Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Skydda mitt varumärke i USA

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-06-19, 01:59 #1
Rpm Rpm är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 113
Rpm Rpm är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 113
Standard Skydda mitt varumärke i USA

Hej, jag har ett problem som jag hoppas någon har lite kunskap om. Då PRV inte har öppet på helgerna vänder jag mig till er.

Jag har registrerat en .se adress och har registrerat mitt varumärke som sysslar med kläder inom en sport. Ett par månader efter mig registrerade ett företag i USA exakt samma adress fast under .com och kör en verksamhet i samma område som mina kläder vänder sig till. Så länge har jag dock inte haft problem med att du har tagit denna adress.

Nu har de dock annonerat ut att de säljer kläder med EXAKT samma namn som mitt varumärke (skyddat i sverige) fast med en egen logga. Varumärket består av två ord som är inte så vanliga, förekommer mycket sällan i vardagligt tal varken på svenska eller engelska.

Vad kan jag göra? Är det svårt att söka och få patent i USA? Är det någon som har erfarenhet av denna sort juridik? Har jag någon rätt att hävda .com adressen eller att de slutar sälja kläder?

Mitt företag registrerades i November och vi fick NAT patent för ett par veckor sedan.

Mycket tacksam för tips!
Rpm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-19, 08:22 #2
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Har du registrerat ett patent eller ett varumärke?

När jag pratade med PRV uppgav de att man efter att varumärke registrerats i Sverige kan utöka registreringen till att omfatta exempelvis USA. Då kan du ansöka via PRV och i vissa fall kan din ansökan utomlands få samma ansökningsdatum som den i Sverige.

Det är givetvis att rekommendera att skyddsregistrera under relevanta toppdomäner omgående. Det kostar väldigt lite i sammanhanget.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-19, 12:18 #3
Rpm Rpm är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 113
Rpm Rpm är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 113
Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Har du registrerat ett patent eller ett varumärke?

När jag pratade med PRV uppgav de att man efter att varumärke registrerats i Sverige kan utöka registreringen till att omfatta exempelvis USA. Då kan du ansöka via PRV och i vissa fall kan din ansökan utomlands få samma ansökningsdatum som den i Sverige.

Det är givetvis att rekommendera att skyddsregistrera under relevanta toppdomäner omgående. Det kostar väldigt lite i sammanhanget.
Vi har varumärksskyddat vårt namn under klass 25, kläder. Det var givetvis mkt klantigt att inte registrera .com adressen, men vi har igentligen ingen stor skada med att de går under namnet i USA, så länge de inte säljer kläder. Vi gör dyra kläder med mycket hög kvalitet och vill inte att folk av misstag köper deras kläder i tro om att det kommer från oss.
Rpm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-19, 14:14 #4
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Så länge som ni opererar på skilda marknader så gör det inget. De kan däremot inte gå in i Sverige, eftersom du har varumärket här, och du kan inte gå in i USA, eftersom de eventuellt har varumärket där eller åtminstone är etablerade.
Ni får helt enkelt stanna på var sin sida atlanten.
Inget att göra nu, förutom att försöka skydda ditt varumärke i Europa genom en EU-registrering.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-23, 21:07 #5
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 1 356
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 1 356
1.) Du kan inte göra ett smack åt domännamnet. Det är först till kvarn som gäller om du inte redan har ett globalt registrerat varumärke.

