FAQ |
Kalender |
2008-11-03, 18:41 | #1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej! Jag är nybliven medlem här och hoppas att någon kan hjälpa mig.
Jag försöker skapa en relativt enkel hemsida (min första "riktiga"), men har nu stött på problem. Jag försöker efterlikna funktionen på en existerande sida, som inte jag har gjort och hade gärna visat den här men jag vet inte om det klassas som felaktig reklam eller något, så jag låter bli nu i första skedet. Om det behövs så kan jag posta länken senare. Min sida består i nuläget bara av en css-fil och en index.html. Sidan är uppdelad i 5 divs: Container, Header, Meny, Content och Footer. Jag följde en bra och enkel guide på att bygga en sida mellan css-filen och html-filen och är nöjd med resultatet. Problemet är bara att guiden slutade efter att själva grunddesignen för sidan var gjord, där fanns inget om hur den skulle fungera. Det jag vill göra är alltså nu att stoppa in diverse saker i min content-div. T.ex. så har jag installerat ett phpbb-forum i mappen /forum under roten. Nu vill jag att det ska visas i min content-div när jag trycker på knappen "FORUM" i menyn. Saken är den att jag har ingen som helst aning om hur det ska gå till. Vad jag har läst mig till så går det inte att länka direkt från knappen så att t.ex. forumet visas direkt i content-diven (som man traditionellt kan göra med frames, va?), utan att blanda in javascripts och iframes mm, och det är något som jag i största mån vill undvika, främst p.g.a. bristande kunskaper. Jag tänkte liksom att "här ska jag göra en sida som är anpassad för tiden utan ramar och tabeller och så..bara ren CSS och XHTML", så jag vill gärna göra allt detta på ett "framtidssäkrat" sätt, om ni förstår vad jag menar? På samma sätt tänkte jag använda en wordpress blog att visas i min container-div som min "HEM"-sida eller default eller vad man nu vill kalla det. Vidare vill jag ju kunna göra en kontaktsida och kanske andra sidor i framtiden som jag vill visa i content-diven. Jag mailade webdesignern bakom siten som jag försöker efterlikna där han nämner att han använder sig av PHP. Är det vad jag måste ta till för att visa de olika undersidorna i min content-div? I så fall, kan någon berätta för mig hur man gör detta, eller peka mig till en tutorial där man visar hur det går till? Måste jag göra om sidan med PHP som grund? Jag läser mig gärna till hur man ska göra bara någon kan skuffa mig åt rätt håll och koden kan jag posta om det spelar någon roll för att lösa mitt problem. All hjälp mottages tacksamt. |
||
Svara med citat |
2008-11-03, 20:20 | #2 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag har själv dålig koll på phpBB men en snabb sökning gav föjande som kanske kan vara av intresse:
http://marek.litomisky.com/2007/03/2...ith-your-site/ http://www.phpbb.com/community/viewtopic.php?t=316970 |
||
Svara med citat |
2008-11-03, 20:22 | #3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack för svaret ChristofferP. Jag ska genast gå igenom de länkarna du angav.
Jag såg nu även att jag hade skrivit fel i förra posten. "På samma sätt tänkte jag använda en wordpress blog att visas i min container-div som min "HEM"-sida" Det ska vara i "content-div". Inget annat. |
||
Svara med citat |
2008-11-03, 20:47 | #4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Okej, jag har tittat på länkarna som du angav ChristofferP.
