Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Fakturering.. värt det?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-03-27, 16:46 #1
dannel77 dannel77 är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Aug 2006
Flitig postare

Hej,

Driver en webshop sedan ca 8 månader tillbaka, har dom vanligaste betalalternativen idag, postförskott, förskottsbet., kort, internetbank, funderar på att lägga till även fakturering då ganska många kunder efterfrågat detta på sista tiden, har även fakturerat vissa myndigheter några gånger så långt.

Ni som säljer mot faktura för lite större belopp 1.000-10.000:- hur gör ni för att kontrollera kunderna innan leverans? Är det en vanlig kreditprövning som gäller eller är det ytterligare något? Funderade på fakturaköp via kreditor, men dom har väl en ganska låg gräns för maxbeloppet (tidigare var det 4000kr) och avgiften är ju också rätt hög 2,95%, läste också en del oroväckande recensioner om dem på Eniro.

Gör ni kreditprövningarna på egen hand eller anlitar ni något företag som sköter detta?

Vi säljer lite dyrare saker och det känns ju inte helt tryggt att skicka iväg prylar för 10.000:- eller mer utan att vara säker på att man får betalt..

//Daniel
dannel77 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-27, 19:09 #2
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005

Citat:
Originally posted by dannel77@Mar 27 2008, 16:46
Hej,

Driver en webshop sedan ca 8 månader tillbaka, har dom vanligaste betalalternativen idag, postförskott, förskottsbet., kort, internetbank, funderar på att lägga till även fakturering då ganska många kunder efterfrågat detta på sista tiden, har även fakturerat vissa myndigheter några gånger så långt.

Ni som säljer mot faktura för lite större belopp 1.000-10.000:- hur gör ni för att kontrollera kunderna innan leverans? Är det en vanlig kreditprövning som gäller eller är det ytterligare något? Funderade på fakturaköp via kreditor, men dom har väl en ganska låg gräns för maxbeloppet (tidigare var det 4000kr) och avgiften är ju också rätt hög 2,95%, läste också en del oroväckande recensioner om dem på Eniro.

Gör ni kreditprövningarna på egen hand eller anlitar ni något företag som sköter detta?

Vi säljer lite dyrare saker och det känns ju inte helt tryggt att skicka iväg prylar för 10.000:- eller mer utan att vara säker på att man får betalt..

//Daniel
Vi använder kreditor.

Men kreditor är svindyrt på höga belopp, men fördelen är att dom tar risken. Det man kan göra är att lägga ut fakturingen på någon inkassobolag. Men handlar det om krediter på över 10.000:- så behövs andra rutiner och andra verktyg för att bedöma riskerna med kunden.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-27, 23:03 #3
Pippilotta Pippilotta är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2007
Pippilotta Pippilotta är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2007
Vi använder Kreditor sedan tre år och är bara nöjda!
Du slipper tänka på detta och kan lägga energin på roligare saker.
Tid är också pengar..
Pippilotta är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-27, 23:21 #4
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Tror inte du förlorar många procent av kunderna för att du inte erbjuder faktura.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-27, 23:29 #5
Flitig postare

Flitig postare

Tack för svar!
Tror vi väntar med det då, tänkte ev. införa det för myndigheter, skolor, etc..
dannel77 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-28, 13:59 #6
elf98s avatar
elf98 elf98 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2005
elf98 elf98 är inte uppkopplad
Medlem
elf98s avatar

Reg.datum: Aug 2005
Jag har helt klart ökat försäljningen markant sedan jag började erbjuda fakturabetalning till alla. Nu har jag visserligen rätt små volymer på faktureringen (5-10 i veckan), men det är mycket sällan det strular. (En gång det senaste året jag har behövt hota med inkasso. Ca 5-10ggr har jag påminnt via epost med god effekt.)

Orderbeloppen varierar mellan 300-5000kr.

Jag kollar enbart om det finns betalningsanmärkningar på personen/företaget.
elf98 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-31, 11:38 #7

Man får nog inte fler kunder på med fakturing, men spar en jävla massa strul. Det är smidigare att faktura folk, än att håll på med kladda med postförskott, som ändå inte fungera sedan posten försvann.

Jag har fått stå och lära mitt postombud hur han skall förfara med postförskott, man bli så jävla mörkrädd, ingen kvalité kontroll alls på vilka som bli postombud..
Oläst 2008-03-31, 11:54 #8
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Skickar mot faktura på större delen av försäljningen. Jag kollar alltid nya kunder bla betalningsanmärkning. I några fall har jag mot nya kunder begärt förskott och fått det. Några har sagt nej till det men då finns alltid betalningsanmärkningar mm med i bilden. Där tror jag att de enbart är ute efter att blåsa oss. Använder också ryggradskänslan, dvs konstiga beställningar osv och den stämmer förvånansvärt bra.
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-31, 12:47 #9

Citat:
Originally posted by Jan Eriksson@Mar 31 2008, 10:54
Skickar mot faktura på större delen av försäljningen. Jag kollar alltid nya kunder bla betalningsanmärkning. I några fall har jag mot nya kunder begärt förskott och fått det. Några har sagt nej till det men då finns alltid betalningsanmärkningar mm med i bilden. Där tror jag att de enbart är ute efter att blåsa oss. Använder också ryggradskänslan, dvs konstiga beställningar osv och den stämmer förvånansvärt bra.
Exat!

Får man en order till Malmö berömda slumområden, så bör man kanske se upp. Dom försöker blåsa dig, är oftast folk som vill åt olika typer av kapitalvaror. Man märker beställer sånt man är dyr på..

Jag kollar alla, om dom har betalningsanmärkningar.. Fundera dock på att skippa kreditor och istället köra med ett inkassobolag istället, dvs låta inkassobolaget fakturar och sköta bevakningen av pengarna.

Kreditor är så jävla dyra när man kommer upp lite i pengar.
Oläst 2008-05-13, 11:50 #10
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2004
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2004
Nu drar jag upp en gammal tråd här, men finns det någon som kan ge några siffror på vad "Fakturera mig hos Kreditor kostar?

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:34.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017