FAQ |
Kalender |
2007-12-13, 21:12 | #1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej,
Jag håller på att bygga en riktigt cool site och har delat upp koden i en, enligt mig bra, filstruktur, det enda jag stör mig på är att användaren ser en lång path typ "www.minwebbsida.se/actions/start.php" det ultimata vore att bara visa "www.minwebbsida.se/start.php". Det är väldigt viktigt att "lägg till som favorit" och liknande funktioner fungerar som vanligt och jag vill inte lägga en fil i rooten som inkluderar övriga filer, då faller hela mitt system Har googlat runt lite och hittat "mod_rewrite" som man kan använda sig, men det verkar sjukt avancerat och jag vet inte riktigt vart jag ska börja (suger på att installera servrar och liknande). Någon som känner till en bra tutorial eller beginners guide eller kanske tom har lösningen direkt ? Kan man lösa problemet i PHP koden på ett enklare och bättre sätt kanske? Jag använder Apache och PHP |
||
Svara med citat |
2007-12-13, 21:31 | #2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Ligger filen i /actions/start.php så måste du ju anropa denna =) Ska denna visas som /start.php så måste du köra mod_rewrite men det är inte speciellt avancerat när det gäller enklare omskrivningar.
2007-12-13, 22:34 | #3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Hej!
Skapa en fil med namnet ".htaccess" (Obs. INGET före punkten i filnamnet!) Skriv sedan följande i denna fil: Kod:
RewriteEngine on RewriteRule ^actions/start\.php$ start.php Du kan även uttöka det vidare, tex: Kod:
RewriteEngine on RewriteRule ^actions/start\.php$ start.php RewriteRule ^actions/news\.php$ news.php RewriteRule ^actions/secreturl\.php$ index.php Kod:
RewriteEngine on RewriteRule ^actions/start\.php$ start RewriteRule ^actions/news\.php$ news.html RewriteRule ^actions/secreturl\.php$ index.asp RewriteRule ^actions/secreturl\.php$ dsadsaadsds123 EDIT: Hittade en guide =) http://www.yourhtmlsource.com/sitema...rewriting.html |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|