Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Ladda in sida i javascript variabel?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-10-06, 09:50 #1
gabriel gabriel är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 399
gabriel gabriel är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 399
Någon som vet om det går att ladda in en URL i en variabel i javascript...

Alltså följande vill jag göra:

javascript hämtar example.com/info/info.php
lägger in innehållet i variabeln info
gabriel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-10-06, 11:20 #2
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
Det går att ladda en sida med javascriptskod via javascript. Så kanske om du kan formattera koden på din phpsida som javascript på något sätt? Du skulle tex kunna göra javascriptskod som skriver ut det din php-sida har genererat. Eller tex kod som sätter variabeln till innehållet i sidan. Om det är en extern URL du inte har kontroll över är det nog lite kört, såvida du inte är beredd att skriva ett script som gör en "file_get_contents($url)" och sedan sparar ner det på ett fungerande sätt.

Jag använder metoden för att ladda om variabler i mitt script. Det scriptet gör är att skapa en dynamisk script-tag och sätta sourcen (taggen src alltså) till en extern url. Det går inte att regelrätt "läsa in" data till en variabel. Det går dock att läsa XML-filer ifrån samma server som scriptet körs ifrån.

Titta på http://www.nyhetsportalen.se/cases/dropbox.html ifall du tror att det kan hjälpa dig.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-10-06, 20:16 #3
gabriel gabriel är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 399
gabriel gabriel är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 399
Citat:
Originally posted by grazzy@Oct 6 2004, 11:20
Det går att ladda en sida med javascriptskod via javascript. Så kanske om du kan formattera koden på din phpsida som javascript på något sätt? Du skulle tex kunna göra javascriptskod som skriver ut det din php-sida har genererat. Eller tex kod som sätter variabeln till innehållet i sidan. Om det är en extern URL du inte har kontroll över är det nog lite kört, såvida du inte är beredd att skriva ett script som gör en "file_get_contents($url)" och sedan sparar ner det på ett fungerande sätt.

Jag använder metoden för att ladda om variabler i mitt script. Det scriptet gör är att skapa en dynamisk script-tag och sätta sourcen (taggen src alltså) till en extern url. Det går inte att regelrätt "läsa in" data till en variabel. Det går dock att läsa XML-filer ifrån samma server som scriptet körs ifrån.

Titta på http://www.nyhetsportalen.se/cases/dropbox.html ifall du tror att det kan hjälpa dig.
Hmm...det jag vill är helt enkelt att javascriptet ber om sidan x.html som ligger på samma server som den körs från, har inte tillgång till php på den servern därför måste det göras i javascript...

Förstod inte riktigt allt i ditt inlägg, men jag förstod det som att det kanske borde gå eller?
gabriel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-10-06, 20:29 #4
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
1) Om den ligger på samma server kan du använda XML-funktionerna för att läsa in data. Se tex http://www.gazingus.org/html/XML_Parser_in...JavaScript.html
2) Du kan skapa en javascriptsfil som innehåller datat du vill ha i en variabel och köra det som ett javascript och på det sättet "lura" browsern att läsa in en extern fil.

Du kan inte läsa in vilken fil som helst, även om den är lokal (såvida jag inte har missat något).
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-10-06, 20:35 #5
gabriel gabriel är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 399
gabriel gabriel är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 399
Citat:
Originally posted by grazzy@Oct 6 2004, 20:29
1) Om den ligger på samma server kan du använda XML-funktionerna för att läsa in data. Se tex http://www.gazingus.org/html/XML_Parser_in...JavaScript.html
2) Du kan skapa en javascriptsfil som innehåller datat du vill ha i en variabel och köra det som ett javascript och på det sättet "lura" browsern att läsa in en extern fil.

Du kan inte läsa in vilken fil som helst, även om den är lokal (såvida jag inte har missat något).
oki...det var ju synd...får se mig om efter andra lösningar då...

Ingen annan som vet något sätt? behöver ju inte vara javascript men dock inget serverside...flash men jag tror inte det funkar heller?
gabriel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-10-06, 20:38 #6
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
<script LANGUAGE=JavaScript
SRC="ditt_php_som_skriver_ut_javascriptet_du_vill_ anpassa.php?sida=1">
</script>

Lite beroende på vad du vill modifera så behöver ju inte php scriptet ligga på servern utan kan ju ligga på en annan server med stöd för php.

Och så ser du till att ditt phpscript anpassar och sedan skriver ut den javascriptkod du vill ha.

Thomas
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-10-06, 20:49 #7
gabriel gabriel är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 399
gabriel gabriel är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 399
Citat:
Originally posted by Thomas@Oct 6 2004, 20:38
<script LANGUAGE=JavaScript
SRC="ditt_php_som_skriver_ut_javascriptet_du_vill_ anpassa.php?sida=1">
</script>

Lite beroende på vad du vill modifera så behöver ju inte php scriptet ligga på servern utan kan ju ligga på en annan server med stöd för php.

Och så ser du till att ditt phpscript anpassar och sedan skriver ut den javascriptkod du vill ha.

Thomas
Jo men grejen är ju att få in hela innehållet i filen i en variabel i javascript för att sen kunna använda sig av innehållet...
gabriel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-10-06, 20:54 #8
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Citat:
Ursprungligen postat av gabriel
Citat:
Ursprungligen postat av Thomas
<script LANGUAGE=JavaScript
* * * * * * * * * * * SRC="ditt_php_som_skriver_ut_javascriptet_du_vill_ anpassa.php?sida=1">
</script>

Lite beroende på vad du vill modifera så behöver ju inte php scriptet ligga på servern utan kan ju ligga på en annan server med stöd för php.

Och så ser du till att ditt phpscript anpassar och sedan skriver ut den javascriptkod du vill ha.

Thomas
Jo men grejen är ju att få in hela innehållet i filen i en variabel i javascript för att sen kunna använda sig av innehållet...
Jag tror du måste lägga lite mer energi när du beskriver ditt problem, för det verkar inte som nån fattar vad du vill uppnå, phpfilen som genererar javascriptet kan väl läsa in filen du vill läsa.

Thomas
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-10-06, 20:58 #9
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
Jag förstår problemet

Han vill läsa in lite data ifrån en fil till en variabel i javascript.
Det går tyvärr inte.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-10-06, 21:00 #10
gabriel gabriel är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 399
gabriel gabriel är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 399
Citat:
Ursprungligen postat av Thomas
Citat:
Originally posted by -gabriel@Oct 6 2004, 20:49
Citat:
Ursprungligen postat av Thomas
<script LANGUAGE=JavaScript
SRC="ditt_php_som_skriver_ut_javascriptet_du_vill_ anpassa.php?sida=1">
</script>

Lite beroende på vad du vill modifera så behöver ju inte php scriptet ligga på servern utan kan ju ligga på en annan server med stöd för php.

Och så ser du till att ditt phpscript anpassar och sedan skriver ut den javascriptkod du vill ha.

Thomas
Jo men grejen är ju att få in hela innehållet i filen i en variabel i javascript för att sen kunna använda sig av innehållet...

Jag tror du måste lägga lite mer energi när du beskriver ditt problem, för det verkar inte som nån fattar vad du vill uppnå, phpfilen som genererar javascriptet kan väl läsa in filen du vill läsa.

Thomas
Nr. 1: Jag kan inte använda php...
Nr. 2: Filen ändras beroende på vem som hämtar den så att hämta en den via php funkar inte då den då kommer hämtas från samma ip och då kan jag inte använda informationen...

Men fråga gärna frågor om ni inte förstår för det jag vill är alltså att ha möjlighet att hämta en sida utan serverscript och sen kunna använda den informationen för att visa olika saker beroende på vad som hämtas...
gabriel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017