FAQ |
Kalender |
2015-06-04, 11:36 | #1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Det börjar snart dra ihop sig för att införskaffa ny laptop.
Vill ha en smidig lätt laptop med bra prestanda och bra batteritid. Har kikat runt ett tag på olika tester och Macbook Air verkar vinna överlägset på dessa kriterier. Dock så har jag aldrig använt en Mac! Kan man smidigt övergå från PC till Mac? Är det sådan stor skillnad i utförandet idag som det var "förr"? |
|||
Svara med citat |
2015-06-04, 11:48 | #2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hade själv samma tankar innan och köpte en Macbook Pro. Du kan enkelt via något som heter Boot Camp installera Windows native på den om du inte gillar OSX. Testade själv detta och det fungerade bra, dock stannade jag kvar på OSX på laptopen. Just på laptop så känns OSX mer naturligt än Windows, kan inte förklara varför.
Som stationär dator skulle jag dock aldrig köra OSX, kan inte förklara varför ;-) |
||
Svara med citat |
2015-06-04, 11:51 | #3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag har "konverterat" flera, bland annat min pensionerade farfar som inte verkar ha några större problem att använda sin Macbook Air. Nu surfar och mailar han mest däremot.
Mycket beror ju på vad du använder din dator till, men det finns bra program som ersätter det mesta, ofta är de även bättre i OS X jämfört med Windows. Men räkna med några veckor innan du blir lika produktiv igen, det är ju en hel del att lära om sig. Men det är inte omöjligt för OS X är lätt att förstå. Sen jag lämnade Windows helt bakom mig 2009 har jag inte saknat den tiden en enda gång |
||
Svara med citat |
2015-06-04, 11:57 | #4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Tack för era svar!
Det är en lite läskig djungel att bege sig ut i då man har använt Windows sedan Windows 3.1... Men rädslor är till för att utmanas och detta är något jag faktiskt är sugen att testa. Det jag hoppas på är att datorerna inte är lika strulig att komma igång med som en iPhone: Registrera hit och registrera dit. Lägga till kreditkort osv. Men man kanske bara är gammalmodig. Jag reagerade dock på att när jag besökte Google i Dublin så körde många med Mac. Men åter till ämnet så verkar det dock vara riktiga kvalitetsprylar som Apple säljer idag! |
|||
Svara med citat |
2015-06-04, 12:09 | #5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Det tar ca. en vecka att ställa om och sedan tittar du inte ens tillbaka.
En bekant till mig som alltid enbart varit i kontakt med Windows och aldrig haft en Mac köpte sig en Macbook Pro nyligen för ca. 2 månader sedan - nu säger han att han ställt om sig så pass mycket att han har svårt med Windows Kreditkort och allt sådant tjafs hör till App Store och iCloud och har inget med operativsystemet eller hårdvaran att göra. |
||
Svara med citat |
2015-06-04, 12:34 | #6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag köpte en Macbook men gillar den inte.
Kör fortfarande Windows 7 på laptopen. |
||
Svara med citat |
2015-06-04, 12:34 | #7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
En kompis kör enbart Arch Linux på sin 13" Macbook Pro Retina och Thunderbolt Display utan problem. |
||
Svara med citat |
2015-06-04, 12:44 | #8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Det som strulat mest för mig är om man t.ex. är konsult och sitter ute hos företag som kör Windows-miljöer med AD, nätverksdiskar, skrivare osv så brukar det strula.
Exempel (som säkert går att lösa om man är intresserad av kommandon) Du har utdelade mappar på olika servrar såsom dev/test, båda med samma filstruktur. På något sätt vägrar OSX kunna mappa upp båda då sökvägarna krockar. I min hjärna tycker jag dock att man borde kunna mounta dom med olika namn, men jag gav upp innan jag löste det och bytte till Windows. En annan störande sak när man jobbar på nätverksdiskar är att OSX promt måste spara massa temp-filer i mapparna som inte raderas. Blir ganska störande i längden. Sitter man dock endast hemma på egna kontoret och kan välja miljöer, program mer valfritt så fungerar OSX bättre. Jag kör både Windows/OSX, mestadels Windows och i mina ögon är de snarlika. Båda kräver att man installerar buggfixar, båda har för/nackdelar. |
||
Svara med citat |
2015-06-04, 12:55 | #9 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Och tack alla ni andra för era svar. Det som är synd, än idag, att det just inte finns en gemensam standard. Men det är ju just skillnaden man ofta tjänar pengar på/behåller marknadsandelar. Om jag köper så hoppas jag att man slipper byta ut all kringutrustning som tex router och skrivare. |
|||
Svara med citat |
2015-06-04, 12:59 | #10 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Har hittils inte stött på någon extrautrustning som inte varit kompatibelt med OS X och Mac sen jag köpte min första 2009. |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|