Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Kräva tillbaka sitt domännamn som är ockuperad

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-07-07, 22:18 #1
Siddan Siddan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 72
Siddan Siddan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 72
Hej

År 2006 var jag en hygglig webbutvecklare och en total nybörjare inom webhotell och domännamn. Så jag beställde ett webhotell och .net domännamn i samma paket.

2 år senare hände det massa strul med webhotellet. Jag fick ingen faktura och jag tänkte tyvärr inte mer på det föränn min webbsida upphördes. Försökte kontakta webhotellet under hela månaden, email, forum och även telefon. Tillslut var domänet parkerad och det var ingenting mer de kunde göra.. förutom be mig betala en stor summa för att låta Registrant låsa upp den (förstår varför det ska vara dyrt bara för en sådan sak...).

Mailade då själv till Registrant och frågade vad jag kan göra. De svarade att domänet kommer bli öppen för registrering igen 4:e juli.
Jag kollade Whois databasen säkert varje timma, dag och lite mer sällan under natten för att tillslut 7:e juli upptäcka att den redan är ockuperad.

Min webbsida har nu varit nere i över 2 månader och länkarna är fortfarande synliga på Google

Så här ser det ut i Whois:
Kod:
 Registrar: ENOM405 INCORPORATED
Whois Server: whois.enom405.com
Referral URL: http://www.enom405.com
Name Server: DNS1.NAME-SERVICES.COM
Name Server: DNS2.NAME-SERVICES.COM
Name Server: DNS3.NAME-SERVICES.COM
Name Server: DNS4.NAME-SERVICES.COM
Name Server: DNS5.NAME-SERVICES.COM
Status: ok
Updated Date: 07-jul-2008
Creation Date: 07-jul-2008
Expiration Date: 07-jul-2009
Har även mailat idag till den ansvarige och även till http://www.wipo.int/ som jag antar sysslar med dessa ärenden


Finns det nåt mer man kan göra eller är detta ett hopplöst fall?
Siddan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-07, 22:22 #2
Macckes avatar
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 1 857
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP
Macckes avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 1 857
Var sidan så viktig kunde du ju betalat den där 'stora summan' på 100 usd (vilket är standard). Vet inte hur du tänker att du ska få domänen nu genom WIPO??

Den är nog gone forever, ifall du inte betalar bra mycket mer än några 100 usd. Tyvärr..
Maccke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-07, 22:28 #3
Siddan Siddan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 72
Siddan Siddan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 72
1000 kr skulle det kosta. Och det har jag ingen direkt lust till, speciellt när det inte ens var mitt fel.

hmm nåja. Får väl se hur det blir om någon av dessa två svarar
Siddan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-07, 23:22 #4
Siddan Siddan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 72
Siddan Siddan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 72
nu har dns servarna uppdaterats tydligen och en sida dyker upp. Det är samma skit spam sida som jag har sett flera gånger runt om i webben och det verkar spåras till "nuseek".

Har sökt runt på det och sett att flera klagar på de "kidnappar" olika domännamn som har använts.

Fattar bara inte hur det kan ha gått så snabbt? I eftermiddags var domänet fortfarande parkerad och efter ett par timmar är både dns servarna uppdaterade och det visas en spam sida..... Att uppdatera DNS servarna tar minst en dag i normala fall ¿
Siddan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-08, 03:03 #5
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Att uppdatera DNS-servrar kan ta upp till 48 timmar, men det behöver inte ta mer än en timme eller två. Att lägga upp en standardiserad spamsida tar inte mer än några minuter.

Jag tycker synd om dig som förlorade domänen genom slarv från webbhotellets sida, även om jag inte förstår varför du inte bara betalade avgiften.

Tyvärr så tror jag precis som Maccke att dina chanser att återfå domänen är väldigt små. Domänen är inte "ockuperad", utan den är snarare "annekterad" vid det här laget...
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-08, 09:59 #6
Daniel.sts avatar
Daniel.st Daniel.st är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 762
Daniel.st Daniel.st är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Daniel.sts avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 762
Kan väl också vara så att de tastat domänen. Dvs. de lägger beslag på den så snart den går ut, kikar på trafiken som kommer in de första dagarna och om det inte är något att ha släpper den inom den ångerperiod de har. Du kan ju vänta några dagar och se om det kan vara såhär och under tiden inte besöka domänen själv eller liknande så att den förefaller värdelös.
Daniel.st är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-08, 12:03 #7
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Originally posted by Siddan@Jul 7 2008, 22:28
1000 kr skulle det kosta. Och det har jag ingen direkt lust till, speciellt när det inte ens var mitt fel.
hmm nåja. Får väl se hur det blir om någon av dessa två svarar
Var det en viktig domän för dig så är ju en tusenlapp en struntsumma.... Som övriga sagt, kolla om de bara tastat domänen, annars är den nog körd.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-09, 12:01 #8
FredrikNass avatar
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
Jag råkade ut för en liknande sak för drygt 1 år sedan, blev erbjuden att köpa domänen direkt sen av nått amerikanskt domän-kidnappar-bolag, men tackad nej eftersom domänen inte var så viktig.

Edit:
Det jag ville ha sagt är att om du har tur så kan du få en andra chans att köpa tillbaka den, räkna dock med att det kommer att kosta 200-400 dollar för en helt vanlig icke-värdefull domän ( i andras ögon)
FredrikNas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-10, 22:36 #9
Siddan Siddan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 72
Siddan Siddan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 72
Ok, har nu läst på en del om domäner, tasting, registrar hit o dit...

Imorgon ska jag se ifall de "tastar" den eller inte för då har det gått 5 dagar. Men hur kan man isåfall se ifall de inte bara tastar den igen för ytterligare 5 dagar.. och kommer pågå så hela året?

Men skulle gärna få klart för mig en sak... hur domänregistrerings processen fungerar.
Det måste vara en huvud admin som kan hantera domänerna, låsa dem, radera dem osv....
Som jag har förstått så är det en "kund" som registrar ett domännamn,
En registrant som registrerar namnet och blir dess rättige ägare,
Och sist så är det registrar som håller i domänerna .com .net osv....

Kunden kan hantera sitt domän i viss grad så som ändringar i kontakt info och DNS servar, kan även radera kontot men det blir egentligen inte raderat från registret.

Registrant borde väl då ha administrativa rättigheter och kan på så vis radera ett domän helt och hållet. Eller är det Registrar som kan det bara?

Önskar bara veta hur det ligger till för jag har kontaktat Enom och dem är Registrar som säger sig inte kunna göra något med domänet, utan ber mig kontakta den ägaren som det står under Whois istället.... som jag antar är Registrant

Frågan är bara ifall om Nuseek är både Registrant och lurendrejare...
Siddan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-10, 22:42 #10
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Men de har ju registrerat domännamnet enligt gällande regler och har lika mycket rätt till det som du som inte förnyat namnet?
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 2 (0 medlemmar och 2 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:35.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017