FAQ |
Kalender |
2010-10-21, 21:25 | #1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Hej!
Jag sitter på en idé som jag tänkte köra igång inom kort, den är rätt skojig och jag tror att den kommer bli rätt så populär. Jag har dock ett dilemma: Ska jag göra sidan på Svenska eller Engelska? Hemsidans grund är förmodligen någonting som hela världen känner till och kan relatera till - Det är jag nästan säker på. Jag är dock en nybörjare inom SEO och undrar nu om det är möjligt att optimera en hemsida både för Svenska marknaden men även den Engelska/Internationella? Jag undrar också vad ni tycker att jag ska satsa på? Man lockas ju alltid utav det Engelska alternativet, då det helt klart kan bli störst den vägen - Men är det inte bättre att köra på den Svenska marknaden som man känner till bättre när man som mig är ny inom bland annat SEO? Tacksam för svar! |
|||
Svara med citat |
2010-10-21, 21:31 | #2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag föreslår att du kollar upp statistiken för sökorden både på engelska och svenska. På så vis kan du nog bilda dig en egen bild av hur smart det kan vara att optimera åt dina valda sökord.
Se till att du inte har allt för stor konkurrens. |
|||
Svara med citat |
2010-10-21, 21:33 | #3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Jag har kollat hur det ser ut med konkurrens och det finns för tillfället ingen etablerad sida på varken den Svenska eller den Engelska marknaden med samma idé som mig. Givetvis positivt. |
|||
Svara med citat |
2010-10-21, 22:16 | #4 | ||
|
|||
Medlem
|
9 miljoner talar svenska - 1.4 miljarder talar engelska. Varför satsa på 0,006% av marknaden om du verkligen har en tjänst som är global?
|
||
Svara med citat |
2010-10-21, 23:01 | #5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det ena behöver inte utesluta det andra. En engelsk sajt kan mycket väl ta topplaceringar på Google.se medan motsatsen (på Google.com) är mycket svårare såvida det inte är sökord på svenska.
Skulle svenska besökare ha problem med att din idé bara var tillgänglig på engelska? Är idén en tjänst eller är det textinnehållet som är det viktiga? Om sökorden du optimerar för är desamma på engelska och svenska så optimerar du för båda marknaderna på samma gång. Tänk bara på att det är bättre att bra att skaffa hosting i t.ex. USA om det är en engelsk/internationell sajt. Även toppdomänen är av stor betydelse. .com och .net är att föredra medan någon ccTLD som .se inte är att rekommendera för en internationell sajt. Eftersom du säger att det inte finns något liknande vare sig på den svenska som engelska marknaden tycker jag du kan fundera över om det går att hitta gemensamma nyckelord för båda marknaderna. Tanken är att dessa nyckelord sedan ska bli synonyma med din sajt. Facebook kallas ju inte Ansiktsbok i Sverige utan samma namn används världen över. Ursäkta om det blev svammligt nu, svårt att få ur mig mina tankar |
|||
Svara med citat |
2010-10-21, 23:54 | #6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
||||
Svara med citat |
2010-10-22, 14:34 | #7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Kör på både och =)
En svensk sida och en engelsk =) |
||
Svara med citat |
2010-10-24, 01:32 | #8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Men det förändrar inte statistiken mycket. Det blir mycket svårare att marknadsföra internationellt. Att bygga sidan för den internationella marknaden är ingen big deal, men marknadsföring... där kommer alla bekymmer. |
||
Svara med citat |
2010-10-24, 03:11 | #9 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
c;a 4 milj. har svenska rötter. Det är inte detsamma som att alla dessa kan prata svenska. 56,324 enligt senaste statistiken. Spanien har 65 000 svensktalande.
Senast redigerad av WebboT den 2010-10-24 klockan 03:27 |
|||
Svara med citat |
2010-10-25, 10:45 | #10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag hade gjort båda. För weblogupdates.com har jag börjat med en internationell sida och så kommer en på svenska framöver.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|