Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hantering utav personuppgifter?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-02-10, 15:11 #1
ledstrom ledstrom är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 84
ledstrom ledstrom är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 84
Hej!

Jag har en webbplats där mina medlemmar tjänar på sig pengar som sedan betalas ut.
Det här kommer ut som Lön och självklart så ska jag lagra personuppgifter då, men jag undrar, hur får man göra? Finns det några riktlinjer, jag vill Inte vara oansvarig.

Det jag hade tänkt och lagra är ( utbetalning sker alltså till Privatpersoner):
Personnummer
Bankkonto nummer
Namn, Telefon, Adress, Ort, Postnummer

Räcker det med att jag krypterar det? Kanske gör någon Unik nyckel för varje medlem baserat på Username? Eller ska jag skriva ut det så snabbt som möjligt och radera det i databasen?

Någon som har koll? =)
ledstrom är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-10, 16:23 #2
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Regler för personuppgifter finns i PUL och hanteras av Datainspektionen, som har en förnämlig hemsida med svar på precis allt man kan fråga sig.
Du måste hantera dessa personuppgifter eftersom skatteverket kräver det.
Eftersom dina medlemmar frivilligt anmäler sig så kan det vara lämpligt med en kortfattad information om att så sker i samband med registreringen, samt att motsvarande info finns lätt åtkomlig från förstasidan och från medlemmarnas kontrollpanel.
Vad det ska stå i detta framgår av Datainspektionens hemsida.

Nästa fråga är hur man hanterar dessa data för att undvika att integriteten sätts på spel.
Eftersom data normalt endast är åtkomliga för databasägaren och den enskilde krävs egentligen ingen kryptering eller motsvarande.
I de fall då databasen kommer på avvägar vid inbrott, fysiskt eller virtuellt, så kan en kryptering förhindra eller försvåra att detaljuppgifter kommer ut.
Det är inte speciellt känsliga uppgifter du lagrar, så av den anledningen krävs inte något särskilt skydd.
Däremot kan det försvåra för den enskilde om deras användarnamn och lösenord kommer ut eftersom folk mot bättre vetande brukar samma lösenord och användarnamn på flera ställen. Om du vill kan du alltså kryptera lösenorden för ökad integritet.

Du måste lagra uppgifter om utbetalningar i 10 år enligt bokföringslagen, men det finns inga krav på att denna lagring ska ske i dator, utan det går bra att skriva ut och sätta in i en pärm.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017