FAQ |
Kalender |
2012-12-29, 10:23 | #1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Märkte idag att jag fått två artiklar stulna och publicerade på en sajt. Tror att sajten har snott allt material. Men hur vanligt är detta och man har ju inte tid att vara polis och kolla allt man skriver. Finns ju program idag som gör detta automatiskt kan ju bli ett stort problem. När till och med artiklar av låg kvalite blir stulna....
|
|||
Svara med citat |
2012-12-29, 11:07 | #2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tyvärr väldigt vanligt...
|
||
Svara med citat |
2012-12-29, 12:08 | #3 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Som sagt är det vanligt. Hur vanligt beror nog på en rad faktorer, exempelvis ämnet/genren. Som ett enstaka exempel kan jag nämna att texterna på en av mina gamla engelskspråkiga sajter plagierats ett hundratal gånger (uppskattningsvis) genom åren. Det lustiga i sammanhanget är att dessa texter hade mycket att önska språkmässigt och innehöll pinsamma mängder grammatiska fel. Det hindrade inte ens britter och jänkare att kopiera. Jag tror iofs att folk skriver mer själv numer. Forum, bloggar och Facebook har fått en majoritet att faktiskt våga publicera EGEN text. Dessutom börjar många inse nackdelen med duplicerat innehåll, sk "duplicate content", ur stt SEO-perspektiv.
- • Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains • Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20. Senast redigerad av Captain Thailand den 2012-12-29 klockan 12:10 |
|||
Svara med citat |
2012-12-29, 14:31 | #4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Tyvärr väldigt vanligt, personligen har jag även haft mina egna försäljningstexter på Blocket kopierade av andra som sålt likadan vara. Värt att påpeka är att mina texter var unika och 'med glimten i ögat'.
|
||
Svara med citat |
2012-12-29, 16:58 | #5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det har varit vanligt i många år men värdet i att kopiera artiklar har minskat så problemet är nog inte fullt lika omfattande längre. Jag gick själv miste om ett kontrakt i Spanien för ca 10 år sedan just för att artiklar kopierats.
2012-12-29, 17:05 | #6 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har fått en hel produktsida avskriven rakt av från en befintlig kund som sålde samma grejor med exakt samma text en gång, kändes lite olustigt.
|
||
Svara med citat |
2012-12-29, 18:20 | #7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Mejla till den som kopierat och påpeka att du vill att de tar bort texten alternativt betalar en viss summa för att få använda texten. Var vänlig i tonen och använd INTE några hot i första mejlet.
|
||
Svara med citat |
2012-12-29, 19:44 | #8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Stoppa artikelstölder är omöjligt, därför bör du:
Skaffa ett Google+ konto (om du inte redan har ett) och använda rel=”author” från och med nu, så slipper du oroa dig över skulna artiklar i framtiden. De kan ju forfarande bli stulna så klart, men det är du som får all cred för dem. |
|||
Svara med citat |
2012-12-29, 20:49 | #9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
En bra idé om man bara har ett fåtal artiklar men har man en större verksamhet så är det inte ett realistiskt alternativ. Då skulle jag strunta i det och köra på WebboT:s förslag så länge ingen gör något i stil med att stjäla stora delar av en sajt, säljer texter vidare eller dylikt.
2012-12-30, 00:32 | #10 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jo det låter som en smart taktik. Har dock inte fått det där att fungera vet inte varför...
http://blogg.binero.se/2011/09/sa-fa...sokresultatet/ gjort som han skriver men det funkar inte... =( |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|