FAQ |
Kalender |
2011-03-26, 22:14 | #1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Hej, har en liten tvist och undrar nu om jag gör rätt i det hela. Det hela började med att en bloggare började blogga på min bloggtjänst och som tack så köpte jag en domän till dennes blogg, hon fick även tillgång till en webmail med sittnamn@domän.se.
Nu har hon börjat beskylla mig/min bloggtjänst för att vara orsaken till att hon har "misslyckats" med sitt bloggande. Hon anser att vi ligger bakom att hon förlorat besökare, inte tjänat pengar på sina annonser och så vidare och så vidare. Helt enkelt så verkar det som att hon hade förväntat sig att något magiskt skulle hända och att vi skulle arbeta för henne, medan hon var tillbakalutad i soffan. Så fungerar det ju dock inte, det vet ju alla. Man måste jobba hårt för att nå någonvart, oavsett vad det gäller. Hur som haver. Nu har hon valt att sluta blogga hos min bloggtjänst och gått över till en annan. Jag accepterar givetvis detta och önskar henne lycka till, däremot så har jag meddelat henne om att hennes domän + mail kommer att stängas ner. Detta är enligt mig självklart då jag accepterar hennes beslut, och domänen + mailen var ju något hon fick för att använda just min bloggtjänst. Nu har hon blivit sur på mig och skriver att hon "inte trodde att domänen och mailen hade med bloggen att göra". Hon skriver också att "hon självklart kommer att gå ut med hur missnöjd och besviken hon är och att det inte kommer leda till ett bra rykte för vår del". Jag har nu svarat henne igen och försökt att förklara det hela så tydligt som möjligt, jag undrar dock om jag gör rätt i denna situation? Vi hade inget avtal, hon fick domän och mail som en gåva/ ett verktyg för att underlätta bloggandet hos oss. Nu har hon dragit och därför vill vi dra in dessa. Tacksam för svar och vägledning. |
|||
Svara med citat |
2011-03-26, 22:40 | #2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Är det en gåva så är den hennes. Inget direkt du kan dra tillbaka.
|
||
Svara med citat |
2011-03-26, 22:54 | #3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Fattar jag rätt att domänen du gav henne var en annan än din egen bloggtjänst? Alltså ingen subdomän?
|
|||
Svara med citat |
2011-03-26, 22:59 | #4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag skulle nog inte dra så stora växlar av det. Om hon är lika lat som du anger så kommer hon säkert tröttna efter ett tag - tiden löser det mesta
|
||
Svara med citat |
2011-03-26, 23:00 | #5 | ||
|
|||
Medlem
|
Grund frågan är vad du sa vid det tillfälle du plockade fram domänen:
"Du får en domän som tack" = Du har inget ägande rätt till domänen däremot kan du fritt sluta tillhandahålla e-post, DNS mm kopplat till domänen "Jag tillhandahåller en domän åt dig som tack" = Du äger domänen Ska tillägga att ovanstående är en ganska ordentlig förenkling av alla möjliga alternativ men se det som en första ledtråd. |
||
Svara med citat |
2011-03-26, 23:22 | #6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Det rätta är att skriva över domänen på henne så hon kan gå till vilken registrar hon vill. Det är bara drygt med företag som lurar in folk i fällan att de inte äger sitt eget domännamn.
Du har ingen nytta av hennes domännamn så ge det till henne. Några övriga tjänster behöver du däremot inte erbjuda (till exempel e-post eller DNS). |
|||
Svara med citat |
2011-03-26, 23:49 | #7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
För att svara på frågan: Hon fick inte domänen, utan jag köpte den för att den skulle fungera tillsammans med hennes blogg hos oss. Med andra är äger tekniskt sett jag den. Dock är det sant och föra över domänen till henne är ju inte så avancerat
Fick nyligen svar och det är tydligen mailen hon vill ha kvar ^^ får försöka lösa det på något sätt.. |
|||
Svara med citat |
2011-03-26, 23:58 | #8 | ||
|
|||
|
Tjafs på låg nivå. Överför domänen till henne. Vad skall du med den ...
|
||
Svara med citat |
2011-03-27, 10:58 | #9 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Varför inte ge den till henne? handlar ju om några kronor.
|
|||
Svara med citat |
2011-03-27, 13:41 | #10 | |||
|
||||
|
Du bör definitivt ge henne själva domänen, jag har själv sponsrat och gett bort många domäner till folk som har hjälp till och dom har alla fått behålla domänen sedan. Om du däremot väljer att behålla domänen, kommer det mest se ut som du vill hämnas.
|
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|