkar trots att du bjudit honom på flera veckors arbete... Du kanske kan förklara för honom att om han bråkar om detta så skippar du de funktionerna som ni inte var överens om när ni gjorde er första deadline?

Vad har ni för typ av avtal?

Svårt och drygt läge, jag blir genast irriterad... Idiotkund!
totoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-01, 21:17 #4
Absalom Absalom är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 8
Absalom Absalom är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 8
Citat:
Originally posted by totoo@May 1 2007, 21:11
Vad har ni för typ av avtal?
Hamit-99

"4.1 Det åligger Beställaren att tillhandahålla all nödvändig information rörande Disken och accessen till denna."

"4.2 Det åligger Beställaren att hålla Disken tillgänglig i så god tid att Producenten utan risk för försening kan utföra nödvändiga tester och i övrigt fullgöra Uppdraget inom avtalad tid."
Absalom är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-01, 23:16 #5
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
Låt han ta det till rätten... Avtalet skyddar dig...
hnn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-01, 23:16 #6
koalas avatar
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 154
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
koalas avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 154
Är du säker på att han vill ta dig till rätten? Jag skulle tro att han bara vill att du blir nervös och därmed lättare att utnyttja, t ex för att få dig att betala serverkillens arvode. Se det som ett pokerparti, och försök läsa hans intentioner. Bluffar han kanske i hopp om att du ska lägga dig?

Råkade för några år sen ut för en ideell förening som aldrig blev nöjd och hela tiden ville ha ändringar fram och tillbaka. Sedan bestred de en faktura och hotade min arbetsgivare med att "gå ut i media" och smutskasta vårt företag*. Jag tappade då lusten att göra klart det lilla som var kvar att göra, eftersom vi redan från början givit dem kraftig rabatt (~75%).

*anledningen att de ville smutskasta oss var att de tyckte att vi låste in dem så att de var tvungna att fortsätta anlita oss, eftersom de under projektets gång låtit en annan programmerare studera koden, för att få en offert på några ändringar de kommit på att de ville göra. Han hade bara konstaterat att det skulle ta väldigt lång tid att gå igenom allt, eftersom koden var väldigt omfattande. Detta skulle de naturligtvis aldrig ha råd med...
koala är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-02, 09:16 #7
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Du skriver inte om det är flera servrar eller samma server.
I php.ini ställer du in hur php ska skicka mail.
Och i Imail bör du bara behöva tillåta "relaying" från den server som kör php.

Vad är problemet med dns-en?
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-02, 10:00 #8
Absalom Absalom är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 8
Absalom Absalom är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 8
aha
jo problemet var att domännamnet pekade på www-rooten och inte en specifik mapp.
Absalom är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017