FAQ |
Kalender |
2009-02-27, 15:14 | #1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Zupp fellas.
Min kund har följande Xml-dokument (mycket mycket större, visar endast behövlig mängd): Kod:
<root> <y2009> <m2> <t> <d>25</d> <v1>269,27</v1> <v2>231,57</v2> <v3>226,63</v3> </t> <t> <d>26</d> <v1>267,38</v1> <v2>232,50</v2> <v3>231,57</v3> </t> </m2> <y2009> <y2009> = Året då "posten" läggs till. <m2> = Månaden då "posten" läggs till, m2 = februari. <t> = Ingen aning, antagligen nån sorts wrapper. <d> = Dagen då "posten" läggs till. <v1>, <v2>, <v3> = Värden för dagen då "posten" läggs till. Det kunden vill kunna göra är att via ett formulär, lägga till fler värden vid dagens datum. Värdena måste komma i följd, finns endast ett värde vid en dag, d.v.s. <v1>, så ska den skapa <v2> and so forth. Jag har inte kommit långt själv. Jag har lyckats penetrera dokumentet och hamnat inne i rätt månad (<mx>). Men då kommer ju en massa <t>, det jag måste göra är att på nåt sätt iterera genom dessa för att hitta dagens datum inne i <d>, och därefter, på nåt sätt, kolla hur många värden det finns; och lägga till värdet man postar i formuläret i rätt ordning. Ni har antagligen följdfrågor, så skicka de till mig i ett kuvert så uppdaterar jag huvudtråden därefter ;-) My present code: Kod:
XDocument document = XDocument.Load(Server.MapPath("~/termPrice.xml")); String todaysYear = "y" + DateTime.Now.Year.ToString(); String todaysMonth = "m" + DateTime.Now.Month.ToString(); var todaysDay = DateTime.Now.ToString("dd"); var items = from doc in document.Descendants(todaysYear) let month = (string)doc.Element(todaysMonth) // Här uppstår ju <t>-elementet. where doc.Element("d").Value == todaysDay select doc; foreach (XElement element in items) { Response.Write(element.ToString()); } |
||
Svara med citat |
2009-02-27, 18:03 | #2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Lägg till med insertBefore() eller appendChild(). (Sök på DOM och Xpath.) |
|||
Svara med citat |
2009-03-03, 10:37 | #3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
peterbf; du har helt rätt, det är knas i tänket runt xmlstrukturen. Döpa taggarna efter det värde de har (årtal)? Hmmm....
|
|||
Svara med citat |
2009-03-03, 11:42 | #4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Kod:
<t year="2009" month="2"> |
|||