Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Tjäna pengar som webutvecklare som omyndig

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-08-15, 20:35 #1
Charlie Charlie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 701
Charlie Charlie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 701
Hej.
Jag funderar på att starta en rörelse "vid sidan om" mina studier, för att utveckla webbsidor/webbapplikationer åt privatpersoner såväl som företag. Med tanke på att jag endast ser det som en extrainkomst beräknar jag att tjäna runt 8000 - 14 000 / året.

Efter att ha hört mig för verkar det som att man oavsett verksamhet och inkomst behöver registrera sig som ett företag, ordna med f-skatt och liknande (i ett annat inlägg här under diskuteras dock detta i ett butikssammanhang, men då jag i kontrast kommer att syssla med tjänster). Problemet är att jag är omyndig, 17 år, i inledningsskedet för verksamheten. Detta leder mig till en ofrånkomlig (?) väg via kommunens överförmyndare vilket kännns lite trassligt med tanke på min ringa inkomst (och även arbete) ur det hela.

Dock fick jag nyligen höra att det kunde gå att starta det som en slags "hobbyverksamhet" och därmed ej skatta, men hur bör man i det fallet sköta betalningar / fakturor och liknande?

Ett väldigt tack för svar / ledning!
Charlie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-15, 20:57 #2
festizs avatar
festiz festiz är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 302
festiz festiz är inte uppkopplad
Flitig postare
festizs avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 302
Citat:
Originally posted by Xyzi@Aug 15 2004, 20:35
Hej.
Jag funderar på att starta en rörelse "vid sidan om" mina studier, för att utveckla webbsidor/webbapplikationer åt privatpersoner såväl som företag. Med tanke på att jag endast ser det som en extrainkomst beräknar jag att tjäna runt 8000 - 14 000 / året.

Efter att ha hört mig för verkar det som att man oavsett verksamhet och inkomst behöver registrera sig som ett företag, ordna med f-skatt och liknande (i ett annat inlägg här under diskuteras dock detta i ett butikssammanhang, men då jag i kontrast kommer att syssla med tjänster). Problemet är att jag är omyndig, 17 år, i inledningsskedet för verksamheten. Detta leder mig till en ofrånkomlig (?) väg via kommunens överförmyndare vilket kännns lite trassligt med tanke på min ringa inkomst (och även arbete) ur det hela.

Dock fick jag nyligen höra att det kunde gå att starta det som en slags "hobbyverksamhet" och därmed ej skatta, men hur bör man i det fallet sköta betalningar / fakturor och liknande?

Ett väldigt tack för svar / ledning!
Räcker det inte med att ha målsman som förmyndare/borgensman för att få starta firma med f-skatt osv?
festiz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-15, 21:12 #3
Charlie Charlie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 701
Charlie Charlie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 701
Citat:
Ursprungligen postat av festiz
Citat:
Ursprungligen postat av Xyzi
Hej.
Jag funderar på att starta en rörelse "vid sidan om" mina studier, för att utveckla webbsidor/webbapplikationer åt privatpersoner såväl som företag. Med tanke på att jag endast ser det som en extrainkomst beräknar jag att tjäna runt 8000 - 14 000 / året.

Efter att ha hört mig för verkar det som att man oavsett verksamhet och inkomst behöver registrera sig som ett företag, ordna med f-skatt och liknande (i ett annat inlägg här under diskuteras dock detta i ett butikssammanhang, men då jag i kontrast kommer att syssla med tjänster). Problemet är att jag är omyndig, 17 år, i inledningsskedet för verksamheten. Detta leder mig till en ofrånkomlig (?) väg via kommunens överförmyndare vilket kännns lite trassligt med tanke på min ringa inkomst (och även arbete) ur det hela.

Dock fick jag nyligen höra att det kunde gå att starta det som en slags "hobbyverksamhet" och därmed ej skatta, men hur bör man i det fallet sköta betalningar / fakturor och liknande?

Ett väldigt tack för svar / ledning! *
Räcker det inte med att ha målsman som förmyndare/borgensman för att få starta firma med f-skatt osv?
Tack för ditt svar!

Jag är tyvärr inte alltför säker på det, med tanke på 'vägledningar' bland annat ifrån skatteverkets "allmänna-frågor-linje", där de sade att jag skulle vända mig till en öveförmyndare hos min kommun (vilket inte heller var "deras bord", så de kunde inte bistå med mer hjälp).

Angående överförmyndare hittade jag följande webbsida: (google + "överförmyndare" "stockholm") länk

Och den får mig att känna mig lite osäker på hur jag skall formulera mig. Jag har skickat e-mail tilll adressen som de anger men precis som till skattemyndigheten verkar de inte svara på e-mail. Så jag antar att det blir till att ringa, problemet är att jag känner mig lite osäker då de inte verkar ta upp just företagande som omyndig där.

