Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Sida för att visa webbaserat material på obegränsat med datorer

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-06-30, 02:56 #1
P3N P3N är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2010
Flitig postare

Standard Sida för att visa webbaserat material på obegränsat med datorer

Hej,

Låt mig först ursäkta mig med att jag inte har någon som helst formel utbildning i detta.... Så var det sagt :-)

Jag satt och tittade mig runt på ett möte på jobb och upptäckte att alla hade sina datorer med sig. Jag tror en del känner igen sig ^^. Så kom jag att tänka på att det skulle ju kunna vara bra att visa material från en webbserver på alla datorerna. Visst finns det en del färdiga lösningar för detta (dela ut sin skärm osv). Men låt oss säga att det jag var ut efter var något som INTE kräver nerladdning osv osv. Då det ibland finns en del spärrar på olika företagsdatorer för att installera. Det enda som krävs av användaren nu är tillgång till webben och en webbläsare.
Jag ville också att det skulle vara så användarvänligt som möjligt och inte kräva lösenord osv osv. Så sidan är basic och mer ett test på konceptet än att jag lagt tid på att designa t.ex.

Sidan finns på www.showit2all.com

Förklaring för användning finns på första sidan och mer fakta finns på faq sidan (länk längst upp på första sidan).
Om man går in på "Create Session" så får man fram id.numret som man berättar för de som skall titta på så att de kan komma in.
Där skriver man in den länken som man vill visa. Vill man visa många olika länkar (vilket ju borde vara det enda som motiverar en att inte bara delge den adressen till alla...) så trycker man på Create Quicklinks uppe till höger och skriver/klistrar in alla de länkarna som man vill visa (En på var rad).
Sen trycker man på Create Quicklinks och får då en dropdownlist man kan använda för att välja länkarna snabbare och slippa skriva in hela tiden.

Vill man sen skriva ett vanligt textmeddelande är det bara att skriva:
"@Det du vill skriva till alla". Alltså bara lägga till @ före det man vill säga. Detta går också att använda när man gör sina "Quicklinks".

På Create Session/Controller sidan har jag tagit bort möjligheten att klicka på länkar då detta kan göra att man kommer bort från controller sidan.

Ser man på säkerhetsaspekten så är den ju noll med detta. Å andra sidan kan man ju t.ex använda en intranet webbserver/ server2go på en USB sticka för att förhindra att folk utifrån skall se vad man visar om det nu är något av känslig natur.

Vad tycker ni? (Jag tar gärna emot konstruktiv kritik)

PS. Om inget annat kan man skoja med sina kollegor genom att starta en session och när de lämnar sin dator utan tillsyn så startar man så att man kan styra vilka sidor som dyker upp på deras dator. Nästan lika kul som att stoppa i en extra trådlös mus i kontorsgrannens dator ;-)
P3N är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-30, 03:10 #2
abergmans avatar
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2010
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
abergmans avatar

Reg.datum: Feb 2010
Citat:
Ursprungligen postat av P3N Visa inlägg
Hej,

Låt mig först ursäkta mig med att jag inte har någon som helst formel utbildning i detta.... Så var det sagt :-)

Jag satt och tittade mig runt på ett möte på jobb och upptäckte att alla hade sina datorer med sig. Jag tror en del känner igen sig ^^. Så kom jag att tänka på att det skulle ju kunna vara bra att visa material från en webbserver på alla datorerna. Visst finns det en del färdiga lösningar för detta (dela ut sin skärm osv). Men låt oss säga att det jag var ut efter var något som INTE kräver nerladdning osv osv. Då det ibland finns en del spärrar på olika företagsdatorer för att installera. Det enda som krävs av användaren nu är tillgång till webben och en webbläsare.
Jag ville också att det skulle vara så användarvänligt som möjligt och inte kräva lösenord osv osv. Så sidan är basic och mer ett test på konceptet än att jag lagt tid på att designa t.ex.