Vad jag förstår så är det guider hur man integrerar forumet med sin sida och det är inte riktigt vad jag försöker göra. (Jag kanske förklarade dåligt). Tack iallafall! Jag vill alltså ta hela forumet, precis som det ligger i sin mapp på servern, och visa det inuti min content-div. Inte förändra det, eller ha delar av det att visas på olika ställen på sidan, eller så. Vidare så är phpbb-forumet bara ett exempel. Det kunde lika gärna vara en blog eller en "vanlig" sida med innehåll bara. Jag förstår inte hur jag ska visa nåt inuti div:en om jag inte skriver det rakt in min nuvarande index.html. Det är DÄR problemet ligger. Hur hämtar jag innehåll (blog/forum/vanlig sida) och visar det i content-diven? Är det så att min index-sida behöver skrivas i PHP, som sedan kan hämta diverse innehåll från servern och visa i content-diven? Jag är definitivt en rookie på det här :huh:, så kanske låter det jag säger helt galet. Hoppas ni har överseende med det. |
||
Svara med citat |
2008-11-03, 21:08 | #5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Du behöver ett skript och inte bara html.
Ett script som php hoppar mellan utskrivbar html och kommandon som utför olika saker, till exempel hämtar en annan fil, (som till exempel forumets startsida). Du växlar mellan html-kod och skriptkommandon genom att ange php-taggar <?php nåt kommando ?> fortsätt med html. Nu är jag ingen expert på just forumet, men pröva med kommandot <?php include('filnamn.php'); ?> där filnamn är forumets startsida. Det kommer antagligen bara att visa startsidan och inte kunna hantera andra sidor och funktioner, men någon annan kanske kan fylla på med hur man gör för att få in hela forumets funktion. |
||
Svara med citat |
2008-11-03, 21:10 | #6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Du vill alltså ha IFRAME-funktionalitet i en DIV?
Om du t.ex. har en undermapp /blog där du har WordPress och /forum där du har phpBB, då är ju sidorna under både /blog och /forum kompletta HTML-sidor (med HTML, HEAD, BODY osv) så att "infoga" dem i din content-DIV rakt upp och ner kan bli lite klurigt. Det finns dock ett par olika alternativ men jag vet inte om det ena är bättre än det andra och ens om något av dem är bra 1. Ladda in /blog resp. /forum server-side med PHP och spotta ut innehåller i din content-DIV. Detta skulle jag gissa dock kräver att du antingen gör om dina WordPress/phpBB-mallar att inte innehålla HTML, HEAD, BODY osv alternativt parsa bort detta med exempelvis RegExp. Som sagt, jag säger inte att detta är en BRA lösning, men det skulle kunna fungera. 2. Anpassa mallarna i både WordPress och phpBB att stämma överens med den design du tagit fram så att /blog och /forum ser "likadana" ut trots att de är två olika sidor. Du har alltså inte en /index.html som i sin tur laddar in /blog resp. /forum utan de båda innehåller din design i sig själva. Hur som helst tror jag att det krävs kunskaper i PHP och/eller strukturen i WordPress/phpBB ser ut för att kunna göra det du vill. |
||
Svara med citat |
2008-11-03, 21:35 | #7 | ||
|
|||
Nykomling
|
För att visa exakt vad jag är ute efter så visar jag den sida som är inspirationen för min.
http://www.videocopilot.net/ Om man klickar på exempelvis forum-knappen så visas detta i rutan under och meny o s v ligger kvar i toppen. När jag har tittat på sourcekoden på den sidan så har jag fattat det som att det visas i en div. Men kanske är det i en IFRAME? Givetvis finns där mycket mer specialkodade grejjer runtom, det förstår jag, men det är bara den grundläggande funktionen som jag är ute efter. Tack för tipsen iaf och snabba svar. Jag ska läsa in mig mer på era förslag och testa lite. |
||
Svara med citat |
2008-11-03, 21:40 | #8 | ||
|
|||
Nykomling
|
På http://www.videocopilot.net/ har dom ganska säkert anpassat mallarna utifrån sin egen design. Dvs alternativ 2 som jag beskrev ovan.
|
||
Svara med citat |
2008-11-04, 03:14 | #9 | ||
|
|||
Nykomling
|
OK, då verkar det bli det som jag får satsa på.
Stort tack för hjälpen, både ChristofferP och Magnus. |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|