Är det "När du behöver kontakta en överförmyndare
För huvudmän födda dag 1-15, telefon: 08-508 29 734
För huvudmän födda dag 16-31, telefon: 08-508 29 762"
som gäller? :huh:

#lång länk redigerad av logicfive
Charlie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-15, 23:52 #4
festizs avatar
festiz festiz är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 302
festiz festiz är inte uppkopplad
Flitig postare
festizs avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 302
www.foretagsregistrering.se
klicka på "Registrera företag" och "Välja företagsform >> Om att välja företagsform"

Citat:
Person som inte fyllt 16 år får inte själva driva företag.
Citat:
Som ny företagare får du inte vara försatt i konkurs. Du får heller inte ha förvaltare enligt föräldrabalken. Du måste vara minst 18 år för att själv få driva företag. Vissa företagsformer kan du få starta från och med 16 års ålder, efter särskilt tillstånd.
EDIT: Vill någon vara snäll och redigera länken i "Xyzi"'s inlägg
festiz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-16, 14:56 #5
Charlie Charlie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 701
Charlie Charlie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 701
Citat:
Originally posted by festiz@Aug 15 2004, 23:52
Citat:
Vissa företagsformer kan du få starta från och med 16 års ålder, efter särskilt tillstånd.
EDIT: Vill någon vara snäll och redigera länken i "Xyzi"'s inlägg
"efter särskilt tillstånd", jag tror att det är det tillståndet som jag behöver ifrån en överförmyndare.

Jag redigerar gärna min egna länk, men hur tycker du att den skall ändras? Jag vet inte om det gick att göra den kortare. Det kanske går att göra om den till en länk, göra den klickbar, men såvitt jag vet var inte din länk det heller, så då verkar det inte troligt att det var det du syftade på.

Med tanke på ditt senaste inlägg känns det verkligen som att vi har missförstått varandra på något sätt men jag vet inte hur bara :unsure:


Edit: Tack för ditt svar/uppföljning!
Charlie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-16, 16:22 #6
festizs avatar
festiz festiz är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 302
festiz festiz är inte uppkopplad
Flitig postare
festizs avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 302
Ja det var länken jag syftade på, vet inte hur, men fixa till den så inte forumets bredd trasar sönder, ett enterslag kanske inte är så bra men något. Göra den klickbar med titel kanske(även fast det är emot wn's regler.

Jag sitter själv i samma sits(vill ha ett företag - 17 bast.) för att dra igång ett projekt med mera.

Problemet med mitt förra inlägg är att jag alltför ofta inte skriver det jag tänker. Men iaf, jag menade att jag för ett tag sedan läst om att man bara behövde vara 16 så är det lugnt, men sen när jag forskade vidare så insåg jag att jag hade fel och du hade rätt, borgensman räcker inte, man måste ha ett särskilt tillstånd för att få dra igång, vore trevligt om någon mer insatt som t.ex. Johan G(brukar vara det när det gäller detta ämne) kunde svara med korrekt fakta.

Mer exakt vad som krävs, hur man fixar det o.s.v. PRV och bolagsverket har fått ganska luddiga hemsidor sen de separerades och verkar mest korslänka till varandra(egen uppfattning vid jakt på info).

Jag ska för övrigt börja läsa Företagsekonomi och eventuellt kursen Småföretagande på gymnasiet för att få lite extrapoäng, så om jag får reda på något så hör jag av mig.
festiz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-16, 21:27 #7
Infocores avatar
Infocore Infocore är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2003
Inlägg: 121
Infocore Infocore är inte uppkopplad
Medlem
Infocores avatar
 
Reg.datum: Jun 2003
Inlägg: 121
Är man under 18 krävs det intyg från kommunens överförmyndare, något man bifogar både till PRV och till Skatteverket. Något mer behövs inte, förutom rätt ifyllda papper o så givetvis.
Infocore är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-17, 01:41 #8
Charlie Charlie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 701
Charlie Charlie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 701
Ok. Det var alltså Därför forumets layout blev så bred helt plötsligt :huh:
Jag satt och klurade på det ett tag men hajjade inte att det berodde på min långa _ihopsatta_ länk. Långsam som man är

Nu verkar det tyvärr inte finnas någon "redigera"-knapp vid inlägget mer, ack.
Hur som helst; Jag skickade ett mail till överförmyndarmyndigheten eller vad de heter i Stockholm, för några dagar sedan och fick inget svar. Men nu idag kom det faktiskt, fast via den gamla hederliga snigelposten. Ett kuvert med en fin blankett. Ingen kommentar eller så, men en blankett säger väl mer än tusen ord B) .

Då har jag bara en återstående fundering, kommer man att behöva ett separat tillstånd för varje verksamhet man startar/driver? Det verkar nästan så, med tanke på att varje aktieaffär där en överförmyndare är inblandad verkar kräva det, och även att blanketten jag nu skickar in frågar mig om specifika uppgifter för den här rörelsen (beräknad omsättning, startkapital och liknande), men man kan ju aldrig vara säker, och jag planerar att eventuellt starta 2 verksamheter nu i höst (om jag inte lyckas smita undan med en som "hobbyverksamhet")

Tack för svar Infocore och festiz (trevligt att höra att även du får ut något av diskussionen)!

edit: smileyabusade
Charlie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017