Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Fraktalternativ små summor?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-04-08, 22:56 #1
specos specos är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 52
specos specos är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 52
Sitter och funderar lite. Ska snart köra igång min webbis och tänker då lite kring frakt.

Mina grejer är små och kan utan vidare skickas som brev i form av Jiffy-påse. Kostnaden för varorna är i dagsläget 100-250 kr. Lite frimärken på en sådan så kostar det typ 20 spänn. Ska det ha spårningsbart tror jag Schenker hade nåt för runt 60:- och Posten REK kostar något liknande.

Hur skulle ni ha gjort? Är det vanligt med kunder som säger att de ej fått sin leverans, trots att så är fallet?
specos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-08, 23:51 #2
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
Vi skickar 99% av alla våra försändelser med vanligt A-brev och det är väldigt, väldigt sällan något försvinner eller att en mottagare försöker bedra oss. Jag kan knappt komma ihåg att det har hänt. Våra kunder, är väldigt ärliga måste jag säga.

Jag vet dock inte hur det ter sig i andra branscher, kan tänka mig att det är vanligare i vissa branscher.

Dock erbjuder vi inte faktura i nuläget, jag kan tänka mig att bedrägeririsken är större där. Att man som kund säger att man inte fått varorna, enbart fakturan för man kanske har köpt för pengar man inte har helt enkelt. Då kan man som företag inte göra särskilt mycket om man skickat med vanligt brev.
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-09, 05:13 #3
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Det händer relativt ofta att Posten inte aviserar skrymmande brev, eller att avin kommer bort. Då blir det problem när man inte har något kolli-id.

I övrigt så är det ganska ovanligt att folk stjäl sakerna. De problemen som finns med skrymmande brev är helt och hållet relaterade till Postens korkade system för avisering.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-09, 14:06 #4
specos specos är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 52
specos specos är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 52
OK. Ja, mina brev torde gå in i ett vanligt brevlådeinkast, så aviseringen är nog inget problem.

Tack för synpunkter, kör nog vanlig A-post...
specos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-09, 18:45 #5
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Originally posted by specos@Apr 9 2009, 14:06
OK. Ja, mina brev torde gå in i ett vanligt brevlådeinkast, så aviseringen är nog inget problem.

Tack för synpunkter, kör nog vanlig A-post...
Min erfarenhet är att särskilt sådana försändelser brukar strula. Jag skulle gissa på att postkontoret tror att försändelsen ska delas ut och därför så aviseras den inte. Sedan har brevbäraren mycket post i korgen och anser sig inte få plats med försändelsen. Därför körs den till utlämningsstället istället, men aviseras inte.

Trots ett tiotal samtal med min kontaktperson på Posten samt kundtjänst, så har de fortfarande inte lyckats förklara hur utdelningen går till i praktiken, eller varför det går snett så ofta.

Oavsett vilket så tycker jag att du ska prova att skicka dina försändelser som vanlig a-post. Om en försändelse inte når mottagaren så kommer den att gå i retur till dig efter en månad. Det värsta du kan råka ut för är alltså en grinig kund och dubbelt porto.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017