Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


namn på firman

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-11-05, 13:59 #1
snajdarn22s avatar
snajdarn22 snajdarn22 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 46
snajdarn22 snajdarn22 är inte uppkopplad
Nykomling
snajdarn22s avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 46
EDIT: Denna tråd bör kanske ligga i juridiktråden.

Läst en massa trådar om detta men inte hittat något som gör mig klokare.

Jag har startat egen firma och tryckt upp en massa tygpåsar med min logotyp på som jag ska sälja. Företaget heter förnärvarande "Firma För- Efternamn". Jag äger .se-domänen xxxbolaget.se och har även tryckt det namnet på påsarna eftersom det är det jag tänker kalla mitt företag.

Finns inget företag som heter detta idag och inget företag som skyddat detta varumärke.

Vad händer om ett företag framöver försöker skydda detta varumärke, trots att jag äger domänen och säljer tygpåsar i detta namn redan nu?

Vad händer om någon registrerar namnet jag använder, hos Bolagsverket?

Vad kan jag göra för att förhindra att något otäckt händer mig framöver?

Har skickat in ansökan till Bolagsverket men fick avslag på xxxbolaget då det innehåller ordet bolaget, vilket inte var tillåtet eftersom jag är en enskild firma och inte ett bolag. Vad bör jag döpa min firma till? Kan ett namn som liknar xxxbolaget ge mig mer skydd, eller är det oväsentligt vad företaget heter.

Off-topicfråga: Får jag nytt org. nr när jag registrerar min firma hos Bolagsverket, om inte. Hur får jag ett nytt, som inte är samma som mitt personnummer.

/dan
snajdarn22 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-05, 14:52 #2
design.se design.se är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 653
design.se design.se är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 653
Citat:
Originally posted by snajdarn22@Nov 5 2008, 14:59
Har skickat in ansökan till Bolagsverket men fick avslag på xxxbolaget då det innehåller ordet bolaget, vilket inte var tillåtet eftersom jag är en enskild firma och inte ett bolag. Vad bör jag döpa min firma till? Kan ett namn som liknar xxxbolaget ge mig mer skydd, eller är det oväsentligt vad företaget heter.

Off-topicfråga: Får jag nytt org. nr när jag registrerar min firma hos Bolagsverket, om inte. Hur får jag ett nytt, som inte är samma som mitt personnummer.

/dan
Ett aktiebolag kan ta ditt namn och registrera det, men har du domännamnet så är risken mindre. Se bara till att regga .se och .com. Du får ett org nummer som inte baserar sig på ditt personnummer när du ändrar bolagsform till t ex aktiebolag. Du kan alltid söka varumärkespatent genom prv.se, då kan du få ditt namn registrerat mot en avgift oberoande av bolagsform, såvida inte någon annan har ett liknande namn med ungefär samma affärsinriktning, förstås.
design.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-11, 23:10 #3
Racerback Racerback är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 8
Racerback Racerback är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 8
du kan bara skydda ditt namn i vissa olika "grupper".
Ex. Jag "Äger" namnet "xx xx" i Sverige, ingen få rnyttja det i "vårt" segment.. men du kan regga namnet hos prv i tex mat-grupper..

EN enskild firma som registreras hos PRV har endast skyddat det i det län du bor i, ett AB i hela Sverige.
Domäner osv spelar ingen juridisk roll... ej heller bärkassar..
det finns en liten genväg.. jag ville skydda "Vakjakt", men det är ett för vanligt ord, så vi fick skydda "märket"/ loggan utan textinnehåll...

kanske outade mig väl mkt nu... :-)
Racerback är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-04, 19:25 #4
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Ett sätt att få ett eget orgnr kan vara att regga ett kommanditbolag (tillsammans med någon annan).

Du behöver en person som satsar minst 1 SEK (det kanske du kan bjuda på) så får du ett särskilt orgnr för företaget.

Ansvarsmässigt blir det ingen större skillnad än att driva firma om du är komplementär (den som ansvarar med sina privata tillgångar för verksamheten). Den "Kompanjon du engagerar riskerar bara 1 SEK".

Skriv ett s.k. kompanjonsavtal där du har 100% av all beslutanderätt och 99,9999 % av alla intäkter.

För att skydda namnet mot att någon annan reggar det som varumärke så är bästa sättet att själv regga det som varumärke och bolagsnamn (firma). Det finns 45 kategorier som man kan skydda sitt varumärke inom. För att vara helt skyddad måste du regag ditt varumärke inom alla 45 kategorierna och det bvlir dyrt. Det kostar 1300 för första kategorin och 600 SEK för varje utöver den första (det blir 1300 + 44*600 dvs en hiskelig massa stålar).

Bestäm dig i så fall för kanske 3-4 kategorier som kan vara värda att få varumärkesskydd inom, det brukar räcka långt.

Man kan oxo registrera enkelt bolag, det funkar som så att när 2 eller fler personer vill bedriva en verksamhet med egna bolag, men under ett gemesamt namn så kan man använda enkelt bolag. Byggkonsortier är en typisk sådan användning. "Industrigruppen JAS Aktiebolag" skulle ha kunnat vara ett enkelt bolag men man har valt att göra det till AB. Den sm du väljer att ha som kompanjon tar då ingen risk för de skulder du tar på dig.

Sen vill jag ge dig ett gott tips, beställ INGA trycksaker innan du fått firman godkänd och reggad av bolagsverket.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-08, 23:58 #5
EBproductions EBproductions är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 76
EBproductions EBproductions är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 76
Citat:
Originally posted by snajdarn22@Nov 5 2008, 14:59
EDIT: Denna tråd bör kanske ligga i juridiktråden.

Läst en massa trådar om detta men inte hittat något som gör mig klokare.

Jag har startat egen firma och tryckt upp en massa tygpåsar med min logotyp på som jag ska sälja. Företaget heter förnärvarande "Firma För- Efternamn". Jag äger .se-domänen xxxbolaget.se och har även tryckt det namnet på påsarna eftersom det är det jag tänker kalla mitt företag.

Finns inget företag som heter detta idag och inget företag som skyddat detta varumärke.

Vad händer om ett företag framöver försöker skydda detta varumärke, trots att jag äger domänen och säljer tygpåsar i detta namn redan nu?

Vad händer om någon registrerar namnet jag använder, hos Bolagsverket?

Vad kan jag göra för att förhindra att något otäckt händer mig framöver?

Har skickat in ansökan till Bolagsverket men fick avslag på xxxbolaget då det innehåller ordet bolaget, vilket inte var tillåtet eftersom jag är en enskild firma och inte ett bolag. Vad bör jag döpa min firma till? Kan ett namn som liknar xxxbolaget ge mig mer skydd, eller är det oväsentligt vad företaget heter.

Off-topicfråga: Får jag nytt org. nr när jag registrerar min firma hos Bolagsverket, om inte. Hur får jag ett nytt, som inte är samma som mitt personnummer.

/dan
Spelar ingen roll vad själva firmanamnet är, det som betyder är namnet du marknadsför. Firman kan heta 123 och själva varumärket blablabla
EBproductions är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017