FAQ |
Kalender |
2010-12-16, 12:59 | #1 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Vet någon mer om en bot som söker upp formulär och fyller i nonsens? Den fyller i slumpvisa bokstäver i input-fält och nonsenslänkar i textfält med både html och bbcode. Den verkar vara extremt aktiv då jag råkat ut för den på flera vitt skilda sajter. Det är ju extremt enkelt att skydda sig mot den men det är irriterande ändå att de ska tillåtas hålla på som de gör.
Vad är de ute efter? Söker de efter svagheter för att kunna göra annat vid ett senare tillfälle?
2010-12-16, 13:40 | #2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Undrar samma sak. Har ett antal Wordpress-sidor som fått tusentals kommentarer lämnade av hur konstiga namn som helst. URL:en som länkas leder inte någon vart. Fattar inte riktigt varför man håller på så där.
|
|||
Svara med citat |
2010-12-16, 14:42 | #3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Även jag har utsatt för den här typen av botar, men det rör sig knappast om "en bot" eller "en organisation", gissningsvis så är det många black hat SEOs som använder den här och liknande metoder.
Lättaste är att helt enkelt stänga ute dem med t.ex. captchas. |
||
Svara med citat |
2010-12-16, 15:11 | #4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Dock så förstår jag inte riktigt hur Black Hat-SEO:are drar fördel av detta. Kommentarerna består endast av massa bajs, och länkarna leder inte någonvart...
|
|||
Svara med citat |
2010-12-16, 15:20 | #5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jo, men som jag skrev så handlar det inte om riktiga länkar. Att bli av med dom är dessutom inget problem. Behövs ingen captcha, det är bara onödigt.
2010-12-16, 15:24 | #6 | |||
|
||||
Administratör
|
Räcker med att slänga in ett fält som är gömt med css, och som alltid skall vara tomt.
2010-12-16, 15:42 | #7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Nu kommer vi från ämnet Frågan var inte hur man stoppar det hela, det är som sagt var mycket enkelt gjort eftersom det är så primitivt. Frågan var vad syftet är och vilka det är som pysslar med detta. Det kostar förmodligen en hel del pengar med tanke på i vilken omfattning det verkar förekomma så man borde försöka komma åt dem.
2010-12-16, 15:53 | #8 | |||
|
||||
Administratör
|
Det kanske är så att spammarna vill sänka sidans värde med massa skräputlänkar. Så lite Blackhat SEO kan nog vara tanken bakom. Eller så är det ett test för att se om det går igenom, där domänerna och länkarna sedan hittas genom Google av spammarna, för att kunna göra mer sofistikerade attacker senare.
2010-12-16, 16:14 | #9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2010-12-16 klockan 16:16 |
||
Svara med citat |
2010-12-16, 18:59 | #10 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Som jag sett de där "attackerna" på jobbet så verkar de försöka missbruka formulär för att skicka spam. Det är min tolkning av en hel del såna här iaf.
Och dåligt skrivna script finns det ju inte direkt få av på internet |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|