FAQ |
Kalender |
2014-12-17, 11:44 | #1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hej,
Jag har en produkt som ligger i någon slags gråzon mellan livsmedel och medicin (receptfritt). Vissa länder betraktar det som läkemedel och går att köpa på apoteket medan vissa betraktar livsmedlem och säljer dem i vanliga livsmedelsbutiker. Har nu tänkt att sälja dessa i Sverige (inte olagliga på något sätt) och importera det från UK. Men vilken myndighet kontaktar jag för att fråga om det är tillåtet att sälja produkten i Sverige? |
||
Svara med citat |
2014-12-17, 11:48 | #2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag hade nog prövat med Livsmedelsverket och Läkemedelsverket.
Kanske Läkemedelsverket först (se om det finns någon dokumenterad hälsorisk) eller dylikt. I Sverige är väl det mesta lagligt TILLS det att det klassificeras? (Osäker) |
|||
Svara med citat |
2014-12-17, 11:49 | #3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Finns inget som heter gråzon där, antingen klassas det som livsmedel eller medicin. Och i marknadsföring av något som är klassad som livsmedel får inte marknadsföras som medicin eller liknande.
Och är landet du ska sälja i som klassar det, så du får både fråga livsmedelsverket eller läkemedelsverket för få svar vad det klassas som. |
||
Svara med citat |
2014-12-17, 16:02 | #4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
citat taget direkt från Läkemedelsverket "Många produkter ligger i gråzonen mellan läkemedel och till exempel kosttillskott, medicinteknik, djurfoder, biocider eller kosmetika." |
||
Svara med citat |
2014-12-17, 17:17 | #5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Har nu pratat med en från livsmedelsverket.... för er som är intresserad.
Produkten har inte blivit testad här i Sverige, och därför kan den INTE klassas som läkemedel även om det kanske är läkemedel. Hon jag pratade med sa dessutom att den ligger precis emellan läkemedel och kosttillskott. Ingredienserna låg på tog för lågt mängd för att det skulle kunna klassas som läkemedel och för höga mängder för att kunna klassas som kosttillskott. HENNES ORD: "Kör på! tills du får en varning från oss eller din lokala kommunen. Så rättar du till det som står i varningen och fortsätter". |
||
Svara med citat |
2014-12-17, 18:28 | #6 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Om produkten inte är klassad eller testad i Sverige, så blir det extremt knepigt att marknadsföra den ("marknadsföring" inkluderar även produktförpackning och produktbeskrivning). Särskilt om det är en så kallad hälsoprodukt, eller ett kosttillskott. Du får nämligen inte göra några påståenden om medicinska eller hälsobringande effekter, som inte är vetenskapligt erkända.
Det bör dock nämnas att nästan alla hälso- och kosttillskotsbutiker i Sverige, bryter mot lagen och att de gör det tämligen riskfritt. Så länge som produkten inte är hälsofarlig eller narkotikaklassad så kommer du alltid att få en varning, innan bilan faller. |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|