FAQ |
Kalender |
2012-01-01, 22:41 | #1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej,
Har ett stort projekt som jag håller på med just nu, där jag har lagt ut en del av programmeringen på ett annat företag. Min första fråga är nu, måste jag betala skatt på hela beloppet eller enbart det belopp jag "får" efter jag betalat företaget jag hyrt in? Min andra fråga är hur hanterar jag denna situation bäst? Ska jag dra av detta belopp i min deklaration etc.. Jag är glad för all information jag kan få i ämnet. Mvh Andrée |
||
Svara med citat |
2012-01-01, 23:54 | #2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Du skattar bara för vinsten, dvs det belopp du får kvar efter du betalat alla utgifter, tex en underkonsult.
Jag utgår ifrån att ni båda har företag med f-skatt, annars blir det en hel annan story. |
|||
Svara med citat |
2012-01-02, 17:06 | #3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
|||
Svara med citat |
2012-01-03, 08:10 | #4 | ||
|
|||
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2012-01-04, 15:50 | #5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej igen! Tack för alla svar! Jodå jag har en egen firma (enskild firma) och innehaver f-skattesedel. Samt min underkonsult är ett aktiebolag så det är inga problem där. Det jag undrade var enbart angående om jag skattade för hela beloppet eller vinsten. Är rätt ny på den fronten där det kommer till att hyra in underkonsulter.
Tack igen! Mvh Andrée |
||
Svara med citat |
2012-01-04, 15:51 | #6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
En konsult med egen firma är väl som vilken annan utgift som helst?
|
|||
Svara med citat |
2012-01-04, 19:14 | #7 | ||
|
|||
|
|||
Svara med citat |
2012-01-04, 23:11 | #8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Att hyra in en underkonsult är ungefär som att köpa in varor. Det är en kostnad i företaget och resultatet som du skattar för är ju intäkter minus kostnader (t.ex. varor/material/underkonsulter/hyra/servrar mm). Det du har kvar efter skatt är företagets vinst (som jag tror Conny skrev längre upp i tråden)
|
||
Svara med citat |
2012-01-05, 10:29 | #9 | |||
|
||||
|
Med tanke på okunskapen hos TS så är lite utbildning på plats. Det är en absolut fördel att ha basala kunskaper om bokföring men man behöver inte kunna bokföra (kontera). Tips: Läs denna boken. Tre timmar och sen har du mycket bättre koll på din ekonomi.
|
|||
Svara med citat |
2012-01-07, 13:11 | #10 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack för alla tips, ja det är nog en bra idé att läsa boken Ska se när jag kommer hem till Sverige!
Mvh Andrée |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|