FAQ |
Kalender |
2006-01-23, 01:10 | #1 | |||
|
||||
Medlem
|
Noframes-taggen har ju länge använts för att visa sökmotorer och andra (vilka nu det skulle vara i dagens läge) vad som finns på en sajt som använder frames.
På sistone har den använts på allt spammigare sätt. Det är där man har hittat länkarna in till länkfarmar eller tillbaka till skuggsidor och cloakade, sökmotorfyllda dörrsidor utrustade med javascript-redirect. Men hur länge kand det fortsätta egentligen? För ett par veckor sedan nämnde Matt Cutts noframes-koden i en postning i sin blogg. Bara i förbigående, sist in en text som handlade om hyrbilar, men jag tyckte ändå att den angav en viss ton. Texten avslutade med orden "... I see what you're doing in your noframes tag". Nåväl. Just det gör ju inte Google. Jag har bara idag sett åtminstone 50 sajter som inte längre länkar till länkfarmar, utan till just de sajter som förut listades i länkfarmarna. |
|||
Svara med citat |
2006-01-23, 05:40 | #2 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Det må vara tidigt (sent för vissa kanske) men jag förstår inte mycket.
|
|||
Svara med citat |
2006-01-23, 09:24 | #3 | ||
|
|||
Validating
|
Google läser inga länkar i noframes.
Osäkert om dom tar hänsyn till text heller, indikationerna tyder på: nej. |
||
Svara med citat |
2006-01-23, 09:50 | #4 | ||
|
|||
Nykomling
|
|||
Svara med citat |
2006-01-23, 10:01 | #5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Sökresultaten på Google varierar väldigt mycket över tid och plats. Om jag gör samma sökning från 2 olika svenska IP adresser samtidigt så får jag olika sökresultat. Du kanske borde berätta vilken sida man ska titta på istället. |
||
Svara med citat |
2006-01-23, 10:09 | #6 | ||
|
|||
Nykomling
|
www.destination-stockholm.se/ den sidan har legat först i alla år och den verkar vara svår att slå :-)
/Ove |
||
Svara med citat |
2006-01-23, 10:10 | #7 | |||
|
||||
Medlem
|
Än så länge så ser jag ingen förändring utan sidor med optimerat innehåll i noframes kommer högt upp i de fall jag bevakar.
OVe: På den sökningen får jag clarion stockholm men även de har optimerat innehållet i noframes. |
|||
Svara med citat |
2006-01-23, 11:24 | #8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Då kan man dra slutsatsen att google läser text i noframe
|
||
Svara med citat |
2006-01-23, 11:53 | #9 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Ove:
Citat:
Är rätt säker på att även länkar följs som ligger där, i allafall har de gjort det för inte allt för länge sedan. Edit: Så många framade sidor som jag gjort tidigare så har jag en viss koll på det. |
|||
Svara med citat |
2006-01-23, 13:36 | #10 | |||
|
||||
Medlem
|
Jo. Det var kanske lite sent när jag skrev det ursprungliga inläggget. Men även om jag tycker att det är fullkomligt klart att Google både indexerar noframes-taggen och följer länkarna så är frågan hur länge de kommer att fortsätta att göra det.
Om man gör den sökning som föreslogs tidigare i tråden och sedan klickar på Cache-länken vid Clarion-sidans lisning så kan man faktiskt se att Google har cachat den texten. Det är intressant, för jag har idag sett ytterligare exempel på sajter där text och länkad text inom noframes-taggaran inte visas alls. Kanske är det bara det pågående strulet med Googles cachning, men jag har en bestämd känsla av att någonting är på gång avseende noframes-kod. Dessutom vet vi att Google idag med Mozilla-boten kan följa frames-urlar ändå, så varför skulle man fortsätta att bry sig om vad som står i noframes i så fall. Google-bot har uppgraderat sig, och är inte längre en av de där webbläsarena "som inte stöder frames". |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|