Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Lurad på lönen...

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-10-04, 12:16 #1
Nerix Nerix är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2010
Nerix Nerix är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2010
Standard Lurad på lönen...

Jobbade som utvecklade under sommaren (Juni, Juli, Aug).

Blev kontaktad av en person i början av Juni som hade en 'jättegrej' på gång. Naiv och ny i branschen som jag var så blev jag jätte-intresserad. Efter en bit in i förhandlingarna så kom vi överrens om en ersättning och även en muntlig spec om vad som skulle göras.

Jag och min kollega jobbade på som planerat, men fick bara ut en mycket liten del av lönen varje månad.
Då chefen, eller snarare personen som hade hyrt in oss, var så trevlig och väldigt tillmötesgående så tänkte jag inte direkt på den mindre summa pengar som betalades ut. Kontrakt och ett NDA tjatade jag om i början, men då jag litade på personerna så glömde jag helt enkelt av de.

Nu, 2 månader efter jobbet är slutfört så hade jag och chefen en liten dispyt. Han påstod att summan X kvarstod i lön, medan jag ansåg att summa 2X återstod, alltså de dubbla. Efter en väldigt massa utskällningar från hans sida, så avstulade han med att jag åtminstående skulle få lönen som han var förberedd på.

Detta hände för ungefär 2 veckor sedan, jag har inte sätt röken av några pengar sedan dess.
Då vi inte har något kontakt, eller något som tyder på att dom faktiskt äger koden vi har skrivit, så undrar jag ifall det finns någon möjlighet att helt enkelt ta tillbaka koden?.

Ni fråga er säker då; hur ska du bevisa att du har skrivit koden?
Vi använder i dagsläget ett versionshanteringssystem Git, som tillsammans med github.com gör det möjligt att hålla koll på vem som har gjort vad.

Här är te.x ett exempel: http://github.com/mirrors/linux-2.6/commits/master
Då detta är ett utvecklingsforum så går jag inte inte i detalj för hur det hela fungerar. Ni förstår säkert ideén.

Nu till mina frågor.
  1. Får jag 'hota' med en juridisk påföljd i form av polisanmälas/stämning om koden inte plockas bort, eller räknas detta som olaga hot?
  2. Räcker Github som bevisbörda?
  3. Lönen har nu i efterhand visats vara svart, spelar detta någon roll för min del?

Jag måste även förtydliga att vi inte har några kontrakt.
Vi är eller har ej varit anställda hos företaget i fråga, där av så tillfaller inte koden arbetsgivaren. Jag börjar förstå varför bolaget i fråga inte ville ha några kontakt, då dom nu i efterhand har betalat ut delar av lönen i form av kontanter...

Och jag, från och med nu så vet jag att jag alltid ska skriva kontakt innan ett jobb

Jag kanske ska tillägga att jag sitter på hela kodbasen och allt vad det innebär.

Mycket tacksam för svar.
Nerix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-04, 12:34 #2
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Taskigt sits...

Citat:
Ursprungligen postat av Nerix Visa inlägg
Får jag 'hota' med en juridisk påföljd i form av polisanmälas/stämning om koden inte plockas bort, eller räknas detta som olaga hot?
Att hota med juridiska påföljder eller hot om stämning är inte olaga hot.

Citat:
Ursprungligen postat av Nerix Visa inlägg
Lönen har nu i efterhand visats vara svart, spelar detta någon roll för min del?
För någon av er så kommer det att betyda något. Antigen har ni jobbat svart och kan åka på att betala skatten senare inkl straffavgifter eller så åker er kund på detta. Visste ni att det svart? Har ni F-skatt sedel? Om ja på någon av dessa så har ni problem. Om nej så borde problemet landa i kundens knä...

Har ni sparat tex email konversation som bevis?

Lycka till!

Senast redigerad av Jan Eriksson den 2010-10-04 klockan 12:37
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-04, 12:52 #3
abergmans avatar
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2010
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
abergmans avatar

Reg.datum: Feb 2010
Det känns så sjukt tramsigt att sånna här problem ska behöva uppstå

(Inget ont gememot dig, jag tänker mest i stort)
abergman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-04, 12:56 #4
martines avatar
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
martines avatar

Reg.datum: Mar 2005
Att jobba svart har sina baksidor...
martine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-04, 13:16 #5
bjornstrom bjornstrom är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2004
Medlem

Jag tror det är viktigt att du gör det här rätt från och med nu. Börja med att sammanställa ett kortfattat brev till bolaget som anlitat dig där du inte går in på detaljer utan framställer det krav du har. Till exempel:
Citat:
Till Bolaget AB

Krav

Enligt muntligt avtal med xxxx som företräder Bolaget AB har vi utvecklat produkten xxxxx som levererats 2010-xx-xx. Ersättningen för arbetet är bestämd till xxxx kr men vi saknar fortfarande betalning med xxxxx kr.

Vänligen betala resterande belopp till bankkonto xxxxx-xxxxx inom tio dagar.

Med varma hälsningar

Ditt namn
bjornstrom är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-04, 13:18 #6
Pal Pal är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2010
Pal Pal är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2010
Även om det var ett tag sedan jag läste arbetsrätten så har jag ändå relativt bra koll på den. Du får hålla inne den del av innehållet som motsvarar den kvarvarande fordran.

Således, har han endast betalt 50% av lönen så får du hålla inne ungefär hälften av produkten. Det bör dock påpekas att om uppdragsgivare och uppdragstagare påstår olika lönebelopp så är det den som påstår det högre beloppet som har bevisbördan.

Med andra ord så är det du som behöver visa på det högre lönebeloppet, kan du inte göra det och ändå håller inne delar av produkten så kommer du att bli skadeståndsskyldig för eventuell skada som uppdragsgivaren lider.

För det fall ni inte följt skattelagstiftningen ("svartjobb") så gör inte det att pactum turpe aktualiseras utan ni kan fortfarande driva processen. Sedan har ni ju alltid möjligheten att betala skatt i efterhand så det är svårt att avgöra om det är svartjobb eller ej om ni inte deklarerat än.
Pal är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-04, 13:18 #7
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2004
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar

Reg.datum: Feb 2004
Har du egen firma, och i så fall har du en F-skattsedel? Vem som får störst problem är mycket beroende av det. Ifall du saknar F-skattsedel kan du kontakta Skatteverket och tipsa om att beställaren inte betalar arbetsgivaravgifter. Oavsett det så måste du ju själv deklarera och betala inkomstskatt på pengarna.

Om du har F-skattsedel måste du själv betala in arbetsgivaravgifter och skatt.

Det är alltid möjligt att hota med juridiska påföjder. Om du var anställd utan F-skattsedel så kan du ta det till arbetsdomstolen, annars går du till Kronofogden. Ett muntligt kontrakt är också ett kontrakt, men det är svårare att bevisa. Att du utfört arbetet tror jag ingen kommer tvivla på, men om beställaren ändå förnekar det så kan GitHub säkert räknas som bevis. Låt beställaren bevisa att han betalat ut pengarna - på så vis måste han visa upp lönespecifikationer. Allt detta hjälper en jurist dig med.

Om du anser att kontraktet inte uppfyllts så kan du även hävda din upphovsrätt till arbetet, alltså stämma för upphovsrättsbrott.
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-04, 13:19 #8
Medlem

Medlem

Därmed har du etablerat ett krav gentemot bolaget. Får du inget svar så återkommer du med en skriftlig påminnelse då dessa tio dagar passerats. Har du fortfarande inget svar så har du grund för ett betalningsföreläggande som du ansöker hos Kronofogden.

När betalningsföreläggandet når bolaget AB måste dom antingen avvisa ditt krav eller betala. Om dom struntar i föreläggandet får du automatiskt rätt (sk Tredskodom).

Om dom avvisar kravet får du möjlighet att begära att ärendet ska utredas av tingsrätten vilket du naturligtvis väljer och då får dom avgöra huruvida du har rätt eller ej. Jag skulle tro att Bolaget AB inte vill att ärendet ska gå till Tingsrätten.

Det faktum att du arbetat för företaget, levererat kod och dessutom fått betalt räcker väldigt långt i en förhandling.
bjornstrom är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-04, 13:46 #9
taz76 taz76 är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2008
taz76 taz76 är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2008
Ta för vana att är det nya kontakter/arbetsgivare så kräv en skriftlig spec antingen på papper eller via email.. Se också till att ersättningen kommer ner skriftligt.
taz76 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-06, 00:00 #10
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2004
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2004
Några frågor

1.) Finns det någon skriftlig kommunikation i det hela? Dvs. där ni kommer överens om vad ni/du ska få i lön?

2.) Framgår det på något sätt att det är svart?

Om dom vill betala ut det svart och det inte framgår så landar problemet som sagt hos dom då dom är skyldiga att betala arbetsgivaravgifter samt betala in din skatt.

Så du kan ju hota lite med det, vilket kommer göra lite ont (om du inte är medveten om att det är svart alltså)

Om du är medveten om att det är svart, och det inte finns något som helst avtal mellan er så kan du ta koden och kräva att dom betalar annars får dom inte koden (säg att det fattas en viktig komponent)

Om det finns ett avtal, och det framgår att det är svart då vet jag inte riktigt vilka rättigheter man har faktiskt.

Har du eget bolag (F-skatt) så kan du ju välja och säga att du sålt tjänsten till dom och kräva dom på pengar. Det behöver ju inte framgå exakt att det var "ditt bolag" som gjorde det. Nackdelen blir ju att du måste betala moms och sen även skatt på pengarna du i så fall ska plocka ut, om du får dom (vilket kanske inte är så troligt oavsett)
studiox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017