FAQ |
Kalender |
2004-03-27, 16:27 | #1 | |||
|
||||
Medlem
|
Att veta vad man skall ta betalt för olika typer av annonsering online är inte lätt, det tycker i alla fall inte jag som helst skulle pyssla med annat. Därför slog det mig att det troligen skulle hjälpa många (inklusive undertecknad) ifall vi kunde ha någon form av annonsprisindex här på WN. En klistrad tråd eller liknande där man kan posta inlägg om vad man lyckats sälja annonser för, eller köpt dem, i olika format och mot olika målgrupper.
Jag menar inte att det skall vara någon form av stor prisjämförelselista där man skall hitta billigaste annonsplatsen, utan snarare en riktlinjer för vad annonseringen kostar på marknaden just nu. Fast det finns kanske redan? Vad tycker och tänker ni? Är jag helt ute och cyklar, är det en bra idé, går den att genomföra eller är det kanske bara jag som tycker att det skulle underlätta arbetet? |
|||
Svara med citat |
2004-03-27, 19:22 | #2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
då tänkte jag dela med mig av vad jag både köper och säljer annonser för.
Jag har tre sidor som jag säljer annonser på och det jag har för pris är 2000kr ex moms för ett år och då får sidan en 468*60 banner i valfri underkategori, en länk annons i valfri underkategori eller om dom vill så kan dom få det i två, En 120*60 banner som roterar på alla sidor som har ca 2500 unika besökare tillsamans om dagen. Sen så kommer det även att gå att söka efter länkarna på dom andra sidorna. Tycker ni detta är för dyrt eller är det ett bra pris ? Sidan som länkarna är på har ca 500 unika besökare om dagen. Eller tycker ni att jag borde ta betalt per klick och i sådant fall hur mycket ? Jag hoppas inte detta ses som reklam wn ? I sådant fall så kan du ta bort den. Det jag betalar för vissa annonser är mellan 400 kr/månad för 120*60 banner på en sida som har ca 1000 besökare om dagen och 600kr/månad för en plats på likastor sida med 120*350 banner. Är detta dyrt eller ? Jag har även text annons på flashback men det tycker jag var för dyrt för de besökarna som jag fick. Hoppas att det är fler som vill dela med sig för det kan vara en bra riktlinje när man säljer annonser. |
|||
Svara med citat |
2004-03-29, 16:38 | #3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Mycket intressant ämne. Tror dock att priserna variterar extremt mycket beroende på säljare och företag.
Jag kollade kiaindex.se och jämförde lite annonspriser för sidor med likvärdig trafik och fann attt de hade helt olika priser. Beror ju också på vilka besökare man har och därmed vilka annonsörer man vänder sig till. |
||
Svara med citat |
2004-03-29, 17:13 | #4 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Men det bör nog vara ett initiativ som drivs med WN:s goda minne, tycker jag. En klistrad tråd, klara riktlinjer för hur man redovisar vad man säljer (eller har köpt) annonser för så att det blir lätt att jämföra osv. |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|