Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Aftonbladet - normala bannerclicks

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-09-18, 20:29 #1
Seattlegrunges avatar
Seattlegrunge Seattlegrunge är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 979
Seattlegrunge Seattlegrunge är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Seattlegrunges avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 979
Byggde en ny liten sajt till en kund för en dryg månad sen (www.viktigast.nu) där kunden ville pusha lite extra för sin storsäljande produkt och samtidigt annonsera i olika medier.

Nuvarande banner kan ni se överst på dagens www.aftonbladet.se/halsa

Först och främst köpte de in två veckor med formatet 765x90 pixlar på expressen.se under sektionen Hälsa (överst på sidan). Den första veckan har redan avverkats. 914 besökare på expressen.se/halsa klickade på bannern under dessa 7 dagar, varav 336 st av de som kom in på sajten registrerade sig för ett gratisprov av produkten.
Alltså: 914 bannerklick på 7 dagar på expressen.se/halsa vilket gav 336 st registrerade gratisprov av produkten. Tillägg: Av någon anledning så var onsdagen extremt bra, drygt 300 klick, jämfört med runt hundra klick om dagen för övriga dagar.

Onsdagen den 13 september bannerannonsering på aftonbladet.se under sektionen Kropp & Hälsa. Formatet var Triple Widescreen, dvs 250x360 pixlar, som ligger ute till höger om aftonbladets content. Tilläggas ska att denna syntes överst av alla dessa "högerbanners".
Under dessa knappa 24 timmar klickade 371 besökare på bannern. Av dessa registrerade sig 114 personer/besökare för gratisprovet av produkten.
Alltså: 371 bannerklick på 24 timmar på aftonbladet.se/halsa vilket gav 114 registrerade gratisprov av produkten. Tillägg: Observera att detta var en onsdag, som verkar vara en bra dag, jämför med expressenbannern nämnd ovan.

I fredags (15/9) återigen bannerannonsering på aftonbladet.se under sektionen Kropp & Hälsa. Formatet var Panorama, dvs 980x120 pixlar, som ligger överst på aftonbladets sida. Under dessa 24 timmar klickades det 123 gånger på bannern och endast 23 personer registrerade sig för gratisprovet av produkten.
Alltså: 123 bannerklick på 24 timmar på aftonbladet.se/halsa vilket gav 23 registrerade gratisprov av produkten.

Idag (18/9) ligger bannern ute igen, samma som i fredags, dvs Panorama 980x120 pixlar och det ger inte alls bra respons. Något bättre än i fredags dock. Till och med kl 20:13 så har idag 125 besökare klickat på bannern och 33 av dessa har registrerat sig för gratisprovet av produkten.


Kan man dra några slutsatser av detta? Min kund är väldigt missnöjd med utfallet, eftersom det inte är direkt billigt att ha dessa banners på expressen.se och aftonbladet.se.

Är onsdagar bättre dagar för banners? Surfar fler folk på onsdagar?
Varför så mycket folk första dagen på aftonbladet med mindre banner än dag två och dag tre med större banner? Är det så många återkommande besökare till aftonbladet.se/halsa att många redan har klickat på bannern?
Är expressen bättre än aftonbladet vad gäller banners eller är det tvärtom? Kan det stämma som aftonbladet sa till kunden: 300 000 unika besökare per dag på avdelningen Kropp & Hälsa, dvs aftonbladet.se/halsa? (Den siffran tycker jag känns överdriven, eller så kom min kund ihåg felaktigt).

Ja, ni som har statistik eller erfarenhet av detta, ni får jättegärna skriva här eller höra av er via PM så att jag kan ge min kund ett bra svar. Även om det inte är jag som ligger bakom det här, så har jag ändå producerat banners. Så som bannern ser ut idag såg den inte ut på expressen.se första gången, numera är bannern mycket tydligare (svart bakgrund med tydlig vit text ovanpå) allt på kundens begäran efter att ha frågat runt och folk eftersökte lite mer tydlighet vilket de tyckte med vitt på svart.

Usch... det var mycket text, hoppas ni orkade läsa hela Själv är jag väldigt novis på det hela med banners.
Seattlegrunge är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-18, 20:37 #2
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Dagstidningar är sämst att annonsera på. Jag annonserade i AB förut och kunde räkna antalet klick per dag på en hand. Annonsera på mer tema/bransch inriktade sidor.
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-18, 20:55 #3
Lundmarks avatar
Lundmark Lundmark är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 026
Lundmark Lundmark är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Lundmarks avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 026
Intressant läsning, men tyvärr har jag ingen erfarenhet.

Får man fråga vad dessa annonser kostar att ha?
Lundmark är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-18, 21:02 #4
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Aftonbladets annonsweb är nere just nu men här har du expressens prislista

http://annonswebb.expressen.se/pdf/Prislis...ssen_host06.pdf

Medianet som köptes för 100 mille enligt en nyhetsartikel här på WN idag säljer en del av annonsutrymmet på AB.
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-18, 22:05 #5
Seattlegrunges avatar
Seattlegrunge Seattlegrunge är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 979
Seattlegrunge Seattlegrunge är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Seattlegrunges avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 979
Tack Robertsson!
Dock har vi fått indikationer (dock från vårt grannland Norge) att det är precis tvärtom. Så det kan vara rätt intressant att bena ut hur det ligger till.

Är det några fler som erfarenheter att dela med sig? Vore guld värt för mig, min kund och garanterat även er om vi hade kunnat få upp lite mer erfarenheter och info angående detta ämne

Som sagt ovan, aftonbladets annonswebb är nere för tillfället, men jag har ett par priser nedskrivna:

Panorama 980x120 på förstasidan en dag: 127 000 kr
Trippelwidescreen 250x360 på förstasidan: 97 000 kr

Sen faller priserna för hur mycket mindre populära undersidor bannern ligger på.
Seattlegrunge är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-18, 22:21 #6
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Kan även nämna att jag även annonserat på DN.se och inte heller det var en kioskvältare...
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-18, 22:33 #7
Seattlegrunges avatar
Seattlegrunge Seattlegrunge är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 979
Seattlegrunge Seattlegrunge är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Seattlegrunges avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 979
Hehe... det är ju kioskvältare vi vill ha

Får man fråga inom vilket gebit/bransch du annonserade?
Seattlegrunge är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-18, 22:38 #8
ToBad ToBad är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 628
ToBad ToBad är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 628
Jag kan tänka mig att kvälstidningarna har väldigt skiftande trafik och kvalitet.
Har dom haft dåliga nyheter på siten så minskar trafiken även till andra områden.
ToBad är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-18, 22:44 #9
Seattlegrunges avatar
Seattlegrunge Seattlegrunge är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 979
Seattlegrunge Seattlegrunge är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Seattlegrunges avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 979
Men nu har det ju egentligen inte varit dåliga nyheter. Valet borde ha bidragit till att besökarantalet är högre... eller de besökarna kanske fastnat på valsidorna och förstasidan?
Seattlegrunge är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-19, 13:57 #10
Seattlegrunges avatar
Seattlegrunge Seattlegrunge är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 979
Seattlegrunge Seattlegrunge är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Seattlegrunges avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 979
Ingen annan som har kommenterar och/eller erfarenheter?
Seattlegrunge är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:36.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017