FAQ |
Kalender |
2003-09-03, 20:10 | #1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
finns det några fördelar med att ange koderna för tex å ä och ö i dagsläget.
Jag tittade på några svenska sidor i en dator med kinesiskt win2k om det stod å ä ö i koden så visades de på sidan men om det stod koderna så kom bara något konstigt tecken.... men det kanske är skillnad om det är mac eller annat än windows... |
||
Svara med citat |
2003-09-04, 01:09 | #2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Hmm.. bra fråga..
Jag skriver aldrig sidorna med ö etc.. bara för © etc och om jag ska < > med någonstans.. Jag har iofs heller aldrig haft klagomål.. www.emelin.com (erotisk!!) har ju ett par tusen besök om dagen.. har haft nästan 1.5miljon totalt sen starten för lite mer än ett år sedan (nej räknaren stämmer inte pga räknarkrasch samt uppehåll) och inte en enda har påpekat att åäö skulle se konstigt ut... och av det vill jag påstå att åäö - funkar fin fint.. |
||
Svara med citat |
2003-10-19, 20:41 | #3 | ||
|
|||
Nykomling
|
det kan i vissa fall om du har ett OS som t:ex mac/linux bugga och bara bli några konstiga tecken... men ja kör själv med åäö... inte jobbiga tecken... och det har funkat förr... och ingen klagar... så ja håller på åäö taktiken...
|
||
Svara med citat |
2003-11-05, 22:02 | #4 | |||
|
||||
Hej, jag är ny här.
|
Det hela handlar ju om vilken teckentabell som hänvisas till i dokumentet parat med vilka teckentolkar OS:et har. På det hela taget så kan vi blekfeta västerlänningar vräka på rätt friskt med våra specialtecken eftersom vi alla använder ISO-8859-1, Eller 'Latin 1' som tecketabell.
Lite referensläsning för den hugade: http://www.w3.org/TR/REC-html40/charset.html Själv är jag oavkortat _för_ att förvirra Uzbeker och annat löst |
|||
Svara med citat |
2003-11-05, 22:34 | #5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag är långt ifrån expert på området, men inte är väl svenska tecken godkända i HTML-standarden? Ska man hålla sig till riktlinjerna så ska man göra det även här tycker jag; alltså ä ö å och så vidare...
Själv har jag också några gånger fått påpekanden om att åäö inte fungerar, bland annat på Mac, men även Linux. Jag tror att det också på något mysko sätt har att göra med vilken plattform servern kör. |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|