Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Avtal annonsering

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-02-08, 13:23 #1
SmickSmack SmickSmack är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 74
SmickSmack SmickSmack är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 74
Standard Avtal annonsering

Tjenare,

Jag vill erbjuda annonsörer att köpa reklamplats på en hemsida direkt av mig, och alltså inte bara jobba med affiliatenätverk som inkomstkälla. För detta krävs givetvis någon form av avtal mellan mitt företag och annonsören. Är det någon som har förslag på bra mall att ha som utgångspunkt eller som kan delge vilka punkter man inte ska missa i ett sådant avtal, så skulle det vara mycket uppskattat.
SmickSmack är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-08, 14:56 #2
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
Du behöver inte ha avtal. Jobbar du med kunder som tycker att de får valuta för pengarna så är det inga problem. Om de mot all förmodan inte skall betala så jobba aldrig med dem igen.

Det kan dock vara bra att tala om för kunden vad som gäller så att ni har samma bild men detta behöver inte vara i avtalsform.
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-08, 16:02 #3
Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 359
Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 359
Håller med, se till att ni båda är med på vad som gäller, sen äre bara att köra.

Inge nytta att slösa tid på avtal kan jag tycka. Desutom, om du har en bra produkt, alltså ger mycket för annonsörerna så kommer de ju ändå vilja fortsätta samarbetet förhoppningsvis.
Legendarisk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-08, 18:32 #4
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
"Göra klart vad som gäller" => "Avtal" => "Allmänna villkor"

Utan avtal kan man inte göra såna affärer, så det är absolut bra att TS försöker klara ut detta, på ett proffsigt sätt.

Kolla på hur Google, eller någon annan part har byggt sina villkor för annonsering.

Några exempel som jag hittade när jag sökte på "Avtal om Annonsering":
http://www.tasteline.com/info/annons...r-annonsering/
http://www.himlen.nu/filer/annonsering-himlen.nu.pdf
http://www.dinregion.se/wp-content/u...na_villkor.pdf
http://www.nykopingsguiden.se/PageFi...ingsguiden.pdf



Lite allmänt om att skriva avtal: http://www.expowera.se/mentor/juridik/juridik_avtal.htm


Kika igenom ovanstående avtal och välj ett som ser mest likt de villkor du vill ha, ssen kan man anpasa det efter de skillnader du vill ha. Vill du har hjälp med anpassningar så kan du PM:a mig så kan du bolla sånt som du inte vill ta på forumet, men jag svarar gärna öppet här på forumet om jag kan hjälpa till.

Senast redigerad av Conny Westh den 2013-02-08 klockan 18:44
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-08, 18:48 #5
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
"Göra klart vad som gäller" => "Avtal" => "Allmänna villkor"

Utan avtal kan man inte göra såna affärer, så det är absolut bra att TS försöker klara ut detta, på ett proffsigt sätt.

Kolla på hur Google, eller någon annan part har byggt sina villkor för annonsering.

Några exempel som jag hittade när jag sökte på "Avtal om Annonsering":
http://www.tasteline.com/info/annons...r-annonsering/
http://www.himlen.nu/filer/annonsering-himlen.nu.pdf
http://www.dinregion.se/wp-content/u...na_villkor.pdf
http://www.nykopingsguiden.se/PageFi...ingsguiden.pdf



Lite allmänt om att skriva avtal: http://www.expowera.se/mentor/juridik/juridik_avtal.htm


Kika igenom ovanstående avtal och välj ett som ser mest likt de villkor du vill ha, ssen kan man anpasa det efter de skillnader du vill ha. Vill du har hjälp med anpassningar så kan du PM:a mig så kan du bolla sånt som du inte vill ta på forumet, men jag svarar gärna öppet här på forumet om jag kan hjälpa till.
Jag är dock ingen Jurist eller advokat så det jag hjälper dig med är bara som erfaren kollega i branchen. Vill du ha professionell hjälp av en advokat så måste du vända dig till en sån.

Det kostar sannolikt från 35000 kr och uppåt, för det är vad jag själv betalade för ett enda standardavtal, när jag anlitade en advokat år 2000. Så det är sannolikt inte under det beloppet utan snarare mer du får betala idag.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-08, 23:00 #6
SmickSmack SmickSmack är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 74
SmickSmack SmickSmack är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 74
Tack för er feedback, jättebra att få höra hur ni tänker.

Jag tror jag vill ha ett avtal trots allt, om inte för min skull så för att vissa köpares skull. Avtal handlar ju trots allt om att både köpare och säljare ska känna sig trygga.

Jag har googlat men hittade inget bra, men ditt tips Conny, om att kolla hur andra har skrivit, tar jag till mig av. Ska kolla runt lite och återkommer kanske till dig om jag behöver lite mentorskap i ärendet
SmickSmack är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-09, 07:51 #7
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Det behövs inget avtal det är inte standard så du kommer snarare skrämma bort annonsörer än göra de trygga. Speciellt om du jobbar med mediabyråer där beställaren inte är annonsören själv.

Du skickar en offert, får accept och vips har du ett bindande avtal enligt avtalslagen.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-09, 11:57 #8
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Instämmer med ztream och övriga att det inte behövs något specifikt avtal annat än offert => betalning, Conny är ibland lite väl extrem i sin förälskelse i formalia tyvärr. På webben måste man kunna vara lite mer flexibel idag. En del större företag, såsom Microsoft och deras dotterbolag, vill alltid ha avtal oavsett vilken summa de annonserar för men precis som ztream påpekar så riskerar du att bränna broar redan från start om du själv agerar på det viset.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2013-02-09 klockan 11:59
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-09, 14:57 #9
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 527
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 527
Jag tycker förvisso avtal är bra. Då blir det aldrig något missförstånd senare.
Låt säga att man säljer annonser på sidan med ett enkelt script.
Välj plats och storlek -> Avtal -> Betala
Installerar man ett script eller ett program godkänner man ofta ett avtal. Så att det skulle vara "sunkigare" på nätet ser jag dock inte det som. Man behöver ju inte göra ett advokatavtal och betala multi för det, utan skriv ett vanligt enkelt avtal där du avsäger dig alla problem om servern är nere tex.
MusikMixen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-09, 16:27 #10
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Instämmer med ztream och övriga att det inte behövs något specifikt avtal annat än offert => betalning, Conny är ibland lite väl extrem i sin förälskelse i formalia tyvärr. På webben måste man kunna vara lite mer flexibel idag. En del större företag, såsom Microsoft och deras dotterbolag, vill alltid ha avtal oavsett vilken summa de annonserar för men precis som ztream påpekar så riskerar du att bränna broar redan från start om du själv agerar på det viset.
Det beror ju på HUR avtalet ser ut, som Ztream skriver så är en offert->accept->Avtal, då har man ett avtal!!!

Jag har inte aldrig sagt att avtalet ska vara 120 sidor och författat av 17 olika advokater.

Det viktiga med ett avtal är:
- att det är skriftligt (på papper eller åtminstonde i textformat i ett mejl)
- att det klarlägger vilka avtalets parter är
- samt vad man kommit överens om (Omfattning, arvode, när betalning ska ske)

Mer komplext behöver det inte vara....

Det viktiga jag trycker på är att man VERKLIGEN ser till att skriva ett avtal, för det är det som är den största bristen i många affärsrelationer som havererar, att parterna egentligen inte var överens men den ena parten trodde det, eller att båda parter har helt olika uppfattnin om vad som avtalats.

Det finns bara två sätt att hantera det;
- skriftliga avtal
- eller att helt avstå affären

Med avtal så vinner man möjligheten;
- att aldrig ingå avtal där man inte yttryckligen är överens
- Man kan själv gå tillbaks och läsa när man blir osäker (det blir ju bara pinsamt att i efterhand kräva sånt man inte har med i avtalet)
- Ingen part kan obemärkt ändra avtalets innehåll
- Tredje part (skiljenämnd eller domstol) kan i efterhand avgöra eventuell tvist

Senast redigerad av Conny Westh den 2013-02-09 klockan 16:29
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017