FAQ |
Kalender |
2014-09-20, 17:11 | #1 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Någon som också haft som jag där den extrerna hårddisken av märket Freecom ej vill starta utan det enda man hör är ett lågt tjutande från den.
Någon som vet vad som kan vara fel då den ej ploppar upp som en enhet på datorn.
2014-09-20, 17:30 | #2 | |||
|
||||
Medlem
|
Nu är jag inte insatt i det märket, eller hur utförandet på den externa disken ser ut.
Men för att börja felsöka lite, har du testat att ta ur disken ur externa skalet och kopplat in den i exempelvis en stationär dator och se om samma fel uppstår där? Är det enbart lågt tjutande ljud som hörs, eller kan man även höra att det även skrivs/läses från disken? Edit: När du bootar upp datorn med disken ikopplad som vanligt, ta dig in i bios och kolla där - syns den bland övriga inkopplade enheter? |
|||
Svara med citat |
2014-09-20, 17:45 | #3 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Ja det är ett lågt tjutande så länge strömsladden är i. Ska prova att sätta i den internt i en burk och se om det kan hjälpa.
2014-09-20, 17:57 | #4 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Har själv varit med om liknande där några av mina externa diskar genom tiderna slutat fungera som just externa. Majoriteten har gått att kasta in i stationära datorn internt, utan problem. Men vissa har helt enkelt kastat in handduken och förtidspensionerat sig. |
|||
Svara med citat |
2014-09-20, 18:43 | #5 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Ja mycket märkligt är det som sagt.
Öppnade nu datalådan och fanns ingen passande kontakt. Hårddiskarna som finns i datorn kör med SSD diskar. Är det andra form av uttag på de äldre hårddiskarna?
2014-09-20, 18:45 | #6 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Men så gammel kan väl inte din disk vara så bör ju vara SATA i allt du har idag |
||
Svara med citat |
2014-09-20, 19:00 | #7 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Lite surt om den skulle ha kraschat så man skulle gärna vilja sätta in den i datorn och prova. Bifogar en bild hur kontakterna ser ut på den externa hårddisken.
2014-09-20, 19:02 | #8 | ||
|
|||
Medlem
|
Ja du får ta bort interfacekortet från hårddisken, det är SATA + ström troligen bakom det kortet som sitter i disken, är USB interface kortet osv osv.
|
||
Svara med citat |
2014-09-20, 19:03 | #9 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Edit: JesperA verkar vara snabbare än mig med att fingra på tangentbordet . |
|||
Svara med citat |
2014-09-20, 19:16 | #10 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Tack för er tid =)
Och om jag inte är helt ute och cyklar, interface kortet är kretskortet som finns bakom den "folie skyddande" delen med ett par skruvar, se bild.
Svara |
|
|