2.) Du kan naturligtvis i efterhand registrera ditt varumärke i USA (om dom inte gjort samma sak) så kan du tvinga dom sluta använda namnet (och hemsidan såklart)
studiox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-23, 22:55 #6
lesoft02 lesoft02 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 158
lesoft02 lesoft02 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 158
Nu är det ganska många år sedan (runt 2001) jag tittade på att registrera varumärke i USA, då var läget det att den som vill registrera måste göra en undersökning om varumärket är registrerat för att säkert veta att man efter registrering verkligen var skyddad (ägare av varumärket). Den myndighet som registrerar och utfärdar bevis för registreringen gör ingen efterforskning på om du har rätt till namnet, för att kunna genomföra en riktig registrering var jag hänvisad till att anlita en advokat som hantera ärendet. Då hamnade kostnaden på runt USD4000, men som sagt snart 10 år sedan så mycket kan ha ändrats :-)
lesoft02 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-24, 03:21 #7
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
För den som vill söka i databasen för varumärken i USA kan göra det här:
http://tess2.uspto.gov/bin/gate.exe?...008:mool67.1.1
Fyll bara i 'Search term' och klicka på 'Submit Query'

För den som vill regga ett varumärke här i USA, räkna med en process på runt 8-9 månader innan varumärket är helt säkrat. En advokat är ett måste för att genomföra det hela.

Senast redigerad av WebboT den 2010-06-24 klockan 03:45
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-24, 10:51 #8
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Ursprungligen postat av studiox Visa inlägg
2.) Du kan naturligtvis i efterhand registrera ditt varumärke i USA (om dom inte gjort samma sak) så kan du tvinga dom sluta använda namnet (och hemsidan såklart)
Jag har ju svårt att se det på samma sätt som du tycks göra..

Vad gäller UDRP (.com-tvister) så gäller samma attribut som för ATF (.SE):

Citat:
According to Paragraph 4(a) of the UDRP Policy, the UDRP Administrative Procedure is only available for disputes concerning an alleged abusive registration of a domain name; that is, which meet the following criteria:

(i) the domain name registered by the domain name registrant is identical or confusingly similar to a trademark or service mark in which the complainant (the person or entity bringing the complaint) has rights; and

(ii) the domain name registrant has no rights or legitimate interests in respect of the domain name in question; and

(iii) the domain name has been registered and is being used in bad faith
Källa:http://www.wipo.int/amc/en/domains/guide/index.html#a1

Som jag ser det kan en domän som registrerats och använts INNAN ett varumärke (eller motsvarande namnrätt) registreras i ytterst enstaka fall vara ett fall för "ond tro/bad faith"

Men nu finns det ca 1200 UDRP-tvistlösare från över 50 länder - och jag inbillar mig att de inte alla har samma syn på detta..

..men att skriva "Du kan naturligtvis..."...känns ju inte direkt som att du hjälper frågeställaren speciellt mycket..
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-24, 11:10 #9
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
du skulle ha registrerat även .com (lätt att vara efterklok). Och eftersom jag vet vilket varumärket det rör sig om (och låter riktigt bra) så tror jag det är väldigt svårt/omöjligt att få deras organisation, det är ju inte bara ett klädmärke att byta namn.

så vad ska du göra då?
Försöka samarbeta med dom? jag själv hade nog satsat på Europa där sporten växer så det knakar speciellt i england/tyskland och det borde vara en bra och stor marknad.

så snabba dig att registrera .nu .net. org .eu .de och co.uk som för tillfälligt alla är lediga.
Ara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-24, 16:05 #10
Wackerberg Wackerberg är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 259
Wackerberg Wackerberg är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 259
Vad är ditt problem idag med att de har samma namn?
Nu skiljer sig lagstiftningen kring intellektuella tillgångar mellan länder, och speciellt mellan länder som har två olika rättsystem, och jag gissar att skillnaden är markant inom just detta området.

Det generella rådet jag har fått och min förståelse av lagstiftning när det gäller att bygga varumärken är att skita i registrering och bara köra på, att du råkar ha ett registrerat varumärke i USA innebära inte automatiskt att du har rätten till det. Sen är det väl omöjligt att säga hur två ord, sammansatta, kan utgöra något unikt och skyddsvärt? Det är en fråga som naturligtvis en jurist kan hjälpa till med, men du lär inte få veta svaret förrän det prövas i rätten. Och är det två beskrivande ord kan du antagligen redan glömma registrering av varumärket i ganska många länder.
Wackerberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:55.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017