Sidan finns på www.showit2all.com

Förklaring för användning finns på första sidan och mer fakta finns på faq sidan (länk längst upp på första sidan).
Om man går in på "Create Session" så får man fram id.numret som man berättar för de som skall titta på så att de kan komma in.
Där skriver man in den länken som man vill visa. Vill man visa många olika länkar (vilket ju borde vara det enda som motiverar en att inte bara delge den adressen till alla...) så trycker man på Create Quicklinks uppe till höger och skriver/klistrar in alla de länkarna som man vill visa (En på var rad).
Sen trycker man på Create Quicklinks och får då en dropdownlist man kan använda för att välja länkarna snabbare och slippa skriva in hela tiden.

Vill man sen skriva ett vanligt textmeddelande är det bara att skriva:
"@Det du vill skriva till alla". Alltså bara lägga till @ före det man vill säga. Detta går också att använda när man gör sina "Quicklinks".

På Create Session/Controller sidan har jag tagit bort möjligheten att klicka på länkar då detta kan göra att man kommer bort från controller sidan.

Ser man på säkerhetsaspekten så är den ju noll med detta. Å andra sidan kan man ju t.ex använda en intranet webbserver/ server2go på en USB sticka för att förhindra att folk utifrån skall se vad man visar om det nu är något av känslig natur.

Vad tycker ni? (Jag tar gärna emot konstruktiv kritik)

PS. Om inget annat kan man skoja med sina kollegor genom att starta en session och när de lämnar sin dator utan tillsyn så startar man så att man kan styra vilka sidor som dyker upp på deras dator. Nästan lika kul som att stoppa i en extra trådlös mus i kontorsgrannens dator ;-)

Jag gillar idéen, Windows Live Meeting har ju en sån här funktion, även Webex har det inbyggt.
abergman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-30, 21:58 #3
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2004
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2004
Wow, faktiskt otroligt smart och trevlig tjänst. :-) Kan nästan tänka mig att köpa koden om du vill sälja den
studiox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-01, 13:02 #4
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2006
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2006
Lysande ide.
Kan du pressa ut en Powerpoint den vägen också?
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-01, 13:48 #5
terbon terbon är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2008
terbon terbon är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus_A Visa inlägg
Lysande ide.
Kan du pressa ut en Powerpoint den vägen också?
Med hans metod så hade det nog behövt att man gjorde sån export to web på en power point, och sen skicka länkar till de olika sidorna där då.

Feedback: En idé kan vara att du övervakar vilka länkar som han klickar på, så att istället för att han behöver skriva in en ny url, så tolkar du den nuvarande urlen, så att det han surfar runt på syns på andra datorer.

Mvh
terbon är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-01, 14:26 #6
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av terbon Visa inlägg
Med hans metod så hade det nog behövt att man gjorde sån export to web på en power point, och sen skicka länkar till de olika sidorna där då.

Feedback: En idé kan vara att du övervakar vilka länkar som han klickar på, så att istället för att han behöver skriva in en ny url, så tolkar du den nuvarande urlen, så att det han surfar runt på syns på andra datorer.

Mvh
Export to web borde funka fint.

Klickbara länkar:
Jag har haft lite problem att få till detta då det finns en hel uppsjö med olika varianter att länka vidare på. Vissa länkar är svåra att förhindra så att alla webbläsare inte går vidare till nån annan sida osv. Då kommer man ju från "controllersidan" och tappar kontrollen. Jag har inte hittat någon bra lösning på detta och det är därför jag stoppat möjligheten att surfa på sidan. Någon som har förslag på hur man skulle kunna göra detta?

Senast redigerad av P3N den 2010-07-01 klockan 14:28
Oläst 2010-07-07, 00:56 #7
Mahadevaa Mahadevaa är inte uppkopplad
Nykomling

Mahadevaa Mahadevaa är inte uppkopplad
Nykomling

Grymt idé! Om den blir integrerad så att man kan köra en powerpoint-presentation på detta sättet så hade det vart guld.
Mahadevaa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-14, 11:33 #8
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av Mahadevaa Visa inlägg
Grymt idé! Om den blir integrerad så att man kan köra en powerpoint-presentation på detta sättet så hade det vart guld.
Tyvärr inte möjligt utan konvertering till html. Tydligen skall OpenOffice html konvertering vara bäst (Mest kompatibel med alla olika webläsare). Instruktioner på hur man gör finns här: http://www.boutell.com/newfaq/creati...ointtoweb.html

Tar mindre tid än man tror och inte så svårt alls
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:51.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017