Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Redovisning:Anlita människor för många miniuppdrag

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-08-13, 14:10 #1
Charlie Charlie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 701
Charlie Charlie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 701
Jag kommer att behöva anlita ett ovisst antal människor löpande för "miniuppdrag".
Ersättningen kommer att ligga på omkring 5 till 100 kr per sådant uppdrag.

En av de anlitade kanske tar på sig ett uppdrag, medan en annan tar på sig 200.
Det omöjligt att i förväg veta hur många uppdrag en viss person kommer att ta på sig.
Det hela kan dessutom sträcka sig över flera månaders tid.

Problemet: Det skall inte krävas att dessa människor har F-Skatt. Det känns också dumt att upprätta något slags
anställningsavtal för den här typen av små uppdrag. (Om det är nödvändigt, har ni några förslag på en smidig form?)
Har ni några råd kring hur detta kan skötas och redovisas?

Google har ju en variant där deras publicister (privatpersoner) själva är ansvariga för inbetalning av skatt.

Visst finns det också en gräns för när utbetalningar kan ske "bara sådär", på omkring 900 kronor?
Charlie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-13, 14:59 #2
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Utbetalningar kan aldrig ske "bara sådär". Under 1500 / kalenderår så slipper du betala sociala avgifter och du behöver heller inte dra löneskatt. Däremot är du skyldig att lämna in uppgifter till SKV samt att ge personen ett årslönebesked.

Det är min uppfattning och behöver inte vara sanning, SKV har en praktisk liten tjänst som kallas Skatteupplysningen med telefonnummer 0771-567 567. Ring dit för säkerhets skull.

EDIT: Stavfel
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-13, 15:54 #3
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Betalar man ut mindre än 1000:- per år så behöver man inte betala arbetsgivaravgift på lönen. Observera att det är mindre än 1000:- som gäller, och så fort man går över gränsen ska arbetsgivaravgiften betalas på hela lönen.

Vi har en liknande situation, som ideell förening, och vi betalar ut lön med 30% skatteavdrag och betalar in soc. avgifter som vanligt. Vid årets slut gör vi en rättelse på de personer som inte kommit upp till 1000:- och får på det sättet tillbaks de pengarna. Man kan givetvis göra tvärt om också, och rätta de som kommer över gränsen.

Tänk dock på att du måste skicka årslönebesked och lämna KU till Skatteverket på alla inkomster, jag tror det är över 100:-
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-13, 15:57 #4
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Citat:
Originally posted by Westman@Aug 13 2008, 14:59
Under 1500 / kalenderår så slipper du betala sociala avgifter och du behöver heller inte dra löneskatt.
Summan för att slippa soc avg är 999:- eller lägre, inte 1500. Däremot måste man dra skatt som vanligt, om man inte har särskilda skäl att tro att personen inte kommer att tjäna mer än gränsbeloppet.

Tittar man däremot i skattetabellen visar denna att avdragen skatt ska vara 0. Detta stämmer, under förutsättning att du är "huvudarbetsgivare" (= den arbetsgivare som betalar ut den huvudsakliga löntagarens lön under hela året)

I vanliga fall är man inte huvudarbetsgivare vid sådana här småuppdrag, och då ska man dra av 30% skatt.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-14, 06:20 #5
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
I Sverige finns det F-kattad eller A-skattad, (alt FA-skattad).

Betalar man ut pengar till en privatperson så är det normalt lön, kan vara kostnadsersättning för gjorda utlägg, men det verkar det inte vara i detta fall.

Man kan betala ut pengar till privatperson utan att ha anställningsavtal, risken du tar då är att privatpersonen i fråga då kan hävda att det r frågan om en fast anställning (i synnerhet om utbetalningen är regelbunden), vilken blir extremt kostsamt för dig. Då gäller nämligen lagen om anställningsskydd (LAS).

Det smartaste är att du tar fram ett standardiserat avtal som reglerar relationen och som alla tvingas godkänna för att göra affär med dig, utan avtal; BIG RISK!!!

Tänk på att utbetalningar på så små belopp bör ske till mottagarens bankkonto direkt och du står alla transfereringskostnader, annars äts pengarna upp av de avgifter mottagarenm tvingas betala, för att hämta ut pengarna.

Jag får utbetalningar privat ibland när jag råkat dubbelbetala någon faktura och då envisas avsändaren med att skicka utbetalning via PlusGirot (utbetalningskort). Kostnaden för mig är väl mellan 35-75 spänn per utbetalning berende på om jag går till KassaService elelr någon bank. Är fakturan på 100 spänn så blir man bara förbannad om de drar dessa avgifter från mig som hämtar ut pengarna.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017