Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Vad behöver man för VPS för Wordpress?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2017-05-29, 05:15 #1
Dakotas avatar
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 1 298
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 1 298
Standard Vad behöver man för VPS för Wordpress?

Hej! Jag kommer snart lansera en hemsida byggd i Wordpress och den kommer att ha 5000+ besökare samtidigt till en början, vilket innebär att den måste klara av trycket.

Förut när jag skickade trafik till min hemsida hostad på vanligt webbhotell (Wordpress) så fick den slut på resurser väldigt enkelt.

Kan man komma undan riktigt billigt med någon VPS eller måste man betala flera hundra kronor för att klara det jag beskriver?
Dakota är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-05-29, 07:28 #2
SvanteH SvanteH är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 118
SvanteH SvanteH är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 118
Citat:
Ursprungligen postat av Dakota Visa inlägg
Hej! Jag kommer snart lansera en hemsida byggd i Wordpress och den kommer att ha 5000+ besökare samtidigt till en början, vilket innebär att den måste klara av trycket.

Förut när jag skickade trafik till min hemsida hostad på vanligt webbhotell (Wordpress) så fick den slut på resurser väldigt enkelt.

Kan man komma undan riktigt billigt med någon VPS eller måste man betala flera hundra kronor för att klara det jag beskriver?
5000 besökare samtidigt eller under en hel dag? Vad finns för information på sidan, är det mycket statiskt innehåll? Har du en vana när det kommer till att sätta upp en VPS?
SvanteH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-05-29, 13:14 #3
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 658
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 658
Det hänger på väldigt många faktorer... Använder du några tunga plugins eller liknande? Dock skulle jag påstå att det du främst ska ta i åtanke är antal beräknade sidvisningar per sekund under högkonjunktur, dvs under den tiden på dagen då trycket är som störst. Om den siffran är nån per sekund eller mindre så tror jag du klarar dig på vilken vps som helst som klarar av att driva Wordpress. Har du en sidvisning/sekund eller mer så kanske du får skala upp lite.

Hade jag varit dig så hade jag tagit en OpenVZ maskin hos Glesys. Detta just för att OpenVZ kan du skala under drift och du kommer väldigt långt på ca 150 kr/mån.

Detta alternativ kräver lite "VPS-vana" dock.
gregoff är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-05-29, 23:00 #4
Dakotas avatar
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 1 298
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 1 298
Citat:
Ursprungligen postat av SvanteH Visa inlägg
5000 besökare samtidigt eller under en hel dag? Vad finns för information på sidan, är det mycket statiskt innehåll? Har du en vana när det kommer till att sätta upp en VPS?
Samtidigt, det lär dock snabbt gå ner till ett par hundra samtidigt. Det är väldigt svårt att säga då jag skickar trafik via mina sociala medier och det blir rejäla peakar ett tag.

Citat:
Ursprungligen postat av gregoff Visa inlägg
Det hänger på väldigt många faktorer... Använder du några tunga plugins eller liknande? Dock skulle jag påstå att det du främst ska ta i åtanke är antal beräknade sidvisningar per sekund under högkonjunktur, dvs under den tiden på dagen då trycket är som störst. Om den siffran är nån per sekund eller mindre så tror jag du klarar dig på vilken vps som helst som klarar av att driva Wordpress. Har du en sidvisning/sekund eller mer så kanske du får skala upp lite.

Hade jag varit dig så hade jag tagit en OpenVZ maskin hos Glesys. Detta just för att OpenVZ kan du skala under drift och du kommer väldigt långt på ca 150 kr/mån.

Detta alternativ kräver lite "VPS-vana" dock.
Tack för tipset!

Jag använder en WooCommerce men det är inte en e-handelsplats, utan pluginet används för att funktionen för orderhantering och möjlighet att köpa en enstaka produkt för hemsidans inbyggda valuta funkar väldigt smidigt.

Utöver det UltimateMember och myCred. Det är väl de största pluginen skulle jag säga.

Dessvärre har jag ingen VPS-vana alls.
Dakota är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-05-29, 23:16 #5
GRLs avatar
GRL GRL är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2015
Inlägg: 320
GRL GRL är inte uppkopplad
Flitig postare
GRLs avatar
 
Reg.datum: Aug 2015
Inlägg: 320
Välj en Vultr VPS för $44 från Cloudways så kommer du klara dig, slå på redis, php7, mariadb samt varnish på servern.

Du behöver ingen speciell vps-vana för att få en bra server där, läs på lite i deras guider bara.
GRL är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-05-30, 10:49 #6
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 658
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 658
Citat:
Ursprungligen postat av Dakota Visa inlägg
Dessvärre har jag ingen VPS-vana alls.
Beroende på hur mycket pengar du kan/vill lägga på detta så hade jag övervägt en s.k. managerad server, dvs du har en leverantör som tar hand om servern åt dig och du kan fokusera på annat än att driva servern. I runda slängar får du betala runt en tusenlapp och uppåt per månad utöver serverkostnaden (beroende på leverantör).

Vill du inte lägga dessa pengar så har du inte så mycket annat val än att lära dig. Vill du läsa många bra "kom igång"-guider så skulle jag rekommendera DigitalOceans guider (https://www.digitalocean.com/community/). Dom skriver mycket bra material själva och har ett stort community som bidrar mycket med.
gregoff är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-05-30, 17:14 #7
Gigena Gigena är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 113
Gigena Gigena är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 113
Citat:
Ursprungligen postat av GRL Visa inlägg
Välj en Vultr VPS för $44 från Cloudways så kommer du klara dig, slå på redis, php7, mariadb samt varnish på servern.

Du behöver ingen speciell vps-vana för att få en bra server där, läs på lite i deras guider bara.
Bra tips här. Cloudways är otroligt bra och enkelt om man inte har någon större VPS-vana. Jag har VPS från både Vultr och Digitalocean som funkar klockrent genom Cloudways.

Du kan justera storleken på VPS:en på ett smidigt sätt också så du kan välja ett billigare alternativ till en början och växla upp vid behov.
Gigena är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-05-30, 19:54 #8
NiclasAs avatar
NiclasA NiclasA är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 54
NiclasA NiclasA är inte uppkopplad
Medlem
NiclasAs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 54
Skicka mig ett PM så kan vi kika på din sida och sätta upp en VPS för dig med de tillägg som behövs för att den ska fungera optimalt för just din sida.

Annars är rådet, precis som någon skrev här ovan, att välja en leverantör där du kan skala serverns olika parametrar varefter behovet förändras.
NiclasA är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-05-30, 21:03 #9
Stahla Stahla är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 119
Stahla Stahla är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 119
En viktig del i det hela är också hur stora delar du kan cache:a?
Stahla är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-05-31, 21:03 #10
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
- Hur mycket kan fullpage-cachas utanför PHP? Hur mycket kan cachas via PHP, och vilken lagring används isåfall?
- Hur många requests rör det sig om per sekund/minut? Antalet besökare säger inget om hur många filer som hämtas, eller varifrån de måste hämtas. Antalet samtida besökare utan besökstid, sidvisningar per besök och detaljer om sidans tyngd i filer/bandbredd är ungefär samma sak som att säga att sidan måste stödja "många besökare".
- Hur stora är filerna som hämtas? Har klienterna någon klientside-cache eller måste alla hämta allt?
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017