FAQ |
Kalender |
2007-05-07, 18:25 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
Har sökt på forumet men inte funnit något 100% svar. Håller på med ett projekt där jag skulle vilja använda mig av produktbilder på diverse mobiltelefoner, ex från Sony Ericsson.
På deras hemsida står följande "Fotona på dessa sidor kan användas kostnadsfritt av media. Fotona får inte användas i kommersiellt syfte." Vad räknas som media och vad menas med kommersiellt syfte? Det är inte en nyhetssajt jag jobbar med och jag kommer förhoppningsvis kunna dra in lite pengar på den, men bilderna är bara tänka att användas som förtydligande, så att besökare ska veta vilken telefon det handlar om. Alternativet är väll att låna vänner och bekantas telefoner och fota |
||
Svara med citat |
2007-05-07, 18:42 | #2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Fråga. Säger dom ja är det ok, annars inte...
|
||
Svara med citat |
2007-05-07, 20:09 | #3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Otroligt korkad formulering, tycker jag. 99 % av all media måste ju vara kommersiell på ett eller annat sätt. Som de uttrycker sig så är det förbjudet för dig, mig eller Aftonbladet att använda sig av bilderna. Jag tror dock att de bara formulerar sig felaktigt och att du får ett "ok" om du frågar.
|
|||
Svara med citat |
2007-05-07, 22:32 | #4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Det beror antagligen på vad du säljer. Jag håller på ett uppdrag som innehåller precis ditt dilemma. I mitt fall har jag via min kund varit i kontakt med tillverkaren av produkterna. De har lämnat sitt samtycke förutsatt att det är produkter som min kund verkligen har i sitt sortiment.
Det skadar inte att fråga, sen kan man avögra själv om det är värt det eller inte, att gå emot ett ev. nej-svar. |
||
Svara med citat |
2007-05-07, 23:26 | #5 | ||
|
|||
Medlem
|
Om vi ser det som en prisjämförelse sida som prisjakt.se, har de frågat varenda tillverkare om lov att få använda deras bilder för det lär ju bli en otrolig massa tillverkare att fråga om de ska fråga för varje ny tillverkare de indexerar. Det lär ju åtminstone finnas några hundra tillverkare på den sidan.
|
||
Svara med citat |
2007-05-07, 23:53 | #6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Förmodligen inte eftersom de nog antar att det är ok att de använder bilderna vilket det förmodligen är i 99% av fallen. Men om man ska vara helt politiskt korrekt och vill vara på den säkra sidan så är det så man ska göra.
|
||
Svara med citat |
2007-05-07, 23:56 | #7 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Oftast följer det med tillstånd att använda bilder i en produktkatalog inom givna ramar. Det kan variera hur det är formulerat men innebörden brukar vara att bild på en produkt får användas för försäljning av densamma.
|
|||
Svara med citat |
2007-05-08, 04:20 | #8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Mja, som westman säger... Men det är en till grej som är värd att tänka på också. Även om avtalet inte är helt tydligt - men du använder materialet på ett sätt som gynnar upphovsmannen så lär de inte skicka sina jurister på dig.
Jag gjorde ett jobb åt en EA-studio för ca 2 år sedan och lyckades gräva fram att min uppdragsgivare beordrade mig att begå avtalsbrott. Jag frågade då berörd chef på bolaget som ägde rättigheterna och han förklarade att de har inget som helst intresse i att sätta käppar i hjulet då vi gynnar deras verksamhet. Inte för att detta är så mycket man ska lita på kanske - det finns alltid idioter, men så länge du själv inte är en sådan så kan du i regel slappna av. |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|