Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Några frågor om valet

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-09-16, 23:41 #1
Dakotas avatar
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 1 298
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 1 298
Standard Några frågor om valet

Ni brukar vanligtvis ha bra koll på det mesta så gör en chansning även denna gång

Jo det är så att jag har några frågor om valet som nyss skedde. Jag har alltid trott att valet är direkt avgörande, men redan när jag följde valvakan så märkte jag på sättet de pratade ibland att det inte verkade vara så direkt avgörande som jag faktiskt trott.

Det snackades bland annat om huruvida Reinfeldt och alliansen skulle "hålla sitt löfte och avgå" och "ge Socialdemokraterna en chans att bilda en regering" eller ej. Jag fick även bekräftat (någorlunda) lite fort från läraren att det är mer eller mindre frivilligt för regeringen att avgå.

Nu undrar jag, hur ligger det egentligen till? Är det frivilligt för regeringen att avgå eller varför inte sitta kvar om de skulle vilja? I så fall varför ? Det var för övrigt mitt första val där jag fick rösta så jag har inte så bra koll, och mina föräldrar verkade inte direkt veta mer än mig om just detta.
Dakota är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-09-17, 03:30 #2
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Fast tycker det var dåligt av dom att avgå, för anser inte det var så stor skillnad detta valet emot förra mer än att SD tog mer röster.

Aliansen var ändå större än S + MP så, även S + MP + V hade hade varit mindre beroende vad SD röstar på.

För S + MP + V var ju inte större detta året än förra, marginell avrundning i ökning.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-09-17, 03:35 #3
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Det finns en arbetsordning som riksdagen arbetar efter, det är en grundlag som heter Regeringsformen heter den....(http://www.riksdagen.se/sv/Sa-funkar...geringsformen/), har du inte fått lära dig det i skolan?

Det är riksdagens, Kommunfullmäktige och landstingsfullmäktiges sammansättning som bestäms av valet. Det bestäms exakt hur många ledamöter från varje parti samt exakt vilka namn/personer som ska sitta i de valda "församlingarna".

Regeringen väljs inte i valet, utan regeringen väljs av riksdagen. Det är riksdagens talman som ger (normalt) partiledaren för det parti som rimligtvis kan samla den största antalet ledamöter (inkl samarbetspartier som när den borgerliga alliansen valdes in) i riksdagen. Den partiledaren ger talmannen uppdraget att förhandla fram en regering med sitt eget och de andra partierna. När denne partiledaren har ett konkret föslag lämnas det till riksdagens talman och det går till omröstning i riksdagen.

Det händer (även om det är hyfsat ovanligt) att förslaget röstas ner. Om 3 på varandra följande förslag röstas ner, kan ingen regering bildas och det blir då nyval (har aldrig hänt i Sverige men det har varit nära några gånger).
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:33.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017