Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Frågor om Sms tjänster.

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2003-05-15, 17:07 #1
Johnny Wellcash Johnny Wellcash är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 59
Johnny Wellcash Johnny Wellcash är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 59
Hej!

Jag funderar på lägga upp lite ringsignaler, logos mm på min sida. Ha typ "Mobilgodis" eller något liknande i communityt. Nu har jag mailat en del som driver sådana sidor och jag har fått ett erbjudande att tjäna ca4kr per logo,ringsignal.

Är detta bra eller dåligt?

Mvh/Johnny
Johnny Wellcash är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-05-15, 17:09 #2
pikkenix pikkenix är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 198
pikkenix pikkenix är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 198
dm bör du snacka med, han driver dinmobil.se så han vet en hel del om sånt här...
pikkenix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-05-15, 23:56 #3
Jens Jens är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 874
Jens Jens är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 874
Jepp prata med dm om det inte är han du pratat med förståss

4kr låter som väldigt bra betalt med tanke på att en ringsignal kostar 10 kr för användaren ... du får 40% i provision...
Jens är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-05-16, 00:45 #4
Viktors avatar
Viktor Viktor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 663
Viktor Viktor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Viktors avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 663
Bra låter det men inte väldigt bra. Tänk på saktter m.m.
Men det är klar, har man besökare som beställer riktigt mycket så kan det ju bli en slant.
Viktor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-05-16, 02:51 #5
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Citat:
Originally posted by Viktor@May 15 2003, 10:45 PM
Bra låter det men inte väldigt bra.
Humn, vad har du för partner viktor?

Thomas
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-05-16, 03:45 #6
pikkenix pikkenix är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 198
pikkenix pikkenix är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 198
Personligen tycker jag faktiskt att det låter riktigt bra... av 10:- får han 4, det är 40% och med tanke på hur mycket operatörerna tar låter det riktigt bra tycker jag...
men är inte så insatt i just detta... men låter bra i mina öron.
pikkenix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-05-16, 21:28 #7
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 566
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 566
Ett par rättelser & dags att slå sönder myten att man delar på hela 10kronan från operatörerna! :angry:

Några 4 kronor blir det inte för en innehållsleverantör som har 60/40 revenue share, lite drygt hälften, dvs ~2kr är vad som blir över till leverantören. Operatörerna tar en stor del i avgifter & går inte att komma från på något sätt, oavsett leverantör, oavsett trafik, oavsett fasta avgifter etc. När jag läste det en andra gång så såg jag att jag kan ha misstolkat era inlägg, men skitsamma, nu vet ni hur det ligger till iaf.

Det beror sig även på vad man beställer, bildmeddelande tar 3 sms att skicka ut, en ringsignal 1 sms, viss micropayment kräver inga sms. Ju färre sms desto mer pengar över, simpel logik.

Om du får 4 spänn + moms från nån leverantör skulle jag gärna vilja veta vilken (071-nr?). Det är mer eller mindre industristandard med 50/50 revshare på mediapartners & 60/40 på internet etc. Några avvikelser kan självklart förekomma vid särskilda fall, exempelvis när det är stora fasta avgifter inblandade eller väldigt hög trafik.

Och förresten, räknar du inkl. moms på dina 4 kronor (isåfall kan du ha rätt i ditt påstående om vissa specifika kriterier uppfylls, exempelvis telia, inga/1 sms utgående samt inkl. moms)? Som du säkert vet (om inte så vet du det nu) så finns det ingen moms i ett företag. Du får aldrig ut en krona moms som intäkt/vinst. All moms åker till RSV i slutändan. Nu har vi även det avklarat.

Om det är något annat ni undrar över så fortsätt i tråden vetja

Mvh, Tobias
__________________
www.cellsynt.com
Tobbe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-05-16, 22:11 #8
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 566
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 566
Citat:
Originally posted by Viktor@May 16 2003, 12:45 AM
Bra låter det men inte väldigt bra. Tänk på saktter m.m.
Men det är klar, har man besökare som beställer riktigt mycket så kan det ju bli en slant.
Skatter har väl inget att göra med ämnet över huvudtaget, blame it on persson & co. Skatter drabbar alla företag oavsett vad som säljs.

Mvh, Tobias
__________________
www.cellsynt.com
Tobbe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-05-17, 14:19 #9
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Citat:
Originally posted by dm.se@May 16 2003, 07:28 PM
... viss micropayment kräver inga sms ...
Intressant, kan du ge ett exempel?

Thomas
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-05-17, 19:11 #10
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 566
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 566
Sure! Se nedan:

En websida vill erbjuda sina kunder förmåner på sin sida, vi kan ta ett välkänt community som exempel på hur det kan gå till. Ni känner säkert till hur LS Pro fungerar, 10 spänn i månaden för att få tillgng till fler ikoner och skit i sitt "krypin".

LS har nu 2 kostnadsalternativ:

1:
Kunden smsar in PRO <anvnamn> till något av våra kortnummer, exempelvis 72332.
Vi tar emot smset från operatören, processar det & insertar informationen direkt till en databas på LS server som updatear användaren <anvnamn> i fältet "pro" från 0 till 1. Alternativt kan vi posta via http till er server, exempelvis http://www.dinserver.com/getsms.php?...operator=telia.
Vi smsar ut ett mess till kunden med där det står "Tack för beställningen, logga in & ut igen för att få tillgng till tjänsterna! Enjoy!". Kunden har smset inom några sekunder.

2:
Kunden smsar in PRO <anvnamn> till något av våra kortnummer, exempelvis 72332.
Vi tar emot smset från operatören, processar det & insertar informationen direkt till en databas på LS server som updatear användaren <anvnamn> i fältet "pro" från 0 till 1. Alternativt kan vi posta via http till er server, exempelvis http://www.dinserver.com/getsms.php?...operator=telia.
Vi smsar inte ut något sms, LS har istället bestämt sig för att skriva "Efter att du skickat smset till oss, logga in & ut för att erhålla tjänsterna, ni kommer inte att mottaga något sms". Eftersom vi har 100% garanterad delivery på ingående sms är detta ett billigare alternativ.

Min rekommendation till våra klienter är att använda så få sms som möjligt NÄR DET ÄR MÖJLIGT. Det är en omöjlighet att strunta i det på sk sms-underhållning etc, men just micro-payment är det lätt. Man kan även gå ett steg till och generera en kod på sidan där man beställer tjänsten, exempelvis 123. När kunden smsat in PRO 123 så uppdateras en databas med koden. Från början ligger där en frame som refreshas var 3e sekund (ex. dinserver.com/check.php?code=123) & tar kunden vidare när köpet är klart. Bl a Aftonbladet använder denna tekniken till deras reseguider.

Är ni med? Om inte så utvecklar jag gärna något vidare...

(LS är inte på något sätt relaterade till mig, jag tog det som exempel för att alla skulle hajja)

Mvh, Tobias
__________________
www.cellsynt.com
Tobbe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017