FAQ |
Kalender |
2013-11-23, 10:41 | #1 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
För några år sedan var väldigt mycket gradient, glossy, lätt skuggat och "web 2.0" Motreaktionen innebar en platt/flat, stilren, luftig, minimalistisk design, ofta med aningen dova färgskalor men tydliga kontraster. Tom Google plattade till sin logga ;-) Typsnitten är ofta tunna och enkelt stilrena sans-serifer. Webbplatserna är ofta responsiva för att fungera i alla typer av läsare. Vad tror ni nästa designtrend tar oss? Personligen tror jag att framtida populära sajter i ännu större utsträckning kommer var byggda med fokus på exemplarisk funktion och användarvänlighet. Dvs designen ännu mer mer ett redskap för att underlätta för användaren att snabbt och smidigt använda webbplatsens funktioner. Det här tycker jag är ett exempel på ganska representativ design, år 2013: http://sweden.se/p2/ Vad tror och tycker ni?
2013-11-23, 10:54 | #2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Håller mig dig gällande observationerna man har av webben.
För några år sedan när web2.0 myntades hett och allt från webben till iphone skulle saker vara glossy och ge intryck av skimmer. Nu är det totalitär funktionalism och minimalism som avspeglar designerna med raka kanter med lugna/mörka färger. |
|||
Svara med citat |
2013-11-23, 11:05 | #3 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag saknar dansande giffar och frames
|
||
Svara med citat |
2013-11-23, 11:11 | #4 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Ingen hindrar dig! ;-)
Dessa har en viss nostalgisk inverkan även på mig. Den animerade gif:en har väl dessutom upplevt något av en renässans i "nerd-kretsar".
2013-11-23, 14:06 | #5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Det enklaste är att göra det som man själv vill ;-). För eller senare är allt "modernt"... Sen om alla skall härma alla andra blir det rätt trist och inte direkt någon utveckling att tala om.
Hursom, användarvänlighet kommer väl alltid vara "modernt" iallafall i min värld. |
||
Svara med citat |
2013-11-23, 15:15 | #6 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Dock tror jag det inte bara handlar om "att härma" utan tvärtom kan det nog vara viktigt att inspireras av de som ligger i framkant, dvs det som visar sig fungera i praktiken. Jag tror klockan alltmer börjar bli slagen för webbplatser med "gammalmodigt utseende och gammalmodiga funktioner". Det finns helt enkelt för många konkurrenter som är bättre. Jag inkluderar flera av mina egna webbplatser i denna dödsdömda kategori. De måste moderniseras inom ett par år för att inte självdö. Design och användargränssnitt (front-end) och programmering (back-end) är i min tankevärld två ytterst samverkande företeelser. Båda måste vara av hög kvalitet för att kunna leverera en modern och trovärdig produkt.
2013-11-23, 15:23 | #7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag spår att flat design kommer att begåvas med skuggor och att gradients blir nästa trend.
|
|||
Svara med citat |
2013-11-23, 15:43 | #8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag tror och hoppas på en blandning faktiskt.
|
||
Svara med citat |
2013-11-23, 16:04 | #9 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Med tanke på möjligheterna i html5 och vad som diskuteras så hoppas jag faktiskt på att det blir en blandning där man inte alltid tänker vad som är modernt utan vågar göra mer grafiskt utsmyckade/berikade sajter också.
På sätt och vis är ju modern design mindre påfrestande bandbreddsmässigt än vad de var för 10 år sen när man skulle ladda allt på mycket sämre uppkoppling. Dagens mobiler och paddor har ju oftast bättre bandbreddstillgänglighet än vad man hade hemma för 10 år sen (t.ex. 2 Mbit ADSL eller sämre). Det borde ju faktiskt ge mer möjlighet till ökat användande av grafik och video. Senast redigerad av Westman den 2013-11-23 klockan 16:06 |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|