FAQ |
Kalender |
2003-12-05, 22:31 | #1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag har tänkt att starta en webbutik och undrar då vad jag behöver, tar gärna emot tips och trick från er, spec. ni som har webbutiker.
Några punktfrågor; * Ska man ha egetkodat e-handelsystem eller ett färdigt? Open-source? Os-commerce? * Vad kör ni sedan för system, läste lite om Pacsoft och Mamut.(?) Har säkert glömt några frågor, men isf. återkommer jag när jag kommer på dom, tack på förhand. Mvh, Mario |
|||
Svara med citat |
2003-12-05, 22:50 | #2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag har skickat dig ett PM.
|
|||
Svara med citat |
2003-12-06, 20:17 | #3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
*bump*
|
|||
Svara med citat |
2003-12-06, 20:54 | #4 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
|
|||
Svara med citat |
2003-12-06, 20:55 | #5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Är också intresserad när det gäller webbutiker, och vore också tacksam för info enligt fj0ttis frågor. Tack på förhand. |
||
Svara med citat |
2003-12-06, 21:37 | #6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hej.
Jag kör ingen eget buttikssystem, men fick i uppdrag att hjälpa en butiksinnehavare att även lägga ut hans produkter på webben. Jag kollade på en del färdiga icke-komersiella (open source-baserad) verktyg för detta, men en del av dom var lite bökiga att komma igång med, saknades "riktig" support, och lokaliseringen var det lite si-sådär med. Jag bestämde mig för att utveckla ett rätt anpassat system för just honom, då det inte var någon tidspress på det hela. Efter detta fick jag ytterligare förfrågningar angående detta, så jag anpassade koden en aning, vilket resulterade i en rätt enkel webbshopp, som är fullt funktionsduglig med lagerhantering, dynamiska menyer, enkel orderhantering osv, som jag har sålt för en billig penning till de som önskat något liknanade. Os-Commerce ska vara okej har jag hört, och helt gratis. Enda kravet är väl att man behöver en webbserver med stöd för Apache och Php. |
||
Svara med citat |
2003-12-06, 22:19 | #7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||
Svara med citat |
2003-12-06, 22:26 | #8 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag letade själv efter ett bra system, men hittade inget bra som passade mina behov. Iaf inget som va open source eller lågt pris. Cubecart och OSCommerce är säkert helt dugliga men jag tycker dom är "opersonliga" och passar inte bra för en nätbutik med ett litet-mellanstort sortiment med få kategorier. Många av dom webshopparna t.ex OSCommerce kräver ju t.ex att man har register_globals satt till ON, och de flesta kräver att man har cookies aktiverat osv. Det tyckte inte jag va bra iaf så jag utvecklade ett själv i PHP och MySql, kör den nu på bodyguard.nu, funkar fint.
|
|||
Svara med citat |
2003-12-07, 22:24 | #9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
ledsen att jag "bumpar" men jag anser att jag inte fått svar på frågan och jag vet att det finns kompetent folk här som kan svara, hoppas jag kan få mer klarhet i detta, tack på förhand.
|
|||
Svara med citat |
2003-12-07, 23:04 | #10 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Bumpa på du
Anleningen till att jag inte har svarat tidigare är att denna diskussion har diskuterats i ett antal tidigare trådar i olika former bl.a. här, här och här Ändå har jag nog missat nån. Citat:
En av dom som jag har hört gott om är just OS Commerce som du nämde men eftersom jag har ett fullständigt optimerat system för min verksamhet så anser jag att det är bättre. Citat:
Passa på att beställa hem ett gratis provkit från Posten och testa lite. Om Pacsoft kan du också läsa i ett antal tidigare trådar bl.a. här och här. Lycka till! // Mats